|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Elektryka - Wycieraczki czasowe
jojo69 - 11 Lip 2006, 23:31 Temat postu: Wycieraczki czasowe Witam jak w temacie poszukuję schematu do MK3 mam przełącznik zespolony z pozycją w dół i czerwony przekaźnik ale nie mam kabelków liczę że ze schematem da się to dorobić może ma ktoś jakieś doświadczenia? Dzięki.
silvercar - 12 Lip 2006, 00:12
powinno pomóc
trzeci - 12 Lip 2006, 08:37
A próbowałeś założyć to co masz, czyli przełącznik z funkcją czasową oraz przekaźnik i sprawdzić czy działa ?
Z tego co wiem, to wystarczy to tylko założyć i masz czasówki w wycieraczkach.
Sam tak zresztą robiłem, bo też nie miałem czasówek w 1,1.
Było już sporo o tym i nikt jeszcze dodatkowych kabelków nie ciągnął
Pozdro ...
jojo69 - 12 Lip 2006, 09:07
Tak wszyscy piszą że u nich działa ale u mnie po włożeniu nic więc pogrzebałem i pod przekaźnikiem nr2 nie mam okablowania stąd pomysł dołożenia takowego.
[ Dodano: Sro Lip 12, 2006 11:36 ]
Silvercar dzięki za schemat na razie przeleciałem pobieżnie ale wygląda że to wystarczy teraz muszę podłubać dzięki.
Parch - 12 Lip 2006, 21:27
jojo69 napisał/a: | Tak wszyscy piszą że u nich działa ale u mnie po włożeniu nic więc pogrzebałem i pod przekaźnikiem nr2 nie mam okablowania stąd pomysł dołożenia takowego. |
Jak masz wersję C (czyt. Cienias), to ani gniazda do wpięcia przekaźnika, ani tym bardziej przewodów raczej na pewno mieć nie będziesz.
Żeby samemu zrobić czasowe wycieraczki musisz zdobyć przede wszystkim gniazdo pod przekażnik. A jeśli chcesz zrobić "czasówki" profesjonalnie, tzn. bez wlutowywania się w kostki przełącznika zespolonego, to powinieneś jeszcze zaopatrzyć się w piny od tych kostek (o ile dobrze pamiętam, będziesz potrzebował dwóch).
Jeśli chodzi o gniazdo pod przełącznik, to dosyć ciężko zdobyć luzem, ale na szrocie albo giełdzie z częściami spokojnie za niewielkie pieniądze "wycharatasz" całą puszkę bezpieczników.
Samych pinów też raczej nie kupisz, ale na szrocie czy giełdzie dostaniesz całą kostkę, to sobie ją rozmontujesz i będziesz miał piny.
P.S. Gdybyś się zdecydował na zakup całej puszki bezpieczników, to sugeruję szukać od najlepiej wyposażonych aut (poznasz po tym, że wszystkie lub prawie wszystkie gniazda bezpieczników będą miały blaszki do wpinania bezpieczników ;-) ). Dlaczego? Ano dlatego, że jak sam zamontujesz "czasówki" to za chwilę zapragniesz pewnie mieć elektrycznie otwieraną tylną klapę, potem szybki .....
Pozdrawiam, Parch'u
jojo69 - 12 Lip 2006, 22:49
więc sytuacja wygląda tak: miejsce na przekaźnik w puszce jest tylko tak jak piszesz nie ma blaszek i kabli tak samo wtyczka przy wiosłach brak pinów i kabli pewnie masz rację że nowa puszka bezpieczników ułatwiła by sprawę ale chcę to zrobić jak najmniejszym kosztem więc pewnie będę coś tam kleił ale dzięki za cenne rady.
Jeszcze może jedno pytanie na schemacie jest przekaźnik 4-pinowy ja mam i taki i drugi 5-pinowy do czego jest pin oznaczony P? To tak przy okazji bo mam nadzieję że zadziała ten 4-pinowy.
Parch - 12 Lip 2006, 23:30
jojo69 napisał/a: | więc sytuacja wygląda tak: miejsce na przekaźnik w puszce jest tylko tak jak piszesz nie ma blaszek i kabli |
Gwoli ścisłości: w to "miejsce w puszcze" powinno najpierw wejść gniazdo, a w gniazdo dopiero przekaźnik - ale to chyba już zdążyłeś rozpracować.
jojo69 napisał/a: | Jeszcze może jedno pytanie na schemacie jest przekaźnik 4-pinowy ja mam i taki i drugi 5-pinowy do czego jest pin oznaczony P? To tak przy okazji bo mam nadzieję że zadziała ten 4-pinowy. |
Do czasowych wycieraczek potrzebny będzie przekaźnik z 4 konektorami - duży, czerwony.
charpia - 12 Lip 2006, 23:30
Helo... tak jak prawi nasz szef Trzeci, polecam stronkę z archiwum mechaniki, tu jest wszystko elegancko opisane bo Koledzy potrafią mądrze tłumaczyć i radzić
http://www.fiestaklubpols...ght=wycieraczki
a tu z przymrużeniem oka stronka dla początkujących
http://www.toya.net.pl/~qqraczy/lekcja2.swf
jojo69 - 12 Lip 2006, 23:54
Parch dzięki za uściślenia bo z tym gniazdem to wprawdzie zaglądałem do puszki ale dopiero teraz zatrybiłem a co do przekaźnika to oba są duże czerwone fordowski tylko nie jestem pewien czy ten 5-pinowy nie jest od Escorta i gdzieś tam czytałem że też zadziała ale po zmostkowaniu określonych pinów no ale to już kwestia paru eksperymentów tak dla zaspokojenia ciekawości.
Natomiast Charpia poleciła wątek w którym akurat o tym problemie w zasadzie nic nie było także też podziękowania za lekcję.
charpia - 13 Lip 2006, 00:02
Tylko mi bez obrażania się Ale poważnie, mój temat to tylko przykład i chyba nie doczytałeś go do końca... ale takich tematów w ARCHIWUM jest naprawdę sporo, więc warto poszperać i poczytać. Zachęcam i powodzonka.
jojo69 - 13 Lip 2006, 00:03
a jeszcze coś jeśli 5-pinowy przekaźnik jest od Escorta to chyba tam było coś takiego jak płynna regulacja okresowych wycieraczek więc może da się coś takiego spłodzić i tutaj ale tego to już zupełnie nie jestem pewien
[ Dodano: Sro Lip 12, 2006 23:07 ]
Charpia czytałem ten wątek do końca i wszystkie jakie wyrzuciła mi wyszukiwarka ale mi chodzi o na prawdę niewielki niuans którego w tym wątku nie było. Taki drobiazg jak dorobienie kawałka instalacji elektrycznej.
charpia - 13 Lip 2006, 00:37
No dobraaa , zapewniam Cię, że tu znajdziesz bardzo dobre rady. Pozdrawiam
Toooommmmi - 13 Lip 2006, 00:41
No ja dzisiaj natrafiłem na dokładnie identyczny problem co Jojo69 Założyłem przełaczniki i przy próbie wpięcia przekaźnika szokłao mnie, że nie mam go do czego wsadzic Tak wiec Jojo czekam na pomysł wykonania Bo ja się na tym kompletnie nie znam
jojo69 - 13 Lip 2006, 08:21
Będę grzebał w sobotę dam znać o wynikach jeśli będą
silvercar - 13 Lip 2006, 19:34
Ja mam ten przekaźnik 5 pinowy i działa Wystaryczło zewrzeć styki P i 54 i poszło. Śmiga aż miło Gniazda da się demontować, zrobiłem tak bo potrzebowałem zamontować przekaźnik do otwierania bagażnika. Kupiłem skrzynkę a przy okazji dostałem sprawny sygnalizator światełek bo mój już kulał i zapas bezpieczników a wszystko za jedyne 13 zyla wraz z przekaźnikiem do otwierania bagażnika i dodatkowymi.
Parch - 13 Lip 2006, 22:00
silvercar napisał/a: | Kupiłem skrzynkę a przy okazji dostałem sprawny sygnalizator światełek bo mój już kulał i zapas bezpieczników a wszystko za jedyne 13 zyla wraz z przekaźnikiem do otwierania bagażnika i dodatkowymi. |
I dlatego właśnie napisałem, żeby szukać skrzynek od "wypasionych" fiestek. Ja w Breslau za skrzynkę z prawie kompletem bezpieczników i większością przekaźników oraz za dwie kostki do przełącznika zespolonego zapłaciłem na giełdzie 20 zeta. Majątek?
Cytat: | założyłem przełaczniki i przy próbie wpięcia przekaźnika szokłao mnie, że nie mam go do czego wsadzic Tak wiec Jojo czekam na pomysł wykonania Bo ja się na tym kompletnie nie znam |
Jak nie masz gniazda to też dasz radę podłączyć przekaźnik. Musisz tylko się zaopatrzyć w konektorki żeńskie. Ale szczerze odradzam robienie takiej prowizorki, bo potem podczas jazdy Ci się ten przekaźnik wysunie, zrobi zwarcie i puścisz z dymem całą instalację. No chyba, że wyprowadzisz przekaźnik zupełnie poza skrzynkę.
A co do kabelków, to filozofii żadnej tam przecież nie ma. Potrzebne będą trzy metrowe kable (no może ciut dłuższe), każdy innego koloru. Jeśli zrezygnujesz z podłączenia poprzez oryginalne gniazdo to będzie też potrzebny 20 cm kawałek kabelka - najlepiej w kolorze brązowym. I dobra lutownica.
1. Szukasz na lewej kostce przełącznika zespolonego (patrząc od tyłu) kabelka brązowo-białego (31b1). W pewnej odległości od kostki (tak żeby było wygodnie lutować) ściągasz z tego kabelka trochę izolacji (nie trzeba przecinać kabla!) i dolutowujesz w to miejsce jeden z Twoich przewodów. Drugi koniec Tego dolutowanego kabelka podepniesz później do przekaźnika w konektor 31b1.
2. Drugi kabelek podpinasz do jednego z dwóch pustych miejsc na lewej kostce PZ (np. 31b2). Sugeruję jednak zaopatrzyć się w piny, ale jak to zrobisz Twoja sprawa. Drugi koniec tego przewodu podepniesz później do przekaźnika w konektor 31b2. (Wg schematu kolor tego kabla jest brązowo-żółty).
3. Trzeci przewód podpinasz do drugiego pustego miejsca na lewej kostce PZ (53-2). Drugi koniec tego przewodu podepniesz później do przekaźnika w konektor 54. (Wg schematu kolor tego kabla jest czarno-zielony).
4. Krótki kawałek przewodu, wpinasz jednym końcem w ujemną (masową) szynę skrzynki bezp. (poznasz po wpiętych tam brązowych kabelkach). Drugi koniec przewodu wpinasz do przekaźnika w konektor 31. Jeśli wykorzystasz gniazdko do tego celu zaplanowane to nie trzeba będzie tego robić.
Łączysz wszystkie kable tak jak opisano wyżej a przekaźnik umieszczasz albo tak jak powinno być, albo jak tam sobie chcesz. I wycieraczki czasowe powinny zacząć działać.
Ważne: Wszystkie prace rób na odłączonym akumulatorze! Nie żałuj izolacji na miejsca połączeń! Posprawdzaj wszystko trzy razy zanim znowu podepniesz klemy!
Pzdr. Parch'u
Toooommmmi - 13 Lip 2006, 23:42
Parch, dzięki za super opisik podłaczenia przekaźniczka Opisałes to bardzo bardzo fachowo i co najwazniejsze ZROZUMIALE Mam tylko jedno pytanko, O drugi i trzeci kabel. Jest to obojetne który kabel do którego wolnego miejsca w kostce podepne, czy nie jest to obojetne? Przy przełącznikach widziałem tez jakies oznaczenia przy gniadach do kabli
Parch - 14 Lip 2006, 06:13
Oczywiście nie jest to obojętne! Obojętne jet od którego wolnego miejsca zaczniesz. Jeśli jeden koniec przewodu podepniesz do 31b2 na PZ to drugi koniec tego samego kabla MUSI już być podpięty do 31b2 na przekaźniku.
Przeanalizuj dokładnie drugi schemat zamieszczony przez silvercara i wszystko się rozjaśni.
jojo69 - 14 Lip 2006, 09:08
Jeśli przekaźnik 5-pinowy po zmostkowaniu działa tak jak 4-pinowy to może rezystancja zamiast zwory pozwoli regulować czasem załączania? Ktoś może eksperymentował?
silvercar - 14 Lip 2006, 15:43
Obsługuje to opcja "Wiper Intermittent Speed Control"
wygląda jak zwykły potencjometr, może właściciele esioków wiedzą coś na ten temat...
jojo69 - 14 Lip 2006, 17:16
Element wykonawczy może być różny np. przełącznik obrotowy kilkupozycyjny z różnymi rezystorkami (dekadowy) da regulację skokową np. co 5 sek. Ale czy idea jest słuszna bo z tego rysunku nie wynika czy ten potencjometr jest włączony między P i 54? Bo tak bym chyba to rozumiał.
Toooommmmi - 14 Lip 2006, 20:06
Parch, własnie o to mi chodziło, czy obojętne jest od którego wolnego miejsca zaczne, bo potem to normalne, że nie jest obojętne gdzie do przekaxnika podepne
jaczylibodzio - 14 Lip 2006, 21:13
No ja walcze z tym juz kilka dni... Mialem wczesniej ale nie podlaczone... Teraz sie gubie... Tak wyglada u mnie plynna regulacja wycieraczek ktora nie dziala :/
Podepne sie bo duzo o tym bylo ale nic konkretnego nie znalazlem... Ma ktos cos takiego?
jojo69 - 14 Lip 2006, 23:06
Czy to jest oryginalne z Fiesty bo pierwszy raz coś takiego widzę (no może nie mam dużego doświadczenia z Fiestami)
jaczylibodzio - 14 Lip 2006, 23:18
Cytat: | Czy to jest oryginalne z Fiesty bo pierwszy raz coś takiego widzę (no może nie mam dużego doświadczenia z Fiestami) | Uwierz mi ze ja tez tego doswiadczenia nie mam... Nie wiem, poczekamy, zobaczymy...
jojo69 - 14 Lip 2006, 23:39
no dobra ale sam to zakładałeś czy już było? a kabelki ma gdzieś podłączone?
jaczylibodzio - 15 Lip 2006, 00:21
Problem w tym ze to bylo zalozone a kabelki sa podlaczone ale ni huhu nie wiem co do czego... Dopiero sprawdzam po kablach ktory od czego jest.
silvercar - 15 Lip 2006, 11:34
P z przekaźnika powinno być podłączone pod pin 54 (złącza wycieraczek) z przełącznika zespolonego a to jest zasilanie dla wycieraczek (bezpiecznik 16). Wychodziłoby tak, że na P przekaźnika prąd jest podawany przez „regulator” non stop. A po załączeniu wycieraczek czasowych dodatkowo na pin 54 przekaźnika…
Toooommmmi - 15 Lip 2006, 11:39
Parch, mam jeszcze jedno pytanie :)Może troche głupie ale lepiej sie upewnić W 1 punkcie opisu napisałeś, żeby dolutowac do biało brązowego przewodu przy lewej kostce przełaczników. Chodziło Ci o przewód w przełacznikach zespolonych, czy w tej wtyczce z kablami, która wchodzi z lewej strony do przełaczników?
Parch - 15 Lip 2006, 19:52
We wtyczce.
Toooommmmi - 16 Lip 2006, 19:34
OK. Dzieki Parch'u
jojo69 - 16 Lip 2006, 21:56
No więc podłączyłem i OK schematy i scenariusz wszystko jak najbardziej poprawne ze swej strony mogę dodać że piny do wtyczki pod przełącznik pasują od gniazda małego przekaźnika (z mniejszych dziurek) są identyczne jak te z wtyczki. Co do wtyczki to przed włożeniem pinów należy wyjąć od przodu czerwony plasticzek lecący przez środek (może każdy to wie ale ja nie wiedziałem więc lepiej tego nie popsuć).
[ Dodano: Nie Lip 16, 2006 20:58 ]
No i oczywiście ogromne dzięki Kolegom za bezcenne rady!!!
Parch - 16 Lip 2006, 22:21
jojo69 napisał/a: | Co do wtyczki to przed włożeniem pinów należy wyjąć od przodu czerwony plasticzek lecący przez środek (może każdy to wie ale ja nie wiedziałem więc lepiej tego nie popsuć). |
Dokładnie tak!!
Przyznaję, że zapomniałem opisać sposób montażu pinów we wtyczce. Nawet miałem to dopisać, ale stwierdziłem, że i tak pewnie będziecie lutować. Tak czy siak skoro Ci się udało rozmontować i złożyć wtyczkę bez wcześniejszej wiedzy, to pewnie przy spokojnej (czyt. cierpliwej) pracy uda się to każdemu.
Jak wszystko ładnie działa to
Toooommmmi - 11 Sie 2006, 22:08
hej witam Musze sie pochwalić, że już zrobiłem sobie te czasowe wycieraczki skorzystałem z chwili czasu no i poszło. Dodam, że opis Parch-a jest na tyle dokładny, że nie idzie nic podupcyć Wszystko działa fajniutko Wielkie dzięki za rady i porady, no i przede wszystkim za Twój opis Parch
|
|