|   | 
								Forum FiestaKlubPolska -
  | 
								  | 
							 
						 
						 
						
						Mechanika - Uk³ad ch³odzenia : jaki p³yn ch³odniczy 
						
												 fido2001 - 21 Gru 2004,  12:02 Temat postu: Uk³ad ch³odzenia : jaki p³yn ch³odniczy Wlasnie przeczytalem calkiem niezly poradnik kolegi "Zolwia" dotyczacy LPG i oswiecilo mnie zeby wymienic plyn chlodniczy. Polazlem do garazu i faktycznie, dopiero teraz zaowazylem ( LPG zalozylem prawie 2miesiace temu ) ze poziom plynu jest na min. !!! Co radzicie tam wlac, rozumiem ze nie uzupelniac tylko caly wymienic, to teraz poradzcie mi jaki tam plyn kupic, fordowski czy cos innego, no i oczywiscie gdzie/ktoredy sie stary spuszcza...
 
 
Pozdrawiam.
												 Wodz - 21 Gru 2004,  19:24
  Nie ma sensu wydawac kasiorke na p³yn fordowski o ile taki istnieje(jesli taki jest to zapewne duzo drozszy od zwyklych bo pisze na nim ford)zwyk³y p³yn do chlodnic firmy Petrygo(mozna go mieszac np.Denadzer(chyba tak to sie pisze) i zwiele innymi koncentratami jak i plynami.Nie wiem jaka mk jezdzisz ale u mnie w mk1 plyn spuszczm odkrecajac waz od dolu chlodnicy,a nastepnie za kolektorem wydechowym znajduje sie sruba do spuszczania plynu z bloku silnika.
 
 
P.S. W moim przypadku gazownicy uzupe³nili mi ubytek p³ynu po zamatowaniu instalacji.
												 fido2001 - 21 Gru 2004,  21:09
  w Krakowie w Fordzie ( EutoCar) Koncentrat kosztuje 16zl za litr, a z tego sie robi 2 litry - mieszanka 1:1, nie wiem czy to drogo bo nie mam porowniania, a po za tym nie wiem ile wchodzi tego do ukladu chlodzacego w mojej fiestuni.
												 spider - 22 Gru 2004,  10:25
  do 1.1 wchodzi 7.7litra ja aktualnie wymienilem sobie na Dynogel - 37
												 muzz - 22 Gru 2004,  11:44
  to przy okazji pytanie czym powinny byc zalewane nasze chlodnice...czyli poprostu pytanie czy w mk3 byly chlodnice aluminiowe czy jakie?...
												 szynszyl - 24 Gru 2004,  22:09
  mam aluminium. ostatno\io zala³em koncentratem tedex. mieszanka na -30st. mi wysz³a :wink:
												 ¯ó³wik Tuptu¶ - 26 Gru 2004,  20:23
  Fido2001 jakim autkiem je¼dzisz i z jak±ch³odnic± .
 
 
Panowie p³yny nale¿y dzieliæ na grupy nie poprzez ich producentów czy tez na koncentraty lub p³yny gotowe ale na takie do ch³odnic aluminiowych i miedzianych .
 
 
Ch³odnice aluminiowe s± nowszego typu stosowane w silnikach z aluminiow± g³owic± i aluminiow± nag¿ewnic± ( prawid³owy uk³ad ) w przypadku zastosowania miedzianej ch³odnicy do aluminiowej g³owicy tworzymy prymitywne ogniwo elektryczne które przy¶piesza degeneracje p³ynu i rdzewienie metalowych czê¶ci silnika ( oczywi¶cie nie demonizujmy nie jest to efek natychmiastowy tylko powolne chrupanie ) 
 
 
Ch³odnice miedziane - stosowane g³ównie w silnikach z ¿eliwnymi g³owicami ( lub raczej z silnikami starszego typu , w starszych autach ) wymagaj± nieco innego p³ynu .
 
 
Oczywi¶cie wlanie p³ynu przeznaczonego do innego typu ch³odnic nie spowoduje natychmiastowej awarii ( ca³± zimêna wodzie te¿ sie da je¼dzic  pod warunkiem ¿e bêdziemy co wieczór opró¿niali ca³y uk³ad a rano nape³niali go ) lecz po paru latach mo¿e sieokazaæ ¿e czê¶ci naszego uk³adu ch³odzenia wykazuj± znaczne objawy zu¿ycia .
												 muzz - 26 Gru 2004,  23:51
  no dobra czyli np. fiesta mk3 1.0  jaka ma chlodnice i co tam powinno sie lac...to smo chyba bedzei sie w takim razie tyczylo 1.1
												 ¯ó³wik Tuptu¶ - 27 Gru 2004,  00:35
  no w³a¶nie co ma fiestka 1.0 lub 1.1 pod mask± .
 
A która ? a co ma pod mask± fiesta 1.4 albo 1.6 ?
 
A mo¿e ch³odnicê od du¿ego fiata ? ( sam takie patenty robi³em w 1.1 ale to by³o dawnooooo ) 
 
Niestety na to pytanie ka¿dy musi sam sobie odpowiedzieæ ( czyt. ruszyc dupê do auta ) poniewa¿ na wymys³y forda nak³ada siê radosna twórczo¶æ panów Heniów którzy sprowadzali powypadkowe egzemplarze i wsadzali do nich ch³odnicê   nie koniecznie od danego modelu i nie koniecznie pasuj±c± , kolenym etapem by³a pomys³owo¶æ pana Wiesia który musia³ sobie poradziæ z kr±¿±cym po tym forum tematem ch³odnicy dziurawej najczê¶ciej poprzez wymianêjej na now± u¿ywana  . 
 
I tutaj w³a¶nie dochodzimy do sedna sprawy czyli jaka ch³odnica jest u nas pod mask± . Muzz jak± ch³odnice ma fiestka mk3 1.0 pod mask±  ( pod warunkiem ¿e nie jest to farbowane 1.1 lub 1.3 przerobione w papierwch przez sci±gaj±cego j±z hitlerowa w celu obni¿enia stawki OC )   
												 muzz - 27 Gru 2004,  17:44
  Zolwik: czyli wg tego co napisales to nasze fiestki powinny miec chlodnice miedziana??...jezeli oczywisice nikt nic nie przerabial...
												 Lokmen - 27 Gru 2004,  19:58
  Raczej powinny mieæ aluminiow±.....
												 muzz - 27 Gru 2004,  20:49
  tak mie sie tez wydawalo...ale z tego co napisal Zolwik wynika insza inszosc...mi sie poprostu rozchodzi o to co leje do ukladu chlodzenia a co powinienem lac...
												 ¯ó³wik Tuptu¶ - 28 Gru 2004,  18:25
  muzz najprawdopodobniej masz ch³odnicê aluminiow± choæ widzia³em mk3 1.1 z oryginaln± ( jak siê za¿eka³ w³a¶ciciel ) ch³odnic±miedziana  . Ale czy to naprawde tak du¿y problem zej¶æ do auta i sprawdziæ jaka masz ch³odnicê i wg tego dobraæp³yn ?
												 muzz - 28 Gru 2004,  18:47
  no to jak mam to zobaczyc w samochodzie?...napisane gdzies bedzie...osobiscie nie wiem jak po wygladzie chlodncy powiedziec ze to taka a taka!(po kolorze metalu to wiem...ale ja mam chlodnice koloru czarnego...:) )...czyli podejrzeawm ze mam aluminiowa...bo tak jak powiedzialem u mnie nie bylo nic mieszane!
												 ¯ó³wik Tuptu¶ - 28 Gru 2004,  18:49
  pud³o - na czarno na ogó³ by³y malowane ch³odnice miedziane - aluminiowe pozostawa³y na ogó³ w naturalnym kolorze ³y¿ek sto³owych
												 Rycho - 29 Gru 2004,  00:26
  A ja lejê Quala, orlenowski p³yn do ch³odnic aluminiowych i nawet jestem zadowolony. Jaki¶ czas temu ¶ci±ga³em pompê wody i mia³em okazjê obejrzeæ kawa³ek kawa³ek tulei, wygl±da³a OK, bez nadmiernej ilo¶ci osadów czy innych histori blokuj±cych wymianê ciep³a.
 
Rycho
												 bash - 30 Gru 2004,  17:03
  dopnê siê do dyskusji...
 
po kupnie fiesty mechanik (nie mialem czasu sam przy tym posiedziec    ) zrobil mi szybki przeglad i wymiane tego co konieczne, w tym zala³ ¶wie¿ym plynem - petrygo (ten taki niebieskiego koloru) - mam 1.4i z (raczej) oryginaln± ch³odnic± (w³asnie - alu czy mied¼?); mam te¿ bardzo niewielkie kapanie pomiedzy ujsciem z termostatu na chlodnice (z miejsca gdzie wchodzi przewod gumowy z chlodnicy na króciec termostatu-opaski sa zacisniete mocno, na wiosne spuszcze uklad, wyczyszcze krociec i zaleje czyms znowu) - w miejscu drobnej nieszczelno¶ci jest jasnozielony osad (czy to normalny objaw?)- ¿eberka chlodnicy wydaj± mi sie z alu ale tu chodzi przeciez o rurki przep³ywu cieczy - nie jestem pewien wiec zapytam (sorki tuptus) - czy wiecie jaka byla oryginalnie chlodnica w mk3 (91) 1.4i ? i jaki polecacie plyn.... (heh...ponad 0,7k postow i takie pytanie....   )
												 szynszyl - 30 Gru 2004,  17:24
  popatrz na wawel  (chyba wawel - dawno tam nie by³em :wink: ), ma miedziany dach i zielony nalot, wszystko wiadomo....
												 bash - 18 Sty 2005,  19:19
  hmmm...jednak chyba tak nie do konca....
 
 
 
												 szynszyl - 18 Sty 2005,  19:43
  fido w koñcu nie napisa³ jakim autem je¼dzi. st±d sugerowanie siê instrukcj± od mk3 nie ma chyba sensu?
												 bash - 18 Sty 2005,  19:50
  ale odpowiedziales (nalot!) na mój post, a ja wiadomo czym je¿dzê   
												 szynszyl - 18 Sty 2005,  19:56
 
  	  | bash napisa³/a: | 	 		  ale odpowiedziales (nalot!) na mój post, a ja wiadomo czym je¿dzê    | 	  
 
 
przecie¿ mêczymy siê fiestk± fido, st±d moja odpowied¼. je¶li o ciebie chodzi to masz racjê na 100% :wink:
												 Andreoz - 18 Sty 2005,  21:53
  Witam 
 
Tuptu¶ no to mi powiedz lepiej jak± chl³odnice mo¿e mieæ MK2 87r 1,1. Bo czeka mnie w nied³ugil czasie lutowanie jej. Ja je¿d¿e na Petrygo do ch³odnic aluminiowych i jak rok temu wymienia³em termostat musia³em spu¶ciæ trochê p³ynu  i ten p³yn mia³ kolor czystego z³otego piwka . ...............by³ dos³ownie taki czysty i przezroczysty jak pifko!!!a¿ sam by³em zdziwiony ¿e mam taki czysty uk³ad ch³odzenia:))
 
A z tymi kolorami jak piszesz to nie by³ bym tego taki pewien bo mam ch³odnice po MK1 i jest koloru ³y¿ki sto³owej ale jak robi³em przymiarke na niej w³a¶nie do lutowania mojej z MK2 to lutowa³a siê piêêêêknie (tzn by³a miedziana) s±dzê ¿e przecie¿ oni musz± czym¶ pokrywaæ tê mied¼
 
¿eby sie nie utlania³a 
 
Pozdro
												 
					 | 
				 
			 
		 |