Forum FiestaKlubPolska -

Tuning mechaniczny - Jak obliczyć pojemnośc układu dolotowego?

pawloplus - 13 Cze 2008, 00:38
Temat postu: Jak obliczyć pojemnośc układu dolotowego?
Witam. Zamierzam założyc stożek i w związku z tym zakupiłem inna obudowe filtra a mianowice od Opla bodajrze bo niema żadnych opisów. i pytanie brzmi. Jak dobra odpowiednią średnice rury dolotowej. Dodam że silnik to 1,4 gaźnik. Obudowa jest przekrecona w strone rozrządu i bedzie szła wzdłuz prawego błotnika i zamierzam zastosowac 2 kolanka po 90 stopni lub 1 90stopni a drugie troszke pod mniejszym katem.... Szukałem ale niema nic o odbraniu odpowiedniej pojemności dolotu. Ewentualnie prosze o podanie wzoru i podaniu orginalnej pojemności orginalnego dolotu do tego silnika
Piesek - 13 Cze 2008, 09:20

to akurat niema znaczenia.... ważne żebyś zrobił nawiew zimnego powietrza na stożek... np. przez spiro budowlane... ogółem takie doloty żadko kiedy dodają jakokolwiek moc, czytałem kiedyś porównania różnych stożków i customowych układów dolotowych i najlepsze stożki z tego co wyszło to firmy blitz i green i dodawały jakieś niecałe 2km, k&n i piper cross dodały tylko moment obrotowy i chyba niecały 1km ;) i było jeszcze masa innych ale niepamiętam dokładnie ale wiem że część nawet odbierały moc... jak chcesz więcej mocy przez dolot, to tylko customowy ssący ;)
Lokmen - 13 Cze 2008, 13:27

Piesek, oj jeszcze dużo i długo musisz sie uczyć - żeby sie nie rozpisywać to w skrócie średnica i długośc dolotu przy stożku ma znaczenie i to duże - generalnie krótki dolot = mocny dół słaba góra- długi dolot = słaby dół mocna góra.
LOY - 13 Cze 2008, 15:46

ogólnie dobre pytanie ..za dobre ..i sorry piesek ale twoja odpowiedz udowadnia własnie ze pawloplus nie dostanie odpowiedzi na naszym forum . Po krótce obliczyc dolot to zajecie dla konstruktora -inzyniera ..mocnego w torii ,praktyce i matematyce ...my tutaj mozemy sobie gdybac na poziomie kibel rur z hipermarketu i podniety zwiekszonymi szumami ssania . wybacz nie sadze zebys zdołał w warunkach garazowych obliczyc pojemnosc układu dolotowego ..a jesli nawet wyliczysz ..pamietaj ze dobry dolot ma takze dobra aerodynamike przepływu ... nie bez powodu madrzy konstruktorzy ..wprowadzaja zwezki venturiego ,dysze czy tłumiki szmerów ...działaj na oslep albo ..odpusc temat .
a pytanie zadaj na jakim forum konstruktorów maszyn ..tam najpredzej dostaniesz odpowiedz poparta jakakolwiek merytoryka a nie bzdurami czy przypuszczeniami

adi08 - 13 Cze 2008, 23:08

Lokmen napisał/a:
generalnie krótki dolot = mocny dół słaba góra- długi dolot = słaby dół mocna góra.


no nie byłbym taki pewny tego co napisałeś!!

[ Dodano: Pią Cze 13, 2008 23:09 ]
Piesek napisał/a:
to akurat niema znaczenia....


a to to już jest totalna bzdura!!

wujek - 15 Cze 2008, 20:34

Cytat:
generalnie krótki dolot = mocny dół słaba góra- długi dolot = słaby dół mocna góra.

Jesli generalizowac to tak, ze krotki dolot = nizsza moc max, wyzszy moment max, natomiast dlugi dolot = wyzsza moc max, nizszy moment max. W praktyce dobor dolotu sprowadza sie bardziej do pomiarow efektow eksperymentow, niz skrupulatnego liczenia harmonicznych i rezonansow. ;)

Lokmen - 15 Cze 2008, 22:06

wujek napisał/a:
W praktyce dobor dolotu sprowadza sie bardziej do pomiarow efektow eksperymentow, niz skrupulatnego liczenia harmonicznych i rezonansow. ;)
w praktyce są na to odpowiednie wzory - ale tak skomplikowane ze przęciętny użytkownik tego forum nie da rady aby to sobie policzyć - a co do eksperymentowania to pedzej w chemii niż w mechanice....
luki - 15 Cze 2008, 22:28

nalezę do kołka naukowego pracowaliśmy w zeszłym roku nad silnikiem 4 suwowym a w zasadzie nad konstrukcja, długością, budową układu dolotowego i wydechowego i ich wpływu na zużycie paliwa, moc, moment itp. Cała jednostka była zamontowana na hamowni.
I powiem tak: wstępnie da sie to policzyć, ale aby wykorzystać w pełni możliwości układu np dolotowego musiała by sie zmieniać jego długość czy średnice w zależności od prędkości obrotowej. Dlatego ciężko jest wykonać dolot czy wydech tak aby w pełnym zakresie obrotów korzystać z całkowitych możliwości silnika

wujek - 15 Cze 2008, 22:33

Lokmen, dlatego wlasnie, ze obliczenia sa skomplikowane, czesto lepszy (w sensie, ze szybszy i pewniejszy) efekt da wrzucenie auta na hamownie i doswiadczalne dobranie optymalnej dlugosci dolotu. No, chyba, ze mowimy o M-Sport albo tego pokroju firmach, ale w Polsce... mysle, ze trudno znalesc firme ktora w analityczny sposob dobiera dolot. ;)
Ponadto ze wzgledu na to co Luki86 napisal dobiera sie optymalny a nie idealny dolot.

luki - 15 Cze 2008, 22:41

wujek napisał/a:
dlatego wlasnie, ze obliczenia sa skomplikowane

dlatego po to sie studiuje na mechanicznym aby wykonywać takie obliczenia :rotfl:
polecam lekturę pana Grabowskiego http://www.grabowski.com.pl/

wujek - 15 Cze 2008, 22:47

Cytat:
dlatego po to sie studiuje na mechanicznym aby wykonywać takie obliczenia

Luki, nie schlebiaj sobie! :P

luki - 15 Cze 2008, 23:04

oj żarty takie :1xf: :twisted:
LOY - 15 Cze 2008, 23:15

...ale rosna nam silni konstruktorzy ...moze uzdrowicie chłopaki nasz przemysł motoryzacyjny :fox: ...uczcie sie ...i obliczajcie

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group