|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Mechanika - Tylne sprężyny obniżające
kaczoro - 17 Wrz 2008, 17:51 Temat postu: Tylne sprężyny obniżające Panowie i panie mam taki problem...dzisiaj założyłem w końcu sprężyny obniżające do mojej Fiestki Mam jednak pewne wątpliwości co do sposobu zamontowania tylnych sprężyn, mianowicie nie wiedziałem czy zamontować je stroną gdzie zwoje są bardziej zagęszczone do dołu czy na odwrót? Myślałem, że zamontuję je tak aby napisy na sprężynie nie były do góry nogami ale okazało się, że napis na jednej jest tak, a na drugiej na odwrót W końcu zamontowałem je bardziej zagęszczonymi zwojami do dołu i jak opuściłem samochód na ziemię to zauważyłem, że zwoje na dole złączyły się, poprostu przylegają do siebie Dlatego mam pytanie do innych użytkowników sportowych sprężyn; jak rozwiązaliście ten problem u siebie? Czy jednak sposób zamontowania nie odgrywa większej roli?
Pozdrawiam.
JoeMix - 17 Wrz 2008, 19:27
Sądzisz że jak zagęszczenie będzie u góry to będą inne siły i zwoje się nie zejdą,,, z drugiej strony jak pamiętam na zdjęciach wyjęte sprężynki zagęszczenie zazwyczaj miały u góry i tak bym je do utka wkładał, ale niech się mądrzejsi wypowiedzą.
odyniec - 18 Wrz 2008, 10:00
dobrze mówisz Joe, bo i tak powinny być.
Starczy pomyśleć jak powinien być rozłożony rozkład energii przy amortyzacji.
Najpierw uginać powinien się dół (czyli mniej zwoi) a potem dopiero góra.
Marcin - 18 Wrz 2008, 10:13
a co to za różnica czy będą one u góry czy na dole? na całą sprężynę i tak działają te same siły i jak ma się ona ugiąć to się ugnie tam gdzie jest bardziej miękka, czy to będzie u góry czy na dole...
kaczoro - 18 Wrz 2008, 10:57
Też jestem zdania, że nie powinno to mieć znaczenia...pozatym przeglądałem zestawy zawieszeń na allegro.pl i sprężyny były montowane raz tak, a raz tak A sprężyny do np. VW polo zagęszczone zwoje mają po środku co eliminuje problem ze sposobem montażu
Marcin, a można wiedzieć w jaki sposób masz zamontowane sprężyny u siebie?
Pozdrawiam.
Leon_SSJ - 18 Wrz 2008, 12:35
http://www.traxracing.pl/...p?id=2&firma=63
http://www.tuningbaja.pl/cms.php?img=337
http://www.rpmotorsport.p...bfaf424d49dbbed
http://garazraceteam.pl/s.../koni_sport.jpg
na tych zdjeciach jest gestymi do gory i z tego co ja wiem tak powinno byc
Marcin - 18 Wrz 2008, 16:16
kaczoro napisał/a: | Marcin, a można wiedzieć w jaki sposób masz zamontowane sprężyny u siebie? |
heh dobre pytanie też się tego kumpla pytałem jak zakładaliśmy i on popatrzył na napisy i tak założyliśmy zgodnie z napisami, ale jeśli dobrze pamiętam to góra była chyba bardziej ściśnięta, musiałbym kuknąć, aczkolwiek teraz nie wiem czy coś tak zobacze.
kaczoro - 18 Wrz 2008, 17:56
Marcin napisał/a: | kaczoro napisał/a: | Marcin, a można wiedzieć w jaki sposób masz zamontowane sprężyny u siebie? |
heh dobre pytanie też się tego kumpla pytałem jak zakładaliśmy i on popatrzył na napisy i tak założyliśmy zgodnie z napisami, ale jeśli dobrze pamiętam to góra była chyba bardziej ściśnięta, musiałbym kuknąć, aczkolwiek teraz nie wiem czy coś tak zobacze. |
U mnie jest ten problem, że napisy są różnie na obu tylnych sprężynach Ale już na przednich są jednakowo... Może się ktoś jeszcze wypowie bo nie wiem czy się fatygować i zmieniać te springi
Marcin - 18 Wrz 2008, 20:44
sprawdziłem i u góry mam zwoje ściśnięte a na dole nie.
odyniec - 19 Wrz 2008, 00:07
Marcin napisał/a: | a co to za różnica czy będą one u góry czy na dole? na całą sprężynę i tak działają te same siły i jak ma się ona ugiąć to się ugnie tam gdzie jest bardziej miękka, czy to będzie u góry czy na dole... | Spytaj w fabryce. Nie jestem inżynierem, nie należę do grupy jebax-teoretycus, zatem zdaje sobie sprawę, że Ci w fabryce byli mądrzejsi ode mnie, więc robię tak jak oni to zalecili.
kaczoro - 19 Wrz 2008, 08:08
odyniec napisał/a: | Marcin napisał/a: | a co to za różnica czy będą one u góry czy na dole? na całą sprężynę i tak działają te same siły i jak ma się ona ugiąć to się ugnie tam gdzie jest bardziej miękka, czy to będzie u góry czy na dole... | Spytaj w fabryce. Nie jestem inżynierem, nie należę do grupy jebax-teoretycus, zatem zdaje sobie sprawę, że Ci w fabryce byli mądrzejsi ode mnie, więc robię tak jak oni to zalecili. |
Dla świętego spokoju zmienię te sprężyny Dzięki za pomoc chłopaki.
Pozdrawiam.
Marcin - 19 Wrz 2008, 08:48
odyniec napisał/a: | Marcin napisał/a:
a co to za różnica czy będą one u góry czy na dole? na całą sprężynę i tak działają te same siły i jak ma się ona ugiąć to się ugnie tam gdzie jest bardziej miękka, czy to będzie u góry czy na dole...
Spytaj w fabryce. Nie jestem inżynierem, nie należę do grupy jebax-teoretycus, zatem zdaje sobie sprawę, że Ci w fabryce byli mądrzejsi ode mnie, więc robię tak jak oni to zalecili. |
na różnych zdjęciach są różnie zamontowane, a jak już się chcesz tak wymądrzać to poprzyj to argumentami weź sobie jakąś sprężyne progresywną i nawet naciskając ją do ziemi swoim ciężarem raz ustawiając ją zwojami bardziej ściśnietymi do dołu a raz do góry sprawdź jak się będzie zachowywać, gwarantuje Ci że tak samo.
odyniec - 19 Wrz 2008, 09:03
a ja Ci gwarantuje, że inżynierowie nie bez powodu tak zrobili. Jeśli jesteś mądrzejszy, to poprzyj to argumentem. Oni zaprojektowali nie jedno auto, a Ty?
Tak więc na charakterystykę działania sprężyny ma wpływ:
Liczba zwojów sprężyny;
Gęstość zwojów;
Grubość druta;
Kształt (wyróżniamy 9 rodzajów sprężyn - w tym przypadku jest to sprężyna baryłkowa);
Charakterystyka (popularnie znanym stwierdzeniem tu jest progresywność - czyli jak się zachowuje sprężyna w jakim położeniu);
i pewno jeszcze trochę o czym ja pojęcia nie mam, Ty zapewne także.
Pierwsze sprężyny wykorzystał Leonardo da Vinci w 1500 roku. Czyli ten wynalazek ma ponad 500 lat, a Ty w swoich (marnych) dwudziestu-paru latach życia nie będziesz w stanie przeskoczyć takiej ogromnej ilości wiedzy jaką tak wielu ludzi w to włożyło....
kaczoro - 19 Wrz 2008, 09:27
Panowie wyluzujcie Zaraz idę do garażu przełożyc springi i dam znac czy cokolwiek się zmieniło na korzyśc/niekorzysc
JoeMix - 19 Wrz 2008, 09:28
Dlaczego zagęszczonymi zwojami do góry? Sprężyna ma pewną bezwładność w przypadku przyłożenia dużej siły od koła, jak trafią się gęste zwoje to mogą jeden o drugi uderzać co będzie skutkowało brakiem działania sprężyny, dlatego mnie się wydaje że na pierwszy ogień powinny iść rzadkie... jeśli sprężynę ugniemy powoli to nie będzie to miało aż tak dużego znaczenia, ale w aucie przy szybkiej jeździe i polskich dziurach,,, wydaje mi się że gęstymi do góry - taka moja teoria.
SpiderMAN - 19 Wrz 2008, 13:19
Dobrze gadasz JoeMix... Tak ma być właśnie zamontowana sprężyna progresywna. Gdyż przy małych uderzeniach działa w miarę normalnie, a dopiero przy dużych dobiciach staje się twardsza, zapobiegając tym samym dobiciu.
odyniec - 19 Wrz 2008, 13:22
SpiderMAN, progresywnosc to jedna z charakterystyka zachowania sie. Nie koniecznie wszystkie sprezyny samochodowe musza takie byc.
SpiderMAN - 19 Wrz 2008, 13:26
Jedna, owszem, ale resztki mojego wykształcenia mechanicznego mówią mi, że takie zamontowanie jest prawidłowe, a nie gęstymi zwojami w dół...
kaczoro - 19 Wrz 2008, 13:29
Przełożyłem te sprężyny i w sumie nic się nie zmieniło (czego się spodziewałem ) Wciąż zwoje, w miejscu gdzie są bardziej zagęszczone stykają się...
Pozdrawiam.
odyniec - 19 Wrz 2008, 13:29
SpiderMAN napisał/a: | Jedna, owszem, ale resztki mojego wykształcenia mechanicznego mówią mi, że takie zamontowanie jest prawidłowe, a nie gęstymi zwojami w dół... |
a tego zdania to ja jestem od poczatku dyskusji.
SpiderMAN - 19 Wrz 2008, 13:34
Cieszę się, że się zgadzamy...
odyniec - 19 Wrz 2008, 13:35
My tak, lecz jak zauwazyc idzie nie wszyscy sa tego zdania.
Marcin - 19 Wrz 2008, 19:59
odyniec napisał/a: | Jeśli jesteś mądrzejszy, to poprzyj to argumentem. |
napisałem to w moich poprzednich postach
odyniec napisał/a: | Tak więc na charakterystykę działania sprężyny ma wpływ:..... |
co ma piernik do wiatraka?
odyniec napisał/a: | a Ty w swoich (marnych) dwudziestu-paru latach życia nie będziesz w stanie przeskoczyć takiej ogromnej ilości wiedzy jaką tak wielu ludzi w to włożyło.... |
nie wypominaj mi wieku, bo sam więcej nie masz, a nie potrafisz odpowiedzieć na pytanie!
Jeszcze raz powtórzę, że czy sprężyne będziesz ściskał z jednej strony czy do góry nogami to siły działające na jej zwoje będą TAKIE SAME!!! tak ciężko to zrozumieć? czy po prostu niektórzy nie umieją czytać ze zrozumieniem? Wiec różnicy w działaniu nie będzie, a nie twierdze że ma to jakieś inne znaczenie, którego nikt tu nie przytoczył.
pozdro!
odyniec - 19 Wrz 2008, 23:43
Marcin napisał/a: | nie wypominaj mi wieku, bo sam więcej nie masz, a nie potrafisz odpowiedzieć na pytanie!
Jeszcze raz powtórzę, że czy sprężyne będziesz ściskał z jednej strony czy do góry nogami to siły działające na jej zwoje będą TAKIE SAME!!! tak ciężko to zrozumieć? czy po prostu niektórzy nie umieją czytać ze zrozumieniem? Wiec różnicy w działaniu nie będzie, a nie twierdze że ma to jakieś inne znaczenie, którego nikt tu nie przytoczył.
pozdro! |
Tak więc:
W jaki sposób mi udowodnisz to, że tak samo się uginała?
Skąd wiesz, że jeden koniec nie ugina się o 1mm mniej?!
Na oko to wiesz, co sobie można
I choćby fakt, że zwoi jest więcej, to większa masa musi się poruszyć w czasie amortyzacji przemawia za tym, aby gęściej były u góry.
Wieku Ci nie wypominam, tylko próbuje pokazać, że Twój zasób wiedzy NIGDY nie przekroczy tego co już istnieje (w tej dziedzinie), więc raczyłbyś nie kłócić się z argumentami jakie daje nam popularne w dzisiejszych czasach google i ludzki rozum (techniczny, nie humanistyczny).
P.S. A i skoro nawet nie wiesz (tak sądzę), jak się nazywa wynalazek z jakiego korzystasz i o jaki się kłócisz, to jak tym bardziej zasadę jego działania mógłbyś znać?
JoeMix - 20 Wrz 2008, 09:20
Ugnie się tak samo, taka fizyka, ale w przypadku że tak powiem delikatnie przyłożonej siły,,, w przypadku gwałtownego przyłożenia, sprężyna ma jakaś bezwładność (czas w którym siłą się po niej rozchodzi) dlatego uważam iż szersze zwoje (jako obdarzone większą bezwładnością) powinny być od strony działania tej siły, czyli koła czyi na dole.
Marcin - 20 Wrz 2008, 10:49
Odi po raz kolejny nie rozumiesz tego co czytasz, więcej z Tobą nie będę na ten temat dyskutował. Poematy zachowaj dla siebie, tak samo jak bezpodstawne wytykanie czyjejś wiedzy jak i niewiedzy.
Joe, właśnie o to mi chodziło o czym na końcu napisałeś, aczkolwiek siła nacisku czy jest od strony koła czy kielicha jest taka sama, więc bezwładność też będzie taka sama i ugięcie wystąpi w tym samym czasie.
JoeMix - 20 Wrz 2008, 17:47
kaczoro, wsadź jak Ci pasuje i nie patrz na innych
kaczoro - 20 Wrz 2008, 18:35
JoeMix napisał/a: | kaczoro, wsadź jak Ci pasuje i nie patrz na innych |
Dla świętego spokoju przełożyłem już ciasnymi zwojami do góry Nie wiedziałem, że mój problem wywoła tak zagorzałą dyskusję
Pozdrawiam.
JoeMix - 20 Wrz 2008, 18:40
Na tym to polega by każdy wypowiedział własne zdanie, byle za mocno nie jeździć po sobie...
|
|