Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK3] Wyskakuja krzyzaki z przegubow wew - Fiesta RST

Marek - 2 Wrz 2009, 18:11
Temat postu: [MK3] Wyskakuja krzyzaki z przegubow wew - Fiesta RST
Problem taki jak w temacie, problem domyslam sie istnial juz dlugo poniewaz poprzedni wlasiciel zalozyl podkladke miedzy przegub a zwrotnice(co powodowalo uszkodzenie lozyska), ja zmieniajac lozysko wywalilem ta podkladke ale i rowniez wtedy zalozylem wahacze z xr2i ktore maja krotsze sworznie i problemu z wyskakujacym krzyzakiem z przegubu nie bylo. Ale wczoraj zalozylem spowrotem wahacze z RST z dluzszymi sworzniami i jadac, przy ostrym skrecie w prawo wyskoczyl mi krzyzak z przegubu (myslalem ze wypiela sie polos ze skrzyni bo napierdalalo strasznie), wcisnalem sprzeglo, prawie sie zatrzymalem i delikatnie spuscilem sprzeglo na dwojce i juz bylo wszystko ok, wiec pojechalem dalej ale przy redukcji z 3/2 jakies 100 metrow dalej problem znow sie pojawil i po zmniejszeniu obciazenia sam zniknal. Problem pojawia sie przy kazdym skrecie w prawo lub redukcji z 2/3 lub ostrzejszej z 4/3. Wlasnie przyszedlem z garazu po kilku godzinach walki i tak: przeguby wewnetrzne oba sprawne wrecz idealne, zewnetrzne w stanie conajmniej dobrym bez sladow uszkodzen, poduszki pod skrzynia cale, nie zerwane, poloski proste, silentblocki wahaczy nowe Ford, wczoraj zalozone. Zalozylem wiec poloski z przegubami bez manszet i okazalo sie, ze w prawym przegubie krzyzak prawie polowa rolek wystaje z przegubu i pewnie dlatego wyskakuje. Porownywalem polos RST z polosia z Xr2i, MK3.5, zwyklej MK3 i dlugosciowo sa takie same, wiec nie wiem czy ktos u mnie grzebal i zalozyl inna(krotsza z xrki czy czegos) polos czy co?
I teraz pytanie do znawcow: Czy Fiesta RST miala dluzsze polosie ?
Troche dlugie ale mam nadzieje ze ktos sie poswieci i przeczyta, po cichu licze na jakas podpowiedz :)

krzysieks_mc - 2 Wrz 2009, 18:20

To napewno ori RST? Może ktoś robił swapa i źle wykonał łapy silnika i skrzyni. Silnik ze skrzynią może są przesunięte zbyt w lewo. Stąd prawy krzyżak nieco wystaje. Bo skoro półosie są takiej samej długości to niewidze innej opcji
Marek - 2 Wrz 2009, 18:49

krzysieks_mc napisał/a:
To napewno ori RST? Może ktoś robił swapa i źle wykonał łapy silnika i skrzyni. Silnik ze skrzynią może są przesunięte zbyt w lewo. Stąd prawy krzyżak nieco wystaje. Bo skoro półosie są takiej samej długości to niewidze innej opcji


Radzę doinformować się w sprawie mocowań każdej poduszki silnika/skrzyni we fiescie :rotfl: Punkty montażowe są takie same...

Opcja jest taka że może FRST miała/ma inne przeguby + półosie a u mnie ktoś założył inne.

JoeMix - 3 Wrz 2009, 09:40
Temat postu: Re: Wyskakuja krzyzaki z przegubow wew - Fiesta RST
Marek napisał/a:
Ale wczoraj zalozylem spowrotem wahacze z RST z dluzszymi sworzniami i jadac, przy ostrym skrecie w prawo wyskoczyl mi krzyzak z przegubu (myslalem ze wypiela sie polos ze skrzyni bo napierdalalo strasznie), wcisnalem sprzeglo, prawie sie zatrzymalem i delikatnie spuscilem sprzeglo na dwojce i juz bylo wszystko ok,
:9: Nie wiem, mnie się wydaje że jak się rozepnie przegub czy coś takiego to małe jest prawdopodobieństwo żeby się sam złożył z powrotem,,,
Marek - 3 Wrz 2009, 11:03

Mi tez sie to wydawalo malo prawdopodobne, do czasu kiedy powyciagalem polosie i widac ewidentne slady wyskakiwania krzyzaka z przegubu na rolkach jak i samej obudowie przeguby. Po za tym na podniesionym przodzie i polosiach bez manszet, przy odpalonym silniku, wrzuconym biegu i skrecaniu kolami widac jak krzyzak probuje wyskoczyc z przegubu i juz zaczyna stukac. Domyslam sie ze w trakcie jazdy sily sa wieksze, wyciagaja krzyzak mocniej z przegubu i napieprza niemilosiernie ;-(
diodalodz - 3 Wrz 2009, 14:15

JoeMix napisał/a:
:9: Nie wiem, mnie się wydaje że jak się rozepnie przegub czy coś takiego to małe jest prawdopodobieństwo żeby się sam złożył z powrotem,,,

MK3 ma przeguby wew krzyżakowe czyli masz 3 rolki na łożyskach igiełkowych bądź kulkowych i kieliszek wbity w skrzynie z 3 bieżniami . One potrafią się "SAMONAPRAWIĆ"
A co do takich problemów to moja mk1 swego czasu wpadła w krater w jezdni i dostała tego samego objawu . Wszystkie części zawieszenia były podmienione i dalej było to samo więc w akcie desperacji zmieniłem półoś na mk2 która była dłuższa i był spokój prócz pukania na dużych dziurach kiedy to przegub wew dolatywał do końca bieżni .
Co ci moge poradzić to podleć na ustawianie zbieżności i jak mogą niech sprawdzą pochylenie kół a będzie wiadomo czy coś nie gra z prawej strony . trwa to 2 min .

Fordon - 3 Wrz 2009, 15:28

Chlopakie ale numer jest taki ze cywilne fiesty maja przegub wewnetrzny jak Dioda napisale czyli 3 rolki a XR RS i RST w oryginale ma tam drugiego homokinetyka gdzie w nim musi siedziec taki pierscionek stalowy, spelnia on zabezpieczenie jak zaiger, sama polos ma na sobie naciecie wlasnie na ten pierscionek, ale zeby to osadzic to w/w pierscionek musi byc osadzony w przegubie homokinetycznym po czym osadza sie poloske, dalej sprawdzasz czy uda ci sie wyciagnac luzem poloske....
To samo przerabialem w XR2i bo taki sam efekt byl, gdzie auto skrecalo w lewo bylo OK ale w prawo polos wyskakiwala i to przy delikatnym dodaniu gazu...

JoeMix - 3 Wrz 2009, 15:31

diodalodz napisał/a:
MK3 ma przeguby wew krzyżakowe czyli masz 3 rolki na łożyskach igiełkowych bądź kulkowych i kieliszek wbity w skrzynie z 3 bieżniami . One potrafią się "SAMONAPRAWIĆ"
Ok, to już wiem, faktycznie tam puki nie wyskoczy całkiem na bok to wsunie się z powrotem na swoje miejsce,,, w 309 miałem jeden taki.

Wydumałem takie coś - nie wiem czy ma praktyczne zastosowanie - niech się ktoś wypowie - odkręcasz śrubę ze zwrotnicy, wyjmujesz przegub z piasty, podkładasz jakiś dystans, wkładasz przegub, dokręcasz - w efekcie cała półoś powinna się o dystans przesunąć w stronę silnika...

Marek - 3 Wrz 2009, 15:59

Diodalodz: Właśnie wczoraj ustawiałem rano zbieżność i wszystkie kąty są OK :|


JoeMix: Patent z dystansem był zrobiony przez poprzedniego własciciela ale przez niego padały łożyska co 500-1000km ;/

Fordon: Zakładałem wczoraj homokinetyka i efekt taki że też próbuję wyskoczyć ale blokuję się na takiej blasze zaklepanej na obudowie żeby "wkład" nie wyleciał i w efekcie też napieprza ;-( Pewnie więc z czasem blacha się rozklepie i całość się rozsypie.

Jadę jutro do tokarza, może mi skróci i nafrezuje nowy wieloklin na półosi z Escorta.

diodalodz - 3 Wrz 2009, 19:17

Marek napisał/a:
na półosi z Escorta.

hm trzeba zobaczyć czy półoś jest napewno właściwa , powinna mieć gdzies na sobe cechę forda z numerem i popatrzeć co to jest i od czego . Hm dystans by wypalił tylko trzeba by go wytoczyć na tą samą średnicę co uszczelnienie w piaście i rowek na przegubie do tego delikatne podtoczenie od tyłu by idealnie przylegał do przeguba .
Z tym skracaniem półośki to chwilowo najlepszy patent ale możesz mieć problem bo półosie zazwyczaj na frezie są grubsze niż reszta patyka . Przed występem u tokarza weź suwmiarkę i sprawdź czy jest tak jak mówie .
w razie czego napisz na pw to ci podeślę firmę która temat ogarnie .

Fordon - 3 Wrz 2009, 20:21

Marek ale to wlasnie w tym homokinetyku wewnatrz wchodzi zabezpieczenie po czym w homokinetyka poloska i sie zatrzaskuje... sama blacha to forma zabezpieczenia zeby nie wypadal homokinetyk :)
wyglada to jak pierscionek ale jest przeciety... kurcze zrobil bym foto tego ale ostatnia sztuke takiego zabezpieczenia sprzedalem Mareno...
Jedno jest pewne po osadzeniu polosi w wewnetrznym homokinetku i zatrzasnieciu zabezpieczenia, nie ma mozliwosci wyciagniecia poloski z niego...

diodalodz - 3 Wrz 2009, 20:52

chyba że rozepną się kulki i wypadnie korona z niego . To zabezpieczenie jest popularne i pasuje od przeguba zewnętrznego zazwyczaj a jak nie to robi się go na szlifierce ze zwykłego segera .
Marek - 3 Wrz 2009, 20:57

Fordon: ja znam budowę homokinetyka :P Tylko obawiam się że w końcu wylecą z niego kulki jak ta blacha się rozegnie ;-|

Diodalodz: Półośke z Escorta już wczoraj mierzyłem i spokojnie da rade na niej zrobić wieloklin pod Fiestę. Jakby co to się odezwę po ten namiar jeśli u mnie się tego nie podejmą, dzięki wielkie :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group