Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - [MK3] brak stopu / załatwione

Tomas82 - 7 Lis 2009, 12:32
Temat postu: [MK3] brak stopu / załatwione
Od przedwczoraj walczyłem z wymianą głośników i podłączaniem zegarka w aucie. Instalacje zegarka wpiąłem w kostkę iso przed radiem. Dodatkowo wymieniłem żarówkę podświetlenia nawiewu.
Radio zaczęło włączać się dopiero po przekręceniu kluczyka (a nie cały czas), waz z podświetleniem zegarka. Zegarek także zaczął się podświetlać po włączeniu świateł waz z regulacją nawiewu.
Przeprowadzane testy wypadały dobrze, więc wszystko wczoraj złożyłem i udałem się na zasłużony spoczynek.

Dziś niestety odkryłem nie działające światłą stopu i prawy kierunkowskaz. Również zegarek zaczął inaczej reagować. Podświetla się z przekręceniem kluczyka (co uruchamia też radio), a po włączeniu świateł lampka zegarka gaśnie, choć podświetlenie deski rozdzielczej i nawiewu działa. Dodatkowo po przekręceniu kluczyka stopień dalej zaczyna mi świecić lampka od podgrzewania tylnej szyby i można ją wyłączyć jedynie przez powrót kluczyka i wciśnięcie przycisku podgrzewania.

Bezpieczniki działają, tylko to modę stwierdzić. Po zdjęciu trzymadła przekaźników i bezpieczników zauważyłem, że instalacja była trochę przerabiana, pewnie z powodu obecnego kiedyś autoalarmu.

Pawełos666 - 7 Lis 2009, 23:46

no to Ci juz wyjasnilem <8>
Tomas82 - 9 Lis 2009, 15:37

Ok, stop już znaleziony i wszystko działa poprawnie oprócz żarzenia się kontrolki ogrzewania tylnej szyby i oleju.
Dzieję się tak przy wyłączonych światłach i wyjętym kluczyku. Po przekręceniu kluczyka na II kontrolka świeci cały czas (już się nie żarzy) i można ją wyłączyć jedynie przez powrót kluczyka na I.

Po zaciągnięciu ręcznego lampki gasną. Żarzenie zanika także po wyciągnięciu bezpiecznika odpowiedzialnego za ogrzewanie tylnej szyby.

[ Dodano: Nie Lis 15, 2009 20:28 ]
Nawet Haynes podpowiada, że żarzenie się kilku żarówek to dowód na złożoną częściową usterkę - puzzling partial failure, czyli gdzieś nie ma uziemienia.
Cytat:
In particular, lights may shine dimly (especially when another circuit sharing the same earth point is in operation)


Naszukałem się na schematach elektrycznych możliwych przyczyn, wydrukowałem kilka i posklejałem każdy do formatu A2, pokolorowałem podejrzewane połączenia, żeby łatwiej było znaleźć w aucie odpowiednie kable... ale nic, jakoś nie umiem raczej szukać. Sprawdziłem włączniki przeciwmgłowych i ogrzewania tylnej (przy okazji wymieniłem żaróweczki), ale ciągle nic.
Próbowałem dojść czegoś na schemacie z ogrzewaniem szyby, ale nic nie udało mi się znaleźć.

Drugim tropem była żarząca kontrolka oleju.
A więc:
Na schemacie (D1) kontrolka ta (wejście nr8 w zestawie wskaźników 19) jest w obwodzie z czujnikiem oleju (17), który jeśli wykrywa mało oleju zamyka obwód i teoretycznie powoduje ciągłe świecenie tego wskaźnika... tylko, że nic nie wskazywał gdy silnik chodził.
Po jednej z dłuższych jazd sprawdziłem, że oleju mam sporo poniżej minimum... w sumie powinienem sprawdzić wcześniej, ale zmysł olejowy się u mnie dopiero wykształca.
Przy wyłączonym silniku czujnik ciągle był zwarty zamykając obwód i powodując wykorzystywanie jego uziemienia innym obwodom, stąd żarzenie kontrolki i diody ogrzewania tylnej szyby.
Po dodaniu oleju do wskazanego stanu wszystko przestało się żarzyć. Czujnik nie zwierał i nie zamykał obwodu.


Wynika z tego, że gdzieś nie mam ciągle uziemienia, ale za to mam dodatkowy czujnik niskiego poziomu oleju, który będzie sygnalizował w każdych warunkach.


Temat już raczej do zamknięcia :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group