|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Tuning mechaniczny - Obliczanie pochylenia koła
Żółwik Tuptuś - 11 Mar 2010, 21:44 Temat postu: Obliczanie pochylenia koła Witam
Mam prośbę o pomoc ( moja głowa już paruje i nie chce mi sie tego na szybko liczyć ) w rozwiązaniu następującego zadania :
Koło o oponie 185/60/13 zostaje pochylone od pionu o 1 , 2 i 3 stopnie ( trzy warianty )
Jaka będzie odległość od pionu górnej części opony w stosunku do dolnej ?
Da to radę ktoś na szybko policzyć ?
Szymonnn - 11 Mar 2010, 22:17
Coś takiego wymyśliłem, ta odległość o którą Ci chodzi w liczniku, wysokość całkowita koła w mianowniku ułamka=cosinus 87stopni albo 88stopni albo 89stopni, zależy pod jakim kątem pochylisz czy 1 czy 2 czy 3 stopnie
[ Dodano: Czw Mar 11, 2010 22:28 ]
wysokość całkowita kola to 13cali+60mm=13*2,54cm+6cm=33,02+6cm=39cm
Po przekształceniu i podstawieniu wychodzi mi jeżeli pochylisz o 1 stopień to różnica między górą a dołęm będzie 0,7cm, jeżeli pochylisz o 2 stopnie 1,37cm, a jeżeli o 3 stopnie to 2,03cm
[ Dodano: Czw Mar 11, 2010 22:32 ]
Podsumowując 1stopień=0,70cm=7mm, 2 stopnie=1,37cm=13,7mm, 3stopnie 2,03cm=20,3mm
Pomyłka najwyżej o 0,5mm
AeSeF - 11 Mar 2010, 22:33
Nie jestem pewien Żółw czy dobrze Cię zrozumiałem, ale obrazowo skumałem to tak
czyli odległość czubka opony od jej dołu jest cos kąta * caly rozmiar opony
p.s. nie podam Ci wyniku bo nie zbyt wiem czy to jest dobrze, oraz co oznaczają te cyferki które podałeś
DemptD - 11 Mar 2010, 22:35
czemu wysokosc kola +60mm? przeciez profil jest podawany w % w stosunku do szerokosci opony czyli jak opona ma 185mm szerokosci to profil jest 111mm takze sorki ze poprawiam ale to bedzie 13*2,54+11,1=44,12cm
czyli idac dalej 1* = 0,77cm, 2* = 1,53cm, 3* = 2,30cm
pozdro
Szymonnn - 11 Mar 2010, 22:36
Dzięki DemptD, także zółff korekta:
1stopień=0,7721cm=7,721mm,
2stopnie=1,539788cm=15,39788mm
3stopnie=2,307476cm=23,07476mm
Ostateczna i dobra wersja z pomocą demptd-a
Żółwik Tuptuś - 11 Mar 2010, 22:43
jesteście po prostu genialni
Tego typu dyskusji i dochodzeń chcę w każdym temacie na FKP i będziemy najlepszym forum na świecie .
Zapisuję wymiary i jeszcze raz dziękuję chłopaki
Dokłądność do 1 mm jest wystarczająca
Szymonnn - 11 Mar 2010, 22:47
Żółwik pomagać Ci to dla nas zaszczyt; polecam się na przyszłość
DemptD - 11 Mar 2010, 22:50
a ja se nawet zrobilem 'program' w excelu ktory liczy pod dowolna srednice i wielkosc itd
Żółwik Tuptuś - 11 Mar 2010, 22:51
Szymonnn, - ee - po prostu wypijemy razem po browarze na Zlocie .
A Zaszczytem to jest fakt , że Wam się chce pomagać . Ale to chyba specyfika tego miejsca
Szymonnn - 11 Mar 2010, 22:52
DemptD, tak często zmieniasz opony, pracujesz w wulkanizacji czy jesteś pasjonatem informatyki, że chciało Ci się program robić?
DemptD - 11 Mar 2010, 22:54
Szymonnn napisał/a: | czy jesteś pasjonatem informatyki |
noo..
i nie taki program a taki maly skryp gdzie wpisujesz szerokosc, profil, rozmiar felgi i pochylenie i gotowe
Szymonnn - 11 Mar 2010, 22:56
aha czyli taka tabela zależności, kumam.
AeSeF - 11 Mar 2010, 22:57
Z ciekawości zapytam, sprawdzaliście moją wersję, bo powiem szczerze ze robiłem to na wydzierku papieru i metodą szkolną, a chętnie się dowiem czy chociaż pomysł miałem dobry
DemptD - 11 Mar 2010, 22:59
A5F, ano dobry pomysl miales
Szymonnn - 11 Mar 2010, 23:00
A5F bardzo dobrze
Żółwik Tuptuś - 11 Mar 2010, 23:17
Sowa/Arturo przenieście temat do TM , bo szkoda żeby zaginął , a wyliczenia chłopaków pomogą nie tylko mnie
Bit1 - 11 Mar 2010, 23:49
Żółwik Tuptuś napisał/a: | :jupi:
Dokłądność do 1 mm jest wystarczająca |
Hmm nie wiem czy z takich wyliczeń można założyć, że dokładność będzie do milimetra, w końcu opona nie jest idealnie sztywnym ciałem i jeśli felga będzie założona pod kątem (co prawda w tym wypadku małym) to jednak opona w jakiś sposób się ugnie nie mówiąc już o kształcie opony w zakręcie przy wyższych prędkościach.
Parzych - 12 Mar 2010, 04:24
DemptD napisał/a: | 13*2,54+11,1=44,12cm | To jest średnica felgi + jedna część opony (góra lub dół)... Koło to felga + dwie części opony - góra i dół... Więc powinno być chyba 13*2,54+11,1*2=55,22cm, bo opona jest na górze i na dole felgi... Chyba że coś pomerdałem... :yyy:
DemptD - 12 Mar 2010, 08:36
Parzych, masz racje liczylo dwóch i ani jeden nie zauważył...
1* = 0,96cm
2* = 1,92cm
3* = 2,88cm
poprawiona i chyba ostateczna wersja
w razie czego: http://www.sendspace.pl/f...25a9465fafd1b8a
Parzych - 12 Mar 2010, 12:04
DemptD napisał/a: | Parzych, masz racje liczylo dwóch i ani jeden nie zauważył... | co trzy łby to nie dwa
bidżej - 12 Mar 2010, 12:43
no to macie tu "eleganciejszą" wersję przelicznika pochylenie/przesunięcie - chciałem coś policzyć bo nudzi mi się w pracy, a tu już gotowe. więc zrobiłem mały tuning
http://www.sendspace.pl/f...e63734f12daeb18
Parzych napisał/a: | co trzy łby to nie dwa | bo takich dwóch jak was trzech to nie ma ani jednego
DemptD - 12 Mar 2010, 13:02
bidżej, a prawa autorskie to co?
bidżej - 12 Mar 2010, 13:08
elmek13 - 12 Mar 2010, 13:18
bidżej, kijem go kijem....
Szymonnn - 12 Mar 2010, 21:02
elmek13 to DemptD - bidżeja kiijem powinien potraktować, a nie bidżej - DemptD-a. Bo to DemptD zrobił program
A i DemptD, Twój program podaje wyniki do setnych części, ale nie zaokrągla właściwie, po prostu "ucina" resztę wyniku. Także wersja z najbardziej precyzyjną dokładnością:
1*= 0,96635cm(9,6635mm)~0,97cm(9,7mm), a do 1mm ~ 1cm(10mm)
2*=1,927178cm(19,27178mm)~1,93cm(19,3mm), a do 1mm ~ 1,9cm(19mm)
3*=2,888006(28,88006mm)~2,89cm(28,9mm), a do 1mm ~ 2,9cm(29mm)
A ogólny wzór jest taki:
X=H*cosA
Gdzie:
X=odległość między górą, a dołem opony
H=wysokość całkowia opony
A=90stopni-kąt o jaki chcemy pochylić koło, np.pochylamy o 1stopień, czyli podstawiamy cosinus 89stopni.
Tabela funkcji trygonometrycznych jest powszechnie dostępna, np. na google.pl.
To tak dokańczając temat.
[ Dodano: Pią Mar 12, 2010 21:10 ]
Bit1 napisał/a: | Hmm nie wiem czy z takich wyliczeń można założyć, że dokładność będzie do milimetra, w końcu opona nie jest idealnie sztywnym ciałem i jeśli felga będzie założona pod kątem (co prawda w tym wypadku małym) to jednak opona w jakiś sposób się ugnie nie mówiąc już o kształcie opony w zakręcie przy wyższych prędkościach. |
A no z tego to już każdy sobie zdaje sprawę, ale ugięcia tej opony nie wyliczysz, to już każdy sam musi sobie wyobrazić, wyliczenia są na oponę nie ugiętą...
bidżej - 12 Mar 2010, 21:29
co wy z tym cosinusem to ja nie wiem - podając odchylenie od pionu wystarczy wziąć sinusa zamiast odejmować 90st i przechodzić na kofunkcję
DemptD - 12 Mar 2010, 21:30
Szymonnn napisał/a: | A i DemptD, Twój program podaje wyniki do setnych części, ale nie zaokrągla właściwie, po prostu "ucina" resztę wyniku. |
nie moja wina ze excel to tak dziwnie robi
Szymonnn - 12 Mar 2010, 22:13
DemptD napisał/a: | nie moja wina ze excel to tak dziwnie robi |
No widzisz, maszyna jednak nie zastąpi w 100% człowieka.
Bidżej to jeden grzyb, obliczenia takie same, tyle że w Twoim sposobie podstawia się sinusy kątów 1*,2*,3* itd. i mnoży przez wysokość całkowitą koła.
[ Dodano: Pią Mar 12, 2010 22:19 ]
Czyli wzór będzie według Twoich wskazówek:
X=H*sinA
gdzie:
X=odległość między górą, a dołem opony
H=wysokość całkowia opony
A=kąt o jaki chcemy pochylić koło
To z cosinusem łatwiej sobie wyobrazić, ale to z sinusem jest chyba jednak ciut prostsze, bo nie trzeba od 90stopni odejmować kąta o jaki chcemy pochylić tylko wsatwiamy od razu kąt jaki chcemy pochylić, ale tak jak mówiłem jeden grzyb.
DemptD - 12 Mar 2010, 22:43
Szymonnn, sam sobie zycie komplikujesz problem rozwiazany i poprawiony i dopracowne wszystko jest
Szymonnn - 13 Mar 2010, 12:33
DemptD napisał/a: | Szymonnn, sam sobie zycie komplikujesz problem rozwiazany i poprawiony i dopracowne wszystko jest |
DemptD akurat bawienie się z matmą to dla mnie żadna komplikacja, ja jakoś lubie matme i nigdy nie miałem z nią żadnych kłopotów. A jak jeszcze komuś moje wyliczenia pomogą to dla mnie jeszcze większa przyjemność.
Pozdro dla nachylających koła! Tylko pamiętajcie byle nie za mocno, bo będziecie musieli częściej opony zmieniać niż paliwo tankować .
xr2fun - 13 Mar 2010, 16:51
Fajny kalkulatorek
Ale jedźmy jeszcze trochę - przeliczanie zbieżności ze stopni na mm.
Czyli mamy podane stopnie a chcemy wiedzieć ile to jest mm oraz odwrotnie.
Może się to przydać w ekstremalnych przypadkach do szybkiego ponownego ustawienia geometrii (pi razy drzwi)
|
|