Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - [MK3] Silnik 1.3 Endura z MK4 w MK3 na jednopunkcie.

Mara - 25 Kwi 2010, 19:56
Temat postu: [MK3] Silnik 1.3 Endura z MK4 w MK3 na jednopunkcie.
Witam!!!

Jesli macie problemy z swoim silnikiem w mk3 1.1i lub 1.3i , brakiem kompresji, braniem oleju i innymi objawami zmęczonego silnika. Zastanawiacie się nad wymiana silnika na nowszy mniej zużyty. Przeważnie silniki z jedno punktowym wtryskiem paliwa 1.1i jak i 1.3i były produkowane w fiestach do 96r (mk3). Potem zastąpiono je silnikami 1.3 EFI na pełnym wtrysku.
Silnik 1.3 EFI ma inna głowice , większe kanały ssace i jest to jedyna różnica pomiędzy stara generacja a nowa generacja tego silnika. Wiec możemy kupić o wiele młodszy silnik np z 2000r i spokojnie umieścić go w swojej fieście bez oprawie jakichkolwiek przeróbek.

Dobra dość pitolenia. Przechodzimy do sedna sprawy:

-Posiadałem silnik 1.1i w swojej fieście mk3. Silnik padł (dziura w bloku).
-Wymontowałem go i porównałem z silnikiem 1.3 EFI Endura 98r:
-Większe kanały ssace ale to nie problem, rozstaw śrub taki sam jak w kolektorze od jedno-punktu.

Teraz robimy po kolei:
-Odkręcamy od starego silnika: kolektor ssacy(mono-wtrysk z kolektorem), kolektor wydechowy
-Przykręcamy kolektor wydechowy od silnika1.1 do nowego 1.3
-Przykręcamy kolektor ssacy uprzednio dorabiając uszczelkę z cienkiej blachy aby zasłaniały dobrze troszkę większe kanały ssące w głowicy.(jedyna przeróbka)i skręcamy dobrze na nowych śrubach.

Tak złożony silnik wkładamy do naszej starej fiesty z 93r. Podpinamy wszystkie czujniki(sa takie same w jak w starym siniku 1.1i) i odpalamy nasza fiestę.

Silnik jest o wiele cichszy i niema takiego klekotu jak wszystkie stare 1.1i i 1.3i . I doskonałymi osiągami. od 0-100km/h w 12,5 sekundy

Elektryka została z 1.1i jak i komputer pozostał bez zmian.

Rebel - 31 Sty 2013, 00:25

Wspomnianą operację przeprowadziłem tydzień temu.

Nie wiem czy mój nowy 1.3 jest z mk4 czy z KA, ale napiszę co jeszcze musiałem zrobić.
Musiałem przełożyć ze starego silnika:
-pompę wody
-wszystkie łapy, mocowania
-obudowę termostatu (w nowym 1.3 nie ma termowłącznika wentylatora chłodnicy)
-kółko pasowe (ja mam podwójne bo mam wspomaganie)
-oczywiście cewkę

Dodatkowo w głowicy nowego 1.3 nie ma wejścia na czujnik temperatury cieczy, na deskę. Ja ten problem ominąłem nawiercając otwór a potem go gwintując w obudowie termostatu przy krućcu na przewód chłodnicy. Minus tego rowiązania polega na tym, że wskazówka podnosi się dopiero po otwarciu termostatu. Po prostu wolałem nie ryzykować wiercenia w żeliwie. I tak każdy zdrowo myślący, że wskazania tego czujnika można o kant d...y potłuc. Nie mniej jednak ostrzeże on przed ewentualnym przegrzaniem silnika.

Sprawa większych kanałów ssących wygląda następująco. Kolektor nie zakrywa całkowicie kanałów 2 i 3 cylindra, zostaje ok 5mm szpary od dołu. Można to przeskoczyć tak jak pisał autor tematu czyli jakąś większą uszczelką bądź jest też opcja napawania kolektora dolotowego o jakiś centymetr na ww cylindrach a potem wiadomo jakiegoś planowania bądź nawet szlifu domowymi metodami. Potem dać grubszą uszczelkę, która zniweluje ewentualne nierówności.

Należy też pamiętać o innych luzach zaworowych. Dla 1.3 z mk3 były to 0,2mm na ssących i 0,3mm na wydechowych. W nowszym silniku jest to odpowiednio 0,2mm i 0,5mm.

To chyba wszystko co mi się przypomina, niektóre z wymienionych rzeczy są tak oczywiste, że aż banalne, ale wolałem napisać.

Pzdr!

drjanusz - 31 Sty 2013, 00:31

Mara, Rebel, A jak wygląda sprawa rozrusznika?
Grax - 31 Sty 2013, 01:23

Jakie wielkie luzy zaworowe :o szok 0.5 napewno ???
Rebel - 31 Sty 2013, 11:25

drjanusz, rozrusznik pasuje bez problemów, ja dla pewności przekręciłem ze starego koło zamachowe, bo te od nowego silnika niektóre ząbki miało troszkę wyjechane, ale na pierwszy rzut oka są identyczne. Tak samo ten czujnik nad rozrusznikiem (położenia wału) nie wymaga wymiany.

Grax, na pewno 0,5. Potwierdzone z książki serwisowej mk4 i z naklejki na pokrywie zaworów nowego 1.3.

edit. przed momentem doczytałem o tych luzach:

Cytat:
Kolego jak dobrze pamietam to w silniku J6A jest 0,2/0,3 natomiast w silnikach J6B 0,3/0,5.
J6A - silnik na jednopunkcie lub gazniku
J6B - wielopunktowy wtrysk.

...ale imo jednopunkt lub gaźnik w latach 96-99 to już chyba była rzadkość

Marcinowaty - 31 Sty 2013, 17:57

Mara napisał/a:
Silnik jest o wiele cichszy i niema takiego klekotu jak wszystkie stare 1.1i i 1.3i . I doskonałymi osiągami. od 0-100km/h w 12,5 sekundy

Wypraszam sobie 1,3 nie klekoce jak ma zawory wyregulowane. 1,1 to inna bajka :2xf:

drjanusz - 31 Sty 2013, 20:08

Rebel, Ale jest mocowany w innym miejscu w mk3 a winnym w mk4.
A z luzem zaworowy to prawda bo mam i mk3 i mk4 .

Rebel - 31 Sty 2013, 23:29

drjanusz napisał/a:
Rebel, Ale jest mocowany w innym miejscu w mk3 a winnym w mk4.


No to nie wiem bo nigdy nie zaglądałem pod maskę mk4. Nie mniej jednak do 1.3 96-99 montuje się rozrusznik tak samo jak do 89-95. a zależy to chyba od skrzyni bo o ile się nie mylę to z nią się łączy rozrusznik.


Marcinowaty napisał/a:
Mara napisał/a:
Silnik jest o wiele cichszy i niema takiego klekotu jak wszystkie stare 1.1i i 1.3i . I doskonałymi osiągami. od 0-100km/h w 12,5 sekundy

Wypraszam sobie 1,3 nie klekoce jak ma zawory wyregulowane. 1,1 to inna bajka :2xf:


Ja w swoim ŚP 1.3 regulowałem co 10kkm i zawsze klekotał. Klekot bierze się raczej z ogólnego zużycia silnika. Pamiętam widziałem kiedyś mk3 z 95 roku 1.3. Miała przejechane autentyczne 110kkm i 0 klekotu.

bosman - 18 Mar 2013, 07:54

Witam.Pytanie do fachowców czy taki silnik będzie pasował do mk3 i czy skrzynia będzie pasować stara czy muszę z nową zamontować typową do 1,3?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group