Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK3] CPP własnej budowy...

przemek_bundy - 31 Maj 2010, 10:04
Temat postu: [MK3] CPP własnej budowy...
Witam....

Chciałem przedstawić "pomysła" jak mówił ferdynand kiepski.
Projekt ala MacGyver. :)

Na bazie starego CPP zrobiłem swój własny, nie wiadomo ile potrzyma
ale na razie lepszy taki jak wcale. Wbrew opiniom jakie panują, że się
tego nie rozbiera albo że jest hermetycznie zamknięty. Mi udało się bez
problemu go otworzyć. Wystarczy podważyć delikatnie śrubokrętem i wyłazi
cała ta "wkładka" z napyloną warstwą "oporu".
Do budowy użyłem potencjometr 5 Kilo, rezystor 1 Kilo,
kołek taki plastikowy do ścian i parę grubszych drutów (elektrody od rezystorów, ale nie tych zwykłych tylko większych Watowo. Mają grubsze i sztywniejsze elektrody)
Najpierw przyłożyłem drut (elektroda z rezystora) do potencjometru
tak jak pokazuje czerwona linia na zdjęciu i lutownicą go delikatnie rozgrzałem
tak żeby się schował na równo z tym białym kółkiem. Drut przyciąłem żeby wystawał poza
kółko potencjometru ok. max. 2 milimetry. Kołek ten do ścian przeciąłem w miejscu
zaznaczonym czerwoną linią, białą linią zaznaczyłem przecięcie. Tak żeby po nałożeniu
na metalowy trzpień CPP lekko się na nim zaciskał. strzałką zaznaczyłem miejsce gdzie
ma być wsadzone białe kółko potencjometru. Z tym że wpierw nałożyłem ucięty kołek na metalowy trzpień tak że się rozszerzył a od góry dopiero docisnąłem potencjometr.
Te druciki co wystają z białego kółka po bokach, wtopiłem w kołek. Potem trzeba jeszcze wtopić w CPP druty które będą trzymały potencjometr na miejscu. Wpierw przymierzyć i powyginać wstępnie a następnie wtopić lutownicą w czarny plastik CPP, a później przylutować do nóżek potencjometru. Gdy całość jest już gotowa trzeba tak ustawić potencjometr żeby przy puszczonej dźwigience ustawiony był na maksa w jedną stronę.
teraz wraz z przekręcaniem dźwigienki powinien się przekręcać potencjometr.
Ustawić można przekręcając szarny kołek np. małym śrubokrętem.
W trakcie testów wyszło na jaw że kołek potrafi się ślizgać po tym metalowym trzpieniu.
Tak że po wyregulowaniu potencjometru trzeba związać mocniej kołek do czarnego
plastiku CPP przy pomocy kawałka drutu w kształcie litery L. Nóżkę trzeba wtopić
w czarny plastik co kręci się razem z dźwigienką a górę wtopić do kołka.
Na cały CPP nałożyłem woreczek tak jak widać na zdjęciu i okleiłem wokoło
taśmą samoklejącą żeby nie spadło.
Odnośnie obrotów to po odpaleniu z klucza bez trzymania gazu,
utrzymują się na 1100. Pożyjemy zobaczymy jak będzie się to sprawdzało na
dłuższą metę. :)





Rezystor i kolory kabli:



Drucik zagięty w literę L i wtopiony w czarny plastik i kołek



całość w foli: :)


bidżej - 31 Maj 2010, 11:06

przemek_bundy napisał/a:
przy puszczonej dźwigni CPP opór wskazuje nie więcej jak 1 Kilo
ładnie pięknie, tylko oryginał pokazuje przy puszczonej coś ok. 5.8kOhm, a przy gazie do dechy jakoś koło 1. zajrzyj do FAQ o CPP, podawałem tam wartości zdjęte z ori nówki...
przemek_bundy - 31 Maj 2010, 15:39

Masz rację, pominąłem to że przy puszczonej dźwigience powinien być większy opór,
jak piszesz, niż przy naciągniętej (schodzi do "zera")
Ale komputerek fieścinki chyba jest tolerancyjny.
Bo zamieniłem kable żółty z zielonym. a w szereg z czerwonym kablem
dałem rezystor 1 Kilo. Ku Mojemu zdziwieniu naprawdę działa. przestała wchodzić
na wysokie obroty. Byłem na krótkiej trasie poza miastem i nie mam
nic do zarzucenia. No może poza trwałością, ale to się okaże.
Pojeżdżę parę dni to jeszcze się okaże czy wszystko jest ok.

Jak nie dziś to jutro wrzucę zaktualizowane fotki.
brak na nich rezystora 1 Kilo, a kable zielony i żółty nie są zamienione ze sobą.

jackrzec - 31 Maj 2010, 18:57

Tez kiedyś zacząłem tak kombinować, ale stwierdziłem że to na dłuższą metę będzie lipa. Użyj większego potencjometru, bo montażowe są za delikatne i się zaraz rozsypie.
JoeMix - 31 Maj 2010, 19:35

Rozsypie się to raz dwa,,, ale możesz być wyjątkiem potwierdzającym regułę,,,
1) taśma samoprzylepna biurowa nie nadaje się do auta
2) jak taśma złapie wilgoć to się rozwinie i glut zrobi
3) jak na taśmę chlapnie woda, to wejdzie pod taśmę
4) jak pod taśmę wejdzie wilgoć to już nie wyjdzie
5) Potencjometr montażowy jest do tego żeby go ustawić i więcej nie ruszać, a tu będą setki zmian dziennie,,, ale może być jak na początku pisałem,,,

jackrzec - 31 Maj 2010, 19:45

Tu by zdał egzamin (chyba) taki "przemysłowy" potencjometr, bo są wodo i pyło odporne, ale niestety w tą obudowę to on nie wejdzie i ciężko kupić. Te potencjometry są z ośką i mają oring zamontowany żeby żaden syf się do nich nie dostawał.

JoeMix napisał/a:
1) taśma samoprzylepna biurowa nie nadaje się do auta
2) jak taśma złapie wilgoć to się rozwinie i glut zrobi
3) jak na taśmę chlapnie woda, to wejdzie pod taśmę
4) jak pod taśmę wejdzie wilgoć to już nie wyjdzie

Nie chciałem być aż taki "brutalny"...

Bonus - 1 Cze 2010, 00:21

a moze ktoś kombinowął z przłcznikiem wielopozycyjnym (np 13) zamiast potencjometra
JoeMix - 1 Cze 2010, 07:20

;-| bardzo płynne wskazania Ci wyjdą na przełączniku wielopozycyjnym,,,
przemek_bundy - 1 Cze 2010, 08:54

Jak się rozwali nie omieszkam napisać! :)
Ale skoro mi działa a nie chce wydać 180 za nowy,
to jak się rozwali, zrobię nowy. Wtedy może wymyślę coś bardziej solidniejszego. :)
Zobaczymy..........


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group