Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK3] Przyczyny nie spełniania norm emisji spalin

deku - 7 Paź 2010, 11:40
Temat postu: [MK3] Przyczyny nie spełniania norm emisji spalin
W marcu nie dostałem przeglądu bo Fiesta nie spełniała norm emisji spalin (pojechałem na inną stację kontroli pojazdów - tam gdzie tego nie sprawdzają i przeszedłem przegląd bez problemu). Ponieważ Fiesta jest jeżdżona tylko raz w tygodniu więc tym się za bardzo nie przejmuję, ale zastanawia mnie co jest tego przyczyną. W sumie prawie o problemie zapomniałem ale ostatnio wjechałem nią do garażu i myślałem że się uduszę - tak śmierdziało spalinami. Normalnie w garażu (właściwie to hala garażowa) stoi zagazowany Galaxy od którego nic nie czuć (nawet na benzynie jest ledwie odczuwalny) a Fiesta kopci niesamowicie.

Pytanie moje brzmi. Co jest przyczyną nie spełniania norm emisji spalin? Gdzie należałoby zajrzeć pod maską, czy coś wyregulować, co wymienić (wiem, wiem silnik)?

Acha i proszę mi nie pisać o tym czy mają czy nie mają sprawdzać emisję podczas badań technicznych bo takich wątków jest pełno.

Rebel - 7 Paź 2010, 12:19

Ogólna kondycja silnika, katalizator jeżeli masz, jakość spalania mieszanki. Jeżeli chodzi o mieszankę to warto zastanowić się i sprawdzić te elementy, które za nią odpowiadają.

...no i oczywiście układ zapłonowy czyli cewka ---> kable WN ---> świece

bidżej - 7 Paź 2010, 13:25

katalizator nic do tego nie ma. moja przechodzi badania emisji z zapasem, a kata brak od 5 lat :-P

żre i pali olej i/lub leje tyle wachy w cylindry. generalnie sprawdziłbym zużycie oleju/kompresję, układ zapłonowy i to co odpowiada za skład mieszanki - a co to jest konkretnie to zależy od tego czy masz monowtrysk czy gaźnik. obstawiam mono, więc czujniki temp, sonda, cpp, wtryskiwacz itp, itd...

pablon - 7 Paź 2010, 16:18

Mysle ze tutaj liczy sie CO2, zła mieszanka.
JoeMix - 7 Paź 2010, 18:15

deku napisał/a:
Co jest przyczyną nie spełniania norm emisji spalin?
Pytanie takie samo jak "Co jest przyczyną że auto nie jedzie" - Powiedz w którą stronę i czego nie spełnia w normach i może będzie wiadomo,,, teraz to można powiedzieć że masz niesprawny silnik i tyle,,,
deku - 15 Mar 2011, 21:55

Odświeżam - minęło trochę czasu ale raptem 380km fieściną w tym czasie zrobiłem.
Lambda 0.923
CO 4,680 (%obj)
CO2 11,8 (%obj)
HC 278 (ppm vol)
O2 1,54 (%obj)
COkor 4,680 (%obj)

Co jest źle i gdzie szukać przyczyn? Z góry dzięki za odpowiedzi.

JoeMix - 15 Mar 2011, 22:33

deku napisał/a:
Lambda 0.923
0,5 chyba jest idealnie,,, więc jest zły skład mieszanki,,,
deku - 15 Mar 2011, 22:56

Od czego proponowałbyś zacząć? CPP wyczyszczony i sprawdzony. Sonda Lambda? Może być używana z allegro? Auto więcej stoi niż jeździ (chociaż dzisiaj zaszalalem i zafundowałem mu mycie) więc nie chcę się narażać na koszty.
jackrzec - 16 Mar 2011, 07:50

Dokładnie. Na 99% sonda padła. Daj spokój używkom, bo szkoda kasy (kupisz taka jak masz, albo padnie po paru miesiącach). Nowa kosztuje 100 zł z przesyłką http://moto.allegro.pl/so...1510314319.html
BerciQ - 16 Mar 2011, 08:53

JoeMix napisał/a:
deku napisał/a:
Lambda 0.923
0,5 chyba jest idealnie,,, więc jest zły skład mieszanki,,,


0.5 nie jest idealne.

Kod:
Wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza LAMBDA to od 0,97 do 1,03 przy obrotach silnika 2000 – 3000 obr/min

wzięte z tej strony http://www.zssplus.pl/www...ublikacje08.htm

jackrzec - 16 Mar 2011, 19:48

BerciQ, masz rację - w sumie nawet nie czytałem tego 0,5... Tu zapewne bidżej ma rację - żre olej i przez to wyniki są skopane. A do autora wątku - jaką norme masz wpisaną w papierach? Może komuś odwaliło i wpisał w papierach Euro 3.
Ciapek - 23 Mar 2011, 18:49

A czy spalanie autora wątku nie jest za duże jak na silnik 1.3i?
JoeMix - 23 Mar 2011, 20:25

BerciQ napisał/a:
JoeMix napisał/a:
deku napisał/a:
Lambda 0.923
0,5 chyba jest idealnie,,, więc jest zły skład mieszanki,,,
0.5 nie jest idealne.
A ile ma być, skoro sonda podaje sygnał z zakresu 0-1V to na chłopski rozum 0,5V to jest połowa zakresu,,,
bidżej - 23 Mar 2011, 20:44

JoeMix, pod warunkiem, że to jest napięcie...
JoeMix - 23 Mar 2011, 22:04

bidżej, w sumie słuszna uwaga,,,
deku - 23 Mar 2011, 22:11

Ciapek napisał/a:
A czy spalanie autora wątku nie jest za duże jak na silnik 1.3i?

Pewnie jest, ale nawet ciężko to sprawdzić. Przez rok zrobiłem Fiestą raptem 700km.
Ostatnio zrobiłem przegląd (jedna z dłuższych wypraw w ostatnim roku - 30km w obie strony) i bałem się wracać. Coś zaczęło chrobotać w przegubie przy ruszaniu (mam tam pękniętą gumową osłonę) i sprawa spalin zeszła nieco na dalszy plan. A doba jest taka krótka...

kuba87 - 23 Mar 2011, 22:15

przegub Ci padł
deku - 23 Mar 2011, 22:31

Tak myślałem. Oczywiście jako że po przeglądzie Fiesta miała być do sprzedania, więc zaczyna się jeszcze bardziej sypać...

edit_____
Mam jeszcze pytanie bo taką uknułem teorię. Czy to możliwe, że jak jest padnięta sonda to samochód gaśnie po odpaleniu gdy jest zimno. Tak sobie pomyślałem, że sonda jest nierozgrzana, podaje złe napięcie, które interpretowane jest jako uboga/bogata mieszanka (generalnie nie stechiometryczna) i samochód zalewa albo dusi z braku paliwa? Czy to ma sens co piszę?

W kontekście gaśnięcia na zimnym - CPP i krokowiec sprawne i wyczyszczone.

jackrzec - 24 Mar 2011, 07:48

deku napisał/a:
Mam jeszcze pytanie bo taką uknułem teorię. Czy to możliwe, że jak jest padnięta sonda to samochód gaśnie po odpaleniu gdy jest zimno. Tak sobie pomyślałem, że sonda jest nierozgrzana, podaje złe napięcie, które interpretowane jest jako uboga/bogata mieszanka (generalnie nie stechiometryczna) i samochód zalewa albo dusi z braku paliwa?
Nie bardzo, bo na zimnym silniku i tak dawka paliwa jest zwiększona (ssanie). Gdyby go zalewało, to zapewne śmierdziało by paliwem.
JoeMix - 24 Mar 2011, 07:51

deku napisał/a:
Czy to ma sens co piszę?
Nie ma sensu, sonda do pracy potrzebuje wysokiej temperatury, dlatego pomimo iż siedzi w gorących spalinach ma swoją grzałkę, jak silnik jest zimny to komputer ignoruje sygnał z sondy - wymień czujnik temp silnika ten pod kolektorem i zobacz czy się nie poprawi.
bidżej - 24 Mar 2011, 07:57

jeszcze odnośnie lambdy - nie zauważyłem tego co napisał BerciQ, a ma rację. przy czym lambda=1 oznacza AFR=14.7:1

wypadałoby też zauważyć, że wszystkie zawartości gazów podane są w [% obj] (czyli nikt tam jednostek nie pomijał), a lambda bezwymiarowo - więc to nie napięcie :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group