Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - [MK6] Pukanie/stukanie przy ruszaniu/przyspieszaniu

wtyk - 8 Gru 2010, 20:41
Temat postu: [MK6] Pukanie/stukanie przy ruszaniu/przyspieszaniu
Witam zebranych

Problem dotyczy samochodu:
Ford Fiesta
rok. prod. 2002
silnik 1.4 16V
moc 80 KM
przebieg 90000 km
skrzynia ręczna


Mam następujący nietypowy problem:

występuje u mnie pojedyńcze, dość głośne pukanie gdzieś w okolicy prawego koła przy następujących czynnościach:
- podczas każdego ruszania od zera po każdym wysprzęgleniu skrzyni
- podczas każdego przyspieszania niezależnie od wybranego przełożenia ale tylko w przypadku gdy wcześniej samochód hamował silnikiem (czyli jade przykładowo 50km/h, puszczam gaz i gdy chce znów przyspieszyć słyszę puknięcie)
- podczas każdej próby ruszenia na hamulcu ręcznym również słychać
- czasem słychać to puknięcie na większych dziurach
- nie występuje na biegu wstecznym !!!
- dźwięk jest zbliżony do ręcznego ruszania zgaszonego samochodu na jedynce do przodu i do tyłu (tzw. bujanie) i gdy samochód odbija się na pierwszym biegu... tylko, że ten dźwięk jest
słyszany dwa lub trzy razy głośniej w środku auta
- bardziej go słychać wewnątrz pojazdu niż na zewnątrz

Co zostało sprawdzone/wymienione:
- wymieniona tylna poduszka skrzyni/silnika (nie była przyczyną, ale też już miała dosyć)
- sprawdzona górna poduszka silnika (silnik został podniesiony na dźwigu, przez co poduszka była odciążona, a pukanie i tak nie ustępowało)
- sprawdzone wszystkie elementy metalowo gumowe wahaczy (napinane breszką, odciążane itd)
- sprawdzone sworznie
- koła dokręcone
- elementy układu hamulcowego zostały również wykluczone
- amortyzator sprawdzony
- mocowanie na kielichu również sprawdzone
- śruby na kielichu oraz w zawieszeniu dokręcone
- samochód był przechylany i rozbujany w trzy osoby we wszystkie możliwe strony i ani razu się to nie odezwało
- koło nie ma żadnego luzu, no prawie żadnego. bo się jeszcze obraca
- sprężyna zawieszenia sprawdzona, nie pęknięta
- półosie mają prawidłowy, dopuszczalny luz
- dokręcenie piasty sprawdzone
- wykluczam również jakiś luźny element, w komorze silnika/pasażerskiej, wszystko jest zwarte i trzyma się całości
- olej w skrzyni sprawdzony

Panowie i panie, konia z rzędem dla tego/tej które rozwiąże problem. Z dwoma mechanikami spędziłem trzy godziny w warsztacie, sprawdzając element po elemencie, fakt faktem nie wyciągaliśmy jeszcze skrzyni oraz silnika i nie rozbieraliśmy na stole.

Pozdrawiam

pablon - 8 Gru 2010, 23:44

Ja bym generalnie olał temat, poczekał az cos sie posypie:].
wtyk - 9 Gru 2010, 12:35

tak też właśnie robię, ale mój zmysł pedantyczny mi nie daje żyć :)
jery13 - 9 Gru 2010, 13:07

Nie widzę w tej wyliczance stabilizatora i łączników stabilizatora .
wtyk - 9 Gru 2010, 15:13

Kolego Jery

Stabilizatory i łączniki też sprawdzone, jednym słowem zawieszenie jest OK, problem leży gdzieś w układzie napędowym ale gdzie??? Bo objawy są bardzo dziwne...

rusin - 11 Gru 2010, 01:35

objawy takie jak dla poduszki ale tej przedniej a nie tylnej. moze wygladac ze jest dobra ale mogla sie na srubach gdzie minimalnie poluzowac, albo wada fabryczna poduszki. w jakich okolicznosciach sie to stalo?
CzaRmaX - 11 Gru 2010, 01:56

A mocowanie skrzyni biegów sprawdzałeś?
wtyk - 12 Gru 2010, 20:06

Rusin, CzaRmaX, miałem podwieszony cały silnik na uchwycie do wyciągania poprzez dźwig do wyciągania silnika, wtedy ruszałem na ręcznym, mechanik nasłuchiwał, macał, podważał, napinał i też to ustrojstwo pukało

pukanie wyraźnie słychać z prawej strony pojazdu, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz, z tym, że w środku to zaczyna być przeraźliwe to pukanie bo takie głośne

stało się to prawdopodobnie po wpadnięciu w dziurę, na początku objaw słyszalny był tylko przy każdym ruszaniu, przyspieszaniu, coraz to głośniej, teraz ujawnia się również na nierównościach

połączenie skrzyni z silnikiem sprawdzone, wszystko trzyma się kupy, poza tym pukanie dochodzi z prawej strony a nie z lewej

proszę o dalsze rozwiązania i Wasze sugestie, dziękuję

TomQ - 12 Gru 2010, 20:29

Może pękł jakiś element.
Nie wiem, podłużnica, wahacz, kielich amora ...... ?????

Fordon - 12 Gru 2010, 21:19

To male badziewie nie ma przypadkiem kola pasowego jak w przypadku reszty PSA (francuzow) ze kolo pasowe w srodku ma gume i to ona laczy 2 elementy kola pasowego, tzn ta ktora prowadzi pasek klinowy i druga ktora jest na wale ?? bo tak sie dzieje z kolami posiadajacymi dlumik drgan skretnych... sprawdzcie kolo pasowe walu skoro tlucze cos przy prawej stronie.
Arkadius - 13 Gru 2010, 11:48

Fordon napisał/a:
To male badziewie nie ma przypadkiem kola pasowego jak w przypadku reszty PSA (francuzow) ze kolo pasowe w srodku ma gume i to ona laczy 2 elementy kola pasowego, tzn ta ktora prowadzi pasek klinowy i druga ktora jest na wale ?? bo tak sie dzieje z kolami posiadajacymi dlumik drgan skretnych... sprawdzcie kolo pasowe walu skoro tlucze cos przy prawej stronie.


Ma


A ja bym się przyjrzał jeszcze łożysku i całej podporze prawej półosi

wtyk - 13 Gru 2010, 22:36

Fordon, koło pasowe raczej odpada, faktycznie, wszystkie tamte elementy o których piszesz znajdują się po prawej stronie lecz dlaczego nie pukały by podczas normalnej pracy, tylko podczas ruszania, przyspieszania po hamowaniu silnikiem oraz teraz już na większych dziurach, nadal bym przystawał przy tym, że coś się dzieje w przeniesieniu napędu, ponieważ samochód naprawdę był bardzo dokładnie oglądany, bujany, sprawdzany...

TomQ, myślę, że po trzech godzinach oględzin w warsztacie coś by wykryli, cokolwiek...



Wypowiadam wojnę temu ustrojstwu, zakupię stetoskop, położę się pod samochodem, jedna osoba będzie mi ruszać na ręcznym z jedynki a ja będę element po elemencie sprawdzał bo już nie mam na to sił, a o efektach poinformuje po pracy. Nie ma mocnych, jak puka to coś musi być na rzeczy.

Arkadius - 14 Gru 2010, 08:53

ale właśnie koło pasowe odzywa się pod obciążeniem a nie w momencie kiedy silnik kręci się na jałowych bez obciążenia
wtyk - 10 Lut 2011, 22:29

Witam po długim czasie, problem został rozwiązany, była to pierdoła ale jednak denerwująca...
Kupiłem wspomniany stetoskop, osłuchałem zawieszenie, amortyzator, itd
odgłos wyraźnie zwiększał moc na stetoskopie na kielichu amortyzatora/nadkolu.
Pojechałem do mechanika no i pokazałem, że mają tam szukać, ew. rozebrać całą kolumnę bo może to być łożysko lub guma mocowania amortyzatora...
Jak się okazało była to poluźniona śruba poduszki silnika(prawa), która jest mocowana do nadkola.
Nie mam pojęcia jakim cudem się to odkręciło, ale tak się niestety stało, po dokręceniu wreszcie przestało pukać przy każdym ruszaniu i zmianie biegów.

Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za pomoc i pomysły

szyszunia1514 - 2 Sty 2014, 17:14

Trochę odgrzeje kotleta.
Tydzień temu wystąpiły w mojej fieście identyczne objawy. Pierwsza myśl- skrzynia się sypie, wpisałem jednak w google " stukanie w prawym kole" i jakież było moje zdziwienie, gdy pod drugim linkiem przeniosło mnie na forum do tego tematu. :) Nagrałem krótki filmik z owymi stukami, może następna osoba będzie miała jeszcze łatwiej w odnalezieniu tej usterki.
http://www.youtube.com/watch?v=44hkJhKoObE
Pozdrawiam.

Arek74 - 8 Cze 2015, 10:07

Witam,
Jestem świeżym posiadaczem mk6 z silnikiem 1,4 16V w którym zaobserwowałem podobne objawy jak powyżej - głośne stuki w okolicach prawego nadkola (mocno niosą się wewnątrz kabiny) tylko podczas przyśpieszania i hamowania silnikiem.

Potrzebował bym jakiś schemat, zdjęcie jak wygląda ta poduszka i gdzie jest mocowana. Można się do niej dostać bez podnośnika/kanału ?

Arek

_KRis_ - 10 Cze 2015, 22:18

Popieram prośbę kolegi Arka. Koledzy zróbcie fotki.
Parzych - 10 Cze 2015, 22:45

Proszszsz:

Siedzi pod zbiorniczkiem wyrównawczym płynu chłodzącego...

_KRis_ - 12 Cze 2015, 18:26

Bardzo dziękuję. Czyli żeby to sprawdzić trzeba odkręcić zbiornik płynu chłodzącego?
Czy mogę to zrobić bez odpinania przewodów i spuszczania płynu?

Parzych - 12 Cze 2015, 19:34

_KRis_ napisał/a:
Czyli żeby to sprawdzić trzeba odkręcić zbiornik płynu chłodzącego?
Czy mogę to zrobić bez odpinania przewodów i spuszczania płynu?
2x tak, ale bez "żaby" pod silnikiem się nie obejdzie...
_KRis_ - 13 Cze 2015, 16:28

Co to ta żaba?

Cytat:
Jak się okazało była to poluźniona śruba poduszki silnika(prawa), która jest mocowana do nadkola.

Ale chyba jak odkręcę zbiornik to będę mógł określić czy któraś ze śrub mocowania jest dokręcona, czy nie?

Parzych - 13 Cze 2015, 21:58

Żaba = podnośnik hydrauliczny, tak będziesz mógł sprawdzić czy są dokręcone... :ok:
_KRis_ - 15 Cze 2015, 23:12

Ech, u mnie śruby trzymają mocno. Niestety moje stuki mają inne źródło.
Parzych dzięki za pomoc.

Arek74 - 18 Cze 2015, 09:33

A sprawdzałeś śrubę łącząca gumową poduszkę ze wspornikiem ? Bo to ta potrafi się odkręcić. U mnie za stuki odpowiadało konkretnie to połączenie.


_KRis_ - 18 Cze 2015, 11:06

a nie sprawdzałem. Sprawdziłem te od góry. Dzięki za sugestie.
Chociaż u mnie źródło stuków raczej leży tu (ostatni post):
http://www.fiestaklubpols...ic.php?t=73646#


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group