Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - [MK7] Zabezpieczenie wstecznego, czujniki cofania - pytania.

FFDriver - 17 Lis 2013, 18:20
Temat postu: [MK7] Zabezpieczenie wstecznego, czujniki cofania - pytania.
Mam dwa pytania odnośnie MK7.

Po pierwsze przeżyłem dzisiaj szok jak odruchowo ręka poszła mi w kierunku 6 biegu.
Od wielu lat jeżdżę autami z 6 biegowymi skrzyniami i ręka po prostu idzie sama. (Swoją drogą6 by się spokojnie przydała przy tym silniku). W ostatniej chwili się powstrzymałem przed wbiciem wstecznego. Najgorsze jest to, że zmieniam biegi dość dynamicznie/gwałtownie i mogło się to fatalnie skończyć.
Jak to możliwe, że nie ma w tym aucie żadnego zabezpieczenia przed wbiciem wstecznego biegu ?? Czy ktoś załatwił sobie przez to skrzynie ???

Druga kwestia to czujniki "cofania".
Albo nie potrafię znaleźć albo one tak mają, że działają tylko po wbiciu wstecznego lub wciśnięciu przycisku.
O ile nie widzę przeciwskazań co do takiego działania czujników tylnych o tyle przednie powinne działać zawsze np. poniżej jakiejś prędkości. Przynajmniej tak do tej pory miałem w innych autach. Czy da się to jakoś zmienić ? Nic w instrukcji nie znalazłem. Swoją droga w polskiej wersji instrukcji jest wiele błędów tłumaczeniowych :(
Dla mnie samego to nie jest taki problem ale autem jeździ żona. Chodzi np. o taką sytuację, że zaparkowała gdzieś blisko jakiegoś słupka z przodu. Wraca do auta i już nie pamięta, że tam był słupek, a z wnętrza auta go nie widzi. Fajnie gdyby po zapaleniu czujniki od razu się włączyły ale tak nie jest :(

Pozdrawiam
FFDriver

Krzyk - 25 Lis 2013, 22:43

Hmmm
ad 1 - dziwne ja z rozpędu też tak chciałem zrobić, bo przesiadłem się z auta 6-biegowego ale u mnie przeszło na 4'kę...

ad 2 - u mnie też tak to działa i w sumie dla mnie ok, bo jakby mi miało pikać przy każdym dojeżdżaniu do kogoś, w korku albo przy parkowaniu w znajomych miejscach to bym wybuchł heh :głowąwmur:

miro2013 - 25 Lis 2013, 23:42

Nie jest aż tak tragicznie :ok: Po czterech latach jeżdżenia 6 biegowym Stilo przesiadłem się do Fiesty i szybko opanowałem jej specyficzną skrzynię. Jeszcze parę dni i się przyzwyczaisz :ok:
FFDriver - 26 Lis 2013, 08:52

Się nie przyzwyczaję bo auto kupiłem żonie i dosiadam go sporadycznie. Na co dzień mam auto 6 biegowe i takimi jeżdżę już tak minimum 10 lat. Po prostu teraz muszę się bardziej pilnować. Najgorsze jest to, że zacząłem bać się wbijać 6 w moim aucie :) Pewnie powoli mi to minie.

Co do czujników to nie jest tak.
Te narożne np. powinne działać cały czas. Wówczas nie pikają w korku ale np. już manewrując na parkingu podziemnym kiedy często narożniki zbliżają się do ścian będą pikać.
Albo np. taka funkcjonalność, że zostają włączone zawsze po uruchomieniu silnika.
Jest sporo opcji jednak tutaj trochę poszli na łatwiznę :)

Pozdrawiam
FFDriver

LefQ - 26 Lis 2013, 09:15

@FFDriver zerknij do instrukcji. W rozdziale o czujnikach są wymienione scenariusze pracy czujników parkowania - kierunek jazdy, biegi, prędkość. Oczywiście, jeśli rozmawiamy o fabrycznych.
MisiekT - 26 Lis 2013, 09:15

FFDriver napisał/a:
przednie powinne działać zawsze np. poniżej jakiejś prędkości

no jak? zalozenie jest takie, ze w 99% przypadkow przednie sa zupełnie niepotrzebne, szczególnie w tak malym aucie - glupota byłoby jak miały ciagle pikac

a jeżeli chodzi o skrzynie - nie wbijesz wsteka tak latwo - musisz najpierw odpowiednio skierować lewarek na bok - o ile w foce jest ta sama skrzynia, to nie jest przecież tak, ze R jest w prostej linii pod 5 i wchodzi jak kolejny bieg

vegetagt - 26 Lis 2013, 09:23

przeciez już we fieście mk2 oryginalna skrzynia miała zabezpieczenie. Z piątki nie da rady bezpośrednio wrzucić wsteka, bez przejścia na luz. Nie sądze, by ford zdjął to zabezpieczenie :9: Zreszta kiedyś w tv był jakiś program, gdzie próbowali wbić wsteka w jadącym samochodzie - to bardzo ciężka sprawa :)
FFDriver - 26 Lis 2013, 12:58

Misiek co Ty piszesz ? Wsteczny jest dokładnie na przeciwko 5, dokładnie w linii prostej. Po tej przypadkowej sytuacji porobiłem sobie testy i wiem jak jest. Nic nie przeszkadza żeby drążek skierować w stronę wstecznego. Jedyne pocieszenie jest takie, że rzeczywiście podczaj jazdy fizyczne wbicie wstecznego jest raczej niewykonalne i poza słyszalnym zgrzytem właściwie nic nie powinno się stać.
[EDIT] Taki sobie eksperyment zrób. Na stojącym aucie wbij 5 i potem machnij wajchą w dól.
Normalnie wsteczny idzie.

Co do czujników to oczywiście czytałem instrukcje i niestety jest tam mowa tylko i wyłącznie o włączaniu się ich po wbiciu wstecznego lub włączeniu ręcznie za pomocą przycisku. Co ciekawe co innego jest kiedy mamy automatyczną skrzynię biegów. Tam z jakiegoś powodu (wg. instrukcji) czujniki włączają się również po włączeniu "D" !! Czyli da się tak zrobić, to czemu z ręczną tak nie zrobili ?

Co do działania przednich to Misiek patrzysz bardzo wąsko wyłącznie pod swoim kątem. Autem jeździ moja żona i wolałbym żeby np. te narożne czujniki działały cały czas poniżej jakieś prędkości. Właśnie po to je wziąłem. Tak jak działają teraz to są średnio użyteczne.
Zauważ, że kobiety często mają dziwne poczucie odległości i pchają się na styk na parkingach lub nie patrzą na to co się dzieje z przodem podczas cofania.

Pozdrawiam
FFDriver

MisiekT - 26 Lis 2013, 13:18

nie robmy z kobiet idiotek, prosze :cojest:
a jak faktycznie masz sytuacje, w ktorek kobieta i z jazda do przodu ma problem, to moze warto troche ja podszkolic - bo jak kiedys czujniki przestana wystarczac, to co wtedy?

ze skrzynia jak pisalem - nie pamietam, zeby u mnie dalo sie az tak latwo wbic wsteka, chociazby przez kwestie synchronizatora... a akurat w przypadku zmiany z 5 na 6 nie powinno byc problemu, bo ta zmiane z zalozenia wykonuje sie spokojnie i bez agresji

Puff - 26 Lis 2013, 15:34

FFDriver napisał/a:
Na stojącym aucie wbij 5 i potem machnij wajchą w dól.

Zabawnyś jak żarty Strasburgera :D Jedź 10km/h, wciśnij sprzęgło, wrzuć tą piątkę bez puszczania sprzęgła i na brutala spróbuj "zbić" na wsteczny - lewarek zeskoczy na 4. bieg.
Drugi test - jedź nawet 5km/h i spróbuj od razu z luzu wbić wsteczny.

Jak nie spróbujesz, to możesz sobie i rok teoretyzować. Tych aut nie konstruują aż tacy idioci jak sądzisz :)

FFDriver - 26 Lis 2013, 20:40

MisiekT napisał/a:
nie robmy z kobiet idiotek, prosze

Proszę Cię nie żartuj sobie :)
Idiotek nikt nie robi ale prawda jaka jest każdy wie i nie mam zamiaru z powodu jakieś poprawności politycznej twierdzić, że jest inaczej. Możecie mnie nazwać szowinistyczną świnią, a ja i tak wiem swoje :)
Za dużo jeżdżę i wiem jak to wygląda.
I absolutnie nie w tym rzecz, że moją opinię wyrażam na podstawie tego jak jeździ moją żona bo jej to nawet nieźle wychodzi. Jak by było tak źle to bym jej nowego auta nie kupił :)
Co do poduczania kobiety jazdy no to wnioskuje Misiek, że nie masz zony żeby takim tekstem pojechać :) :) :) No chyba, że Twoja żona jest inna :)

Co do zmiany z 5 na 6 bez agresji no to chyba mamy różne usposobienia :)

Pufcio napisał/a:
Zabawnyś jak żarty Strasburgera Jedź 10km/h, wciśnij sprzęgło, wrzuć tą piątkę bez puszczania sprzęgła i na brutala spróbuj "zbić" na wsteczny - lewarek zeskoczy na 4. bieg.

Może w Twojej fieście, nie w mojej.
Podstawowym pytaniem jest czy i ile jeździliście z 6 biegową skrzynią oraz w jaki sposób zmieniacie biegi ?
Jeśli ktoś się pięści z drążkiem i delikatnie wybije piątkę to oczywiście, że drążek sam skieruje się w stronę 4 bo "ciągnie" go do środkowego położenia.
Jeżdżąc z 6 biegową skrzynią inaczej przykłada się kierunek siły na drążek. Siłę trzeba kierować po lekkim skosie: od siebie i w dół.
Jechałem 120km/h i ręka odruchowo to zrobiła i zanim ją zatrzymałem i zanim się zorientowałem zdążyłem poczuć zgrzyt więc nie mówcie mi, że tak nie jest.
Oczywiście, że biegu bym nie wbił ale synchronizator pewnie da się tak uszkodzić.

Z tym wbijaniem z 5 wstecznego na postoju chciałem Wam uzmysłowić właśnie jaki ruch trzeba wykonać. Ktoś kto nie jeździ na co dzień z 6 biegową skrzynią tego nie czuje.

Co do wbicia przy prędkości 5km/h to nie muszę robić żeby wiedzieć jaki będzie efekt. Chodzi o to, że blokady mechanicznej nie ma i jeśli to zrobię to mniej więcej efekt będzie taki jak przy 120.

Mam w ogóle wrażenie, że się nie rozumiemy. Mi nie chodzi oto, że wsteczny da się wbić, bo się nie da ale oto, że drążek w ogóle tam idzie i taka sytuacja doprowadzi do niemiłego zgrzytu.

Pufcio napisał/a:
Jak nie spróbujesz, to możesz sobie i rok teoretyzować. Tych aut nie konstruują aż tacy idioci jak sądzisz


Optymista :)

Pozdrawiam
FFDriver

MisiekT - 26 Lis 2013, 21:53

FFDriver napisał/a:
wnioskuje Misiek, że nie masz zony

blad :) ale na szczęście moja sobie radzi z jezdzeniem do przodu :)

Puff - 26 Lis 2013, 21:54

FFDriver napisał/a:
Podstawowym pytaniem jest czy i ile jeździliście z 6 biegową skrzynią oraz w jaki sposób zmieniacie biegi ?

-na tyle długo, by zaczęło mi brakować szóstki w swoim aucie
-subtelnie ujmując agresywny

FFDriver napisał/a:
Jeżdżąc z 6 biegową skrzynią inaczej przykłada się kierunek siły na drążek. Siłę trzeba kierować po lekkim skosie: od siebie i w dół.

A ja powiem g...uzik prawda. Jeździłem Primerą P12, Mondeo mk3, Peugeotem 607 i w każdym z tych aut przeskok z piątki na szóstkę jest jak przejście z trójki na czwórkę w normalnym aucie. Niczego nie trzeba pchać, a drążek sam się "prowadzi" na 6. bieg, gdy się go ściąga ku dołowi, nie ucieka w położenie 4. biegu, jak to się dzieje w przypadku 5. biegowej skrzyni.

FFDriver napisał/a:
Jechałem 120km/h i ręka odruchowo to zrobiła i zanim ją zatrzymałem i zanim się zorientowałem zdążyłem poczuć zgrzyt więc nie mówcie mi, że tak nie jest.

Jak źle wbijasz biegi, to nie szukaj winnych w inżynierach, którzy skonstruowali skrzynię :)

FFDriver napisał/a:
Oczywiście, że biegu bym nie wbił ale synchronizator pewnie da się tak uszkodzić.

Bieg wsteczny nie posiada synchronizatora, dlatego właśnie słyszysz zgrzyt.

FFDriver napisał/a:
Z tym wbijaniem z 5 wstecznego na postoju chciałem Wam uzmysłowić właśnie jaki ruch trzeba wykonać. Ktoś kto nie jeździ na co dzień z 6 biegową skrzynią tego nie czuje.

Bez urazy, ale w moim odczuciu zachowujesz się jak ktoś, kto ma nas za plebs, który w życiu nie widział auta, które ma więcej niż 5 biegów do przodu i chcesz nam uzmysławiać jak to się biegi wbija. Z perspektywy osoby, która trzema różnymi autami z takimi skrzyniami najeździła się dość sporo, to wygląda to po prostu śmiesznie. Nie chcę być złośliwy - po prostu takie mam odczucia.

Morał z mojej strony jest taki: naucz się wbijać biegi delikatnie, a nie na tzw. "chama", wzorując się na jednym jedynym aucie, które może mieć mechanizm wybierania biegów i/lub skrzynię do bani, a wszystko będzie w porządku :)

Parzych - 26 Lis 2013, 21:54

FFDriver napisał/a:
Jechałem 120km/h i ręka odruchowo to zrobiła i zanim ją zatrzymałem i zanim się zorientowałem zdążyłem poczuć zgrzyt więc nie mówcie mi, że tak nie jest.
Tu się muszę zgodzić w 100%, niby od zawsze jeżdżę pięciobiegową MK6, ale przez te 7 lat kilkakrotnie próbowałem wrzucić szóstkę przy ponad stówie (pewnie przez zamyślenie), czego efektem był delikatny zgrzyt (na ogół delikatnie zmieniam/wrzucam biegi)...
FFDriver - 27 Lis 2013, 08:39

Pufcio, jeśli poczułeś się urażony to przepraszam. Nie wiem czym i jak jeździsz. To co napisałem, napisałem dla osób, które właśnie tego nie wiedzą.

Dlaczego twierdzisz, że źle wbijam biegi ? Wbijanie biegów jest czynnością mechaniczną i nie wymaga zastanawiania się. To się dzieje samo, a ręka ma po prostu swoją pamięć :)

W każdej "normalnej" skrzyni drążek wraca w środkową pozycję. Jeśli jeździ się na co dzień autem z 6 biegową skrzynią po prostu ma się wyrobione odruchy i tego się nie czuje. Robisz ruch w dół i tyle. Tylko tak mogę wytłumaczyć to co piszesz, że drążek sam się prowadzi z 5 na 6 bo ja takiej opcji nie widzę.
Z drugiej strony jak by się chcieć czepić Twojej wypowiedzi to właśnie to jest powodem problemów. Właśnie to, że z 5 skrzynia sama prowadzi się w dół.
Może tak nie jest w MK5 ale już w 6 czy 7 tak właśnie jest :)
Parzych jak widzisz potwierdza to co napisałem.
Wystarczyło zrobić elektroniczną lub mechaniczną blokadę i tyle, tak jak jest w większości aut.

Co do mojej obecnej skrzyni biegów to akurat należy ona do jednych z najbardziej precyzyjnych i poprawnie działających skrzyń. Sposób w jaki zmieniam biegi nie wynika z tego jak ona pracuje.

Pozdrawiam
FFDriver

Puff - 27 Lis 2013, 15:51

FFDriver napisał/a:
Pufcio, jeśli poczułeś się urażony to przepraszam. Nie wiem czym i jak jeździsz. To co napisałem, napisałem dla osób, które właśnie tego nie wiedzą.

Wyjaśnione, problemu nie ma. Zwróć tylko uwagę na jeden detal - osoby nieobeznane w temacie, w życiu się tu nie wypowiedzą. Po co więc pisać posty w ten sposób?

FFDriver napisał/a:
Dlaczego twierdzisz, że źle wbijam biegi ? Wbijanie biegów jest czynnością mechaniczną i nie wymaga zastanawiania się. To się dzieje samo, a ręka ma po prostu swoją pamięć :)

Bo jeździłem też mk7 po facelifcie i dość mocno mieliłem drążkiem i nie udało mi się ani chcący, ani niechcący sprawić, by cokolwiek w skrzyni zazgrzytało...

FFDriver napisał/a:
W każdej "normalnej" skrzyni drążek wraca w środkową pozycję. Jeśli jeździ się na co dzień autem z 6 biegową skrzynią po prostu ma się wyrobione odruchy i tego się nie czuje. Robisz ruch w dół i tyle. Tylko tak mogę wytłumaczyć to co piszesz, że drążek sam się prowadzi z 5 na 6 bo ja takiej opcji nie widzę.

Wraca w pozycję neutralną z różną siłą. U siebie tak zbiłem nity krzyżaka, że masz wrażenie, że ktoś siedzi pod autem i utrudnia wbicie jakiegokolwiek biegu poza 3/4. Dla porównania w wymienionych przeze mnie autach drążek pracuje bardzo delikatnie (acz precyzyjnie) i ruch "w dół", prowadzi drążek w dół, a nie po ukosie, ku czwartemu biegowi. Jeśli natomiast jednym palcem przyłożyłbyś ruch z góry i delikatnie przesuwał ku dołowi, to też wskoczy czwarty bieg.

FFDriver napisał/a:
Z drugiej strony jak by się chcieć czepić Twojej wypowiedzi to właśnie to jest powodem problemów. Właśnie to, że z 5 skrzynia sama prowadzi się w dół.

Patrz: moja odpowiedź pod 2. cytatem.

FFDriver napisał/a:
Wystarczyło zrobić elektroniczną lub mechaniczną blokadę i tyle, tak jak jest w większości aut.

A tak zapytam... jak te blokady działają? Mowa o "grzybku", który się podnosi przy wrzucaniu wstecznego? A jeśli nie, to o co chodzi? I jak owe elektroniczne blokady działają?

kruban - 27 Lis 2013, 20:07
Temat postu: Re: Zabezpieczenie wstecznego, czujniki cofania - pytania.
FFDriver napisał/a:

Jak to możliwe, że nie ma w tym aucie żadnego zabezpieczenia przed wbiciem wstecznego biegu ?? Czy ktoś załatwił sobie przez to skrzynie ???
FFDriver

U mnie w MK6 jest takie zabezpieczenie. Nawet na postoju nie da się wbić wstecznego wprost z 5.

vegetagt - 27 Lis 2013, 20:08

Parzych napisał/a:
Tu się muszę zgodzić w 100%, niby od zawsze jeżdżę pięciobiegową MK6, ale przez te 7 lat kilkakrotnie próbowałem wrzucić szóstkę przy ponad stówie (pewnie przez zamyślenie), czego efektem był delikatny zgrzyt (na ogół delikatnie zmieniam/wrzucam biegi)...


kruban napisał/a:
U mnie w MK6 jest takie zabezpieczenie. Nawet na postoju nie da się wbić wstecznego wprost z 5.


<???>

Parzych - 28 Lis 2013, 01:38

kruban napisał/a:
U mnie w MK6 jest takie zabezpieczenie. Nawet na postoju nie da się wbić wstecznego wprost z 5.
Bardzo ciekawe rzeczy piszesz... :9:
vegetagt - 28 Lis 2013, 01:54

mi sie w ogole w głowie nie mieści, że takie coś przestało być montowane...
kruban - 28 Lis 2013, 09:02

Parzych napisał/a:
kruban napisał/a:
U mnie w MK6 jest takie zabezpieczenie. Nawet na postoju nie da się wbić wstecznego wprost z 5.
Bardzo ciekawe rzeczy piszesz... :9:

zapraszam do Wrocka, można samemu spróbować

Parzych - 28 Lis 2013, 09:40

kruban napisał/a:
Parzych napisał/a:
kruban napisał/a:
U mnie w MK6 jest takie zabezpieczenie. Nawet na postoju nie da się wbić wstecznego wprost z 5.
Bardzo ciekawe rzeczy piszesz... :9:

zapraszam do Wrocka, można samemu spróbować
Wystarczy że nakręcisz filmik i nam zaprezentujesz to "zabezpieczenie"... :devil:
kruban - 28 Lis 2013, 09:57

Parzych napisał/a:
kruban napisał/a:
Parzych napisał/a:
kruban napisał/a:
U mnie w MK6 jest takie zabezpieczenie. Nawet na postoju nie da się wbić wstecznego wprost z 5.
Bardzo ciekawe rzeczy piszesz... :9:

zapraszam do Wrocka, można samemu spróbować
Wystarczy że nakręcisz filmik i nam zaprezentujesz to "zabezpieczenie"... :devil:

Mogę przesłać filmik jak próbuje z 5 przejść na wsteczny, bo nie mam czasu ani ochoty ( bardziej umiejętności ) rozbierać osłon i sprawdzać jak fizycznie to zabezpieczenie wygląda.

FFDriver - 28 Lis 2013, 20:57

Wracając do kwestii elektronicznej blokady. Choć może słowo "elektroniczna" jest lekko przesadne. Działa to mianowicie tak, że powyżej pewnej prędkości (coś między 8-12km/h) zostaje "włączony" ogranicznik i drążka nie da się przesunąć w pozycję wstecznego. Działa to wówczas tak jak te zwykłe mechaniczne blokady z grzybkiem itp. Natomiast poniżej wyznaczonej prędkości ta blokada zostaje automatycznie zdjęta tak jakby został podniesiony grzybek i tyle :)
Bardzo to fajne i wygodne. Co więcej pomimo, że w 6 biegowej skrzyni jest to zbędne bo wsteczny jest za 6 to jednak jest czyli można jak się chce :)

Natomiast tutaj gdzie by się przydało tak na wszelki wypadek to jednak nie ma.
Wcześniej użyłem słowa "synchronizator" oczywiście błędnie. Nie wiem jak jest zbudowana skrzynia w fieście. W ogólnie specjalnie na mechanice się nie znam. Nie wiem co zgrzyta, jak zapinany jest wsteczny w tym aucie, czy to jest jakieś sprzęgło kłowe czy coś w ten deseń, coś co zazębia wsteczny. Pewne jest to, że ostatecznie wbić się nie da przy takiej prędkości ale do uszkodzenia tego elementu w jakimś stopniu może pewnie dojść.

O żonę się nie boję bo ona zawsze miała tylko 5 biegów i nie ma takich bezwarunkowych odruchów :) Natomiast ja po prostu będę musiał się pilnować bardziej i tyle :)

Pozdrawiam
FFDriver

Parzych - 28 Lis 2013, 21:21

kruban napisał/a:
Parzych napisał/a:
kruban napisał/a:
Parzych napisał/a:
kruban napisał/a:
U mnie w MK6 jest takie zabezpieczenie. Nawet na postoju nie da się wbić wstecznego wprost z 5.
Bardzo ciekawe rzeczy piszesz... :9:

zapraszam do Wrocka, można samemu spróbować
Wystarczy że nakręcisz filmik i nam zaprezentujesz to "zabezpieczenie"... :devil:

Mogę przesłać filmik jak próbuje z 5 przejść na wsteczny, bo nie mam czasu ani ochoty ( bardziej umiejętności ) rozbierać osłon i sprawdzać jak fizycznie to zabezpieczenie wygląda.
Już nie musisz kręcić filmiku, Twoje stwierdzenie, że nie da się nawet na postoju przejść bezpośrednio z piątki na wsteczny dało mi do myślenia, dzisiaj na postoju z włączonym silnikiem wykonałem 2 próby i... nie mogłem wbić wstecznego wychodząc z piątki... <wow> Tylko jestem ciekawy, co i w jaki sposób udało mi się kiedyś zrobić, że wychodząc z piątki przy ok 140km/h udało mi się zgrzytnąć wstecznym... :9:
FFDriver - 28 Lis 2013, 21:43

Parzych napisał/a:
Tylko jestem ciekawy, co i w jaki sposób udało mi się kiedyś zrobić, że wychodząc z piątki przy ok 140km/h udało mi się zgrzytnąć wstecznym...


To sprawdź teraz znowu przy 100 ? :)
Ja jutro, jak nie zapomnę, sprawdzę u siebie na postoju.

Pozdrawiam
FFDriver

vegetagt - 28 Lis 2013, 21:45

Parzych, musiałeś przejść przez luz, albo zgrzytnęła czwórka.
FFDriver - 28 Lis 2013, 22:45

vegetagt napisał/a:
Parzych, musiałeś przejść przez luz, albo zgrzytnęła czwórka.


Co masz na myśli pisząc "przejść przez luz" ? Przecież zmieniając z jednego biegu na drugi zawsze przechodzi się przez luz ? Czy chodzi Ci oto, że zrobił to za wolno tak jakby najpierw wyrzucił na luz, a potem dopiero poszedł w kierunku wstecznego ?

Pozdrawiam
FFDriver

Parzych - 28 Lis 2013, 22:51

FFDriver napisał/a:
Czy chodzi Ci oto, że zrobił to za wolno tak jakby najpierw wyrzucił na luz, a potem dopiero poszedł w kierunku wstecznego ?
Też się nad tym zastanawiałem, ale mam wrażenie że chciałem zmienić jak z trójki na czwórkę i mnie zgrzytnięcie "otrzeźwiło", że nie mam szóstki... :9:
vegetagt - 28 Lis 2013, 22:59

FFDriver, dokładnie. Chodzi mi o to, że lewarek przez chwile był na środku, a nie przeszedł po boku skrzyni.
FFDriver - 29 Lis 2013, 21:40

Koledzy i koleżanki porobiłem kilka testów przed momentem i jestem lekko wstrząśnięty i nieco zmieszany :)
Najpierw na postoju próbowałem prosto z 5 wbić wsteczny i co ... i nie da się tak jak pisze kruban i Parzych. Normalnie blokuje i tylko na 4 da się przejść.
Potem próbowałem podczas jazdy i wydaje się, że również się nie da.
Oczywiście podczas jazdy robię to cholernie delikatnie więc nie jest to do końca takie miarodajne.
Jednak wtedy kiedy bezwiednie próbowałem to zrobić przysiągłbym, że poszedł jednak drążek w kierunku wstecznego.
Nie wiem już co o tym myśleć.
Sprawdzałem jak to wygląda z innych biegów i w takim przypadku nie jest wsteczny blokowany. Czyli np. już z 4 czy 3 da się bezpośrednio przejść na wsteczny. Na postoju fizycznie wbijałem wsteczny, a podczas jazdy tylko sprawdzałem, że drążek idzie tam i nie jest blokowany.
To wszystko próbowałem przy małych prędkościach. Na spokojnie jeszcze przez weekend to sprawdzę przy prędkościach powyżej 100km/h.

Bardzo to dziwne bo przysiąg bym, że wtedy poszedł drążek bezpośrednio z 5.

Pozdrawiam
FFDriver

vegetagt - 29 Lis 2013, 21:56

FFDriver, może jest jakaś pozycja, gdzie lewarek idzei w strone wstecznego biegu, a blokada już odpuściła. Albo trafiłeś bieg pozycje pomiędzy 4 a R? W skodzie raz tak z 2 na 3 wrzucilem, że lewarek zablokowalo pomiedzy 1 i 2, a po puszczeniu sprzęgła zgrzytneło i mogłem normalnie go cofnąć.
Puff - 29 Lis 2013, 22:36

Zdaje się ktoś nie wcisnął sprzęgła do końca - wtedy nawet skrzynka z synchro będzie zgrzytać... No ale najlepiej na inżynierów zwalić :D
TSRules - 30 Lis 2013, 16:09

juz nawet kiedyś o tym gadaliśmy ze znajomymi i nie ma opcji wrzucenia wsteczniaka, tym bardziej przy zejściu z piątki przy powiedzmy 70-100km\h ... no może przy zaparciu nagami o deskę to coś by sie tam wycisnęło, ale nie w standardowy sposób, na logike wyobraźcie sobie młodych adeptów jazdy co oni by zrobili ze skrzyniami jakby mozna to było wykonac jak przy zwykłej zmianie biegów, masakra :-)

edit. z trójki jak najbardziej, często jak wsteczny grymasi (bo nie ma synchro to grymasi) warto spróbować wbić go z trójki to włazi za pierwszym

FFDriver - 30 Lis 2013, 16:44

vegetagt napisał/a:
może jest jakaś pozycja, gdzie lewarek idzei w strone wstecznego biegu, a blokada już odpuściła


No tak jest, każda inna poza 5.

Jeszcze raz przypominam, że absolutnie nie chodzi o fizyczne wbicie wstecznego tylko o fakt, że drążek idzie w tamtym kierunku.
Tak jak TSRules piszesz fizyczne wbicie pewnie wymagałoby niezłej siły fizycznej :)

Pufcio napisał/a:
Zdaje się ktoś nie wcisnął sprzęgła do końca


Akurat tego, że sprzęgło było wciśnięte jestem pewien.
Bardziej zastanawiam się nad tym czy mi w głowie nie zgrzytnęło :)
Może rzeczywiście poszło w stronę 4 ale nie wbiłem biegu bo się w porę zorientowałem, że nie mam 6. Sam zgrzyt, jak napisałem, może powstał tylko w mojej wyobraźni.
Szczególnie, że potem jak już świadomie sprawdzałem to właśnie nie robiłem tego z 5 tylko z luzu gdzie już taka sytuacja pozwala na "wykonanie" zgrzytu i ten był realny więc utwierdziłem się w przekonaniu, że ten pierwszy też był prawdziwy :)
Ludzki mózg płata czasem figle, a może tylko mój ? :-)

Pozdrawiam
FFDriver

vegetagt - 30 Lis 2013, 17:21

FFDriver napisał/a:
vegetagt napisał/a:
może jest jakaś pozycja, gdzie lewarek idzei w strone wstecznego biegu, a blokada już odpuściła


No tak jest, każda inna poza 5.


ale mówimy przecież o przerzuceniu 5->R, a nie każda inna pozycja -> R. A w to, że przerzucając w bieg taki sposób, ale wykonując lewarkiem ruch 0.5 cm do środka blokada odpuszcza, a wajcha idzie dalej na R, to bym był w stanie uwierzyć.

LefQ - 7 Gru 2013, 21:48

FFDriver napisał/a:
Druga kwestia to czujniki "cofania".
Albo nie potrafię znaleźć albo one tak mają, że działają tylko po wbiciu wstecznego lub wciśnięciu przycisku.
O ile nie widzę przeciwskazań co do takiego działania czujników tylnych o tyle przednie powinne działać zawsze np. poniżej jakiejś prędkości.

Muszę więcej pojeździć, ale na razie odnoszę wrażenie, że w każdej sytuacji, w której oczekuję działających czujników, włączają się one samoczynnie :-)

Co do wstecznego - nie mam potrzeby wrzucania wstecznego (6tki), bo 5-ty bieg będę pewnie wbijał na "autostradach" :-P (~ 2k rpm ~ 80km/h). Co ciekawe, pomimo podpowiedzi wrzucenia wyższego biegu, zapinanie 5tki poniżej 70km/h nie jest optymalne w moim silniku patrząc na spalanie.

Martwi mnie za to wsteczny, który jest bardzo delikatny i trzeba go dokładnie wbijać.

FFDriver - 7 Gru 2013, 22:22

LefQ napisał/a:
zapinanie 5tki poniżej 70km/h nie jest optymalne w moim silniku patrząc na spalanie


Spalanie to jak już Ci pisałem jeszcze Cię zaskoczy - negatywnie :)

Co do szybkiego wbijania wyższego biegu to nie ma sensu bo poniżej 2k obrotów silnik dostaje wibracji.

LefQ napisał/a:
Martwi mnie za to wsteczny, który jest bardzo delikatny i trzeba go dokładnie wbijać.


No czasem trzeba poprawiać.

Pozdrawiam
FFDriver

FFDriver - 21 Lip 2015, 10:31
Temat postu: [MK7] Zabezpieczenie wstecznego, czujniki cofania - pytania.
Tak wrócę do tematu zabezpieczenia wstecznego.
Niestety ale jednak nic w MK7 nie ma i jest to totalna porażka.
To, że ja mam odruch wbijania 6 to się nie dziwię. Jednak jechałem z moją żoną. Ona prowadziła.
Niestety ona dość szybko wbija wyższy bieg. Choć nigdy nie jeździła z 6 biegową skrzynią ma ochotę w pewnym momencie po prostu wbić kolejny bieg. Dla niej trochę wyższe obroty oznaczają, że auto się męczy :P Ponieważ nie robi tego tak typowo, że jest to taki zdecydowany ruch, tylko zmienia biegi z takim przejściem przez luz :P normalnie chciała 2x wbić wsteczny :( Zgrzyt który powstał w ogóle jej nie przeszkadzał (z powodu wiecznie wypadającego wstecznego) myślała, że to po prostu coś jest nie tak i próbowała go poprawić/dobić !!
Z różnych wad konstrukcyjnych MK7, ta niestety jest moim zdaniem największa i niedopuszczalna. To jest to samo co z pozbawieniem klapki wlewu paliwa zamykania. Absolutnie niezrozumiałe i niewytłumaczalne decyzje o niezamontowaniu czegoś co jest absolutnie podstawą.
Co do wstecznego to ja od razu wiem kiedy źle wszedł, żona natomiast tego do końca nie czuje i bardzo narzeka na jego ciągłe wyskakiwanie :(

srs - 21 Lip 2015, 17:35
Temat postu: [MK7] Zabezpieczenie wstecznego, czujniki cofania - pytania.
Cytat:
Ponieważ nie robi tego tak typowo, że jest to taki zdecydowany ruch, tylko zmienia biegi z takim przejściem przez luz :P normalnie chciała 2x wbić wsteczny
nic dziwnego że jej się to prawie udawało , obojętnie która skrzynia ma zabezpieczenie przed włożeniem wstecznego biegu, a jeżeli ktoś przez "luz" próbuje włączyć bieg to zawsze mu to się uda , w jednych skrzyniach jest to pierścień na dźwigni a w innych tak jak u nas w IB5 jest blokada . Może sam przetestuj czy włożysz z 5 na wsteczny bieg ( oczywiście na postoju ) i nie uda ci się to na pewno.
FFDriver - 21 Lip 2015, 21:35
Temat postu: [MK7] Zabezpieczenie wstecznego, czujniki cofania - pytania.
Nie jest to obojętne bo np. w hondzie mam elektroniczne zabezpieczenie. Jeśli jadę to nie wpuszcza. Jeśli trzeba podnieść pierścień to też możesz sobie przez luz przechodzić i robić co chcesz - nie podniesiesz pierścienia to nie wbijesz wstecznego.
Sprawdzę to jeszcze tak jak piszesz i żeby było widać to film nawet nakręcę. Ja często wbijam co 2 bieg więc z 4 lecę od razu na 6. Pseudo zabezpieczenie, że niby prosto z 5 nie wbijesz wstecznego to nie jest żadne zabezpieczenie.

vegetagt - 21 Lip 2015, 22:08
Temat postu: [MK7] Zabezpieczenie wstecznego, czujniki cofania - pytania.
brakuje jeszcze zabezpieczenia, żeby przy 150km/h z redukcji 5->4 nie zrobić 5->2, albo żeby nie wrzucić 1nki przy zmianie 2->3... Bez przesady, aż tak odporne na dziwne działania to nie będzie.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group