Mechanika ogólna - Asystent ruszania pod górę (i z górki)
langolier - 5 Sty 2015, 08:35 Temat postu: Asystent ruszania pod górę (i z górki)Mam w aucie ów system asystenta ruszania pod górę i z górki (Hill Launch Assist - HLA).
Kilka razy jednak (w odpowiednich, raczej "podgórkowych" okolicznościach) spróbować jego działania, tzn. zatrzymywałem się oraz wrzucałem luz i puszczałem sprzęgło - byłem przekonany, że HLA utrzyma auto w miejscu. Jednak autko stacza się w takich okolicznościach.
Jak więc aktywować ten system ? Wynika z tego, że muszę mieć wrzucony bieg i wciskać sprzęgło ? Czy jak inaczej ?summers00 - 5 Sty 2015, 09:52 U mnie działa tak jak mówisz, zanim zostanie uruchomiony muszę wcisnąć sprzęgło i hamulec do momentu aż samochód stanie. I też nie działa na małych pochyłościach.
Na luzie w sumie nie próbowałemQzyn - 5 Sty 2015, 12:25 Langolier bo go zle uzywasz - ten system pomaga ruszac pod gore a nie stac pod gore na luzie - od tego jest reczny. Ten system dziala tak ze stajesz na skrzyzowaniu wciskasz hamulec nozny, wbijasz 1 i trzymasz sprzeglo. W tym momencie mozesz puscic hamulec i dac noge na gaz. Potem wlasnie puszczajac sprzeglo gdy chcesz ruszyc hamulec jest zwalniany.langolier - 5 Sty 2015, 13:51 Popróbuję tylko muszę znaleźć jakieś nieobciążone ruchem pochylenie.FFDriver - 5 Sty 2015, 14:53 HLA to nie elektroniczny hamulec ręczny
Działa tylko z wciśniętym sprzęgłem.
System ten sprawdza się bardzo ładnie podczas ruszania na stromych podjazdach np. przy ruszaniu w podziemnych parkingach jak nas korek złapie w połowie podjazdu
Zasada jego działania jest taka, że stoisz na jakimś podjeździe na luzie z wciśniętym hamulcem nożnym. W momencie jak chcesz ruszyć to wciskasz sprzęgło, wbijasz jedynkę i puszczasz hamulec, wciskasz gaz, puszczasz sprzęgło i ruszasz bez cofki nie używając ręcznego. Tylko oto w tym systemie chodzi.pmz - 5 Sty 2015, 15:36 FFDriver ładnie to opisałeś
tylko trzeba dodać że "górka" nie może być za mała.
U mnie na małych wzniesieniach system nie działa (ale też auto nie stacza się jakoś bardzo) - natomiast na parkingu podziemnym bądź wyjeździe z posesji (znaczne pochylenie) działa świetnie.janek80 - 5 Sty 2015, 20:32 Tu jest też tutorial:
Jak sprawdzić czy ma się HLA (nie liczę sprawdzenia w praktyce na górce)? We VINie to jest wbite?FFDriver - 6 Sty 2015, 09:34
janek80 napisał/a:
We VINie to jest wbite?
Jest.
Filmik fajny tylko, że na automacie więc trochę inaczej to działa.Mars - 7 Sty 2015, 20:06 Warto dodać, że zatrzymując się na wzniesieniu wciskamy sprzęgło i hamulec nożny oraz włączamy pierwszy bieg i gdy chcemy ruszyć, to system trzyma ciśnienie w układzie hamulcowym przez 2-3 sekundy i po tym czasie można ruszyć. Ewentualnie, gdy damy dużo gazu, to układ się wyłączy i można ruszyć od razu.Qzyn - 8 Sty 2015, 03:24 Prawidlowo dzialajacy uklad nie trzyma cisniena przez 2-3 sekundy tylko tak dlugo jak dlugo masz wcisniete sprzeglo i zwalnia cisnienie nie po dodaniu gazu a podczas puszczania sprzegla...FFDriver - 8 Sty 2015, 08:24
Qzyn napisał/a:
Prawidlowo dzialajacy uklad nie trzyma cisniena przez 2-3 sekundy tylko tak dlugo jak dlugo masz wcisniete sprzeglo i zwalnia cisnienie nie po dodaniu gazu a podczas puszczania sprzegla...
"Prawidłowo" jest, moim zdaniem, źle użytym słowem.
Trzeba było napisać: ja chciałbym aby tak było. Bo tym co napisałeś możesz wprowadzić zamieszanie i ktoś pomyśli, że źle mu to działa.
Prawidłowo działający układ w naszych autach trzyma 2-3 sekundy.
Tak samo działało to w RAV4.
Tak jak to opisałeś to bardziej działa elektroniczny ręczny.
System HLA ma wspomagać ruszanie. Nie masz stać na sprzęgle, a on ma trzymać tylko wszystko ma się odbyć płynnie. Stoisz na hamulcu, podejmujesz decyzję o ruszaniu, wciskasz sprzęgło, wbijasz bieg i puszczasz hamulec, masz 2 sek na ruszenie, to aż nadto jeśli nie masz jakiś większych kłopotów z prowadzeniem auta
W RAV4 było nawet gorzej to zorganizowane. Tam po prostu hamulec trzymał 2-3sek od jego puszczenia bez względu na sprzęgło. Coś jak na tym filmie z automatyczna skrzynią. Oczywiście każdy producent te same problemu może rozwiązywać w inny sposób. Dodatkowo pewnie system taki ewoluuje więc może za moment będzie działał właśnie tak jak to opisałeś.wojtekpl - 8 Sty 2015, 09:56 Dokładnie: trzyma 2-3 sekundy i puszcza. I nie ma nic inaczej.TSRules - 8 Sty 2015, 10:52 najlepiej poćwiczyć ruszanie i wtedy problemu nie maQzyn - 8 Sty 2015, 17:39 Moze macie racje - ja go mam w subaru i jest on mechaniczny a nie elektroniczny i dziala tak dlugo jak dlugo stoisz na sprzegle. Sory - nie pomyslalem ze w fiescie moze byc inaczej.janek80 - 11 Sty 2015, 09:17 potestowałem trochę u siebie i chyba nie mam tego systemu. Na górce daję hamulec, sprzęgło i wbijam jedynkę. Puszczam hamulec i nie trzyma. Więc wszystko wskazuje że nie mam. A szkoda.FFDriver - 11 Sty 2015, 12:41
janek80 napisał/a:
potestowałem trochę u siebie i chyba nie mam tego systemu.
No raczej, chyba montują go od 2013 ??Mars - 12 Sty 2015, 20:12
Cytat:
No raczej, chyba montują go od 2013 ??
Swoją fiestę zamówiłem w grudniu 2012 i odebrałem w lutym 2013 z tego powodu, że ten system nie był dostępny do silnika 1,4 l; 96 KM do końca stycznia 2013 i specjalnie był zapis w umowie, żeby auto wyprodukować po 31.01.2015. Skoro był on w standardzie w mojej wersji wyposażenia oraz autem jeździ żona, to nie chciałem z tego rezygnować.
Żeby było śmieszniej, to w styczniu Ford zezwolił na montaż silnika EcoBoost 1,0 l; 100 KM do wersji Trend i myślałem, że ich zabiję jak to zobaczyłem . Cudem udało mi się wprowadzić zmianę do umowy dopłacając 2050 zł. Ale byłem mega szczęśliwy. I nadal jestem .