Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - Skrzynia ciągnie na biegu jałowym.

murgrabia - 7 Lis 2021, 18:20
Temat postu: Skrzynia ciągnie na biegu jałowym.
Zauważyłem, iż z biegiem czasu, coraz bardziej ciągnie skrzynia na biegu jałowym. W zasadzie tyczy się to prawego koła. Na podniesionym lewarku koło obraca się samoczynnie. A dodatkowo, na idealnie płaskim terenie. Potrafi samo się przetoczyć. Świeżo po odpaleniu i wciśnięciu/puszczeniu sprzęgła, obroty się zmieniają. Tak jak w mroźne dni. X lat temu po wymianie uszczelniaczy, uzupełniłem skrzynię olejem GL5. I tak jeździł jakiś czas. Jednak po przeczytaniu, iż nie wolno wlewać GL5, zmieniłem na GL4. W 2017 roku przy wymianie sprzęgła.

Czy to powoli kończy się mechanizm różnicowy (Skrzynia nie grzebana od 92r.)

kuba87 - 8 Lis 2021, 16:22

Jestvzbyt gęsty olej...
JoeMix - 8 Lis 2021, 22:52

Zrobiło się zimno to olej trochę stężał,,, wymień na syntetyk, będzie rzadki i nie będzie przenosił momentu,,, szybciej Ci skrzynie dobije, bo mniej się lepi i gorzej smaruje,,,
Jaszczur - 8 Lis 2021, 22:54

JoeMix napisał/a:
syntetyk [...] szybciej Ci skrzynie dobije, bo mniej się lepi i gorzej smaruje


Przecież to nie działa w taki sposób...

diodalodz - 8 Lis 2021, 23:26

albo jest za dużo oleju albo jest gęsty. A skrzynia na syntetyku 75W90 powinna dawać radę.
Ogólnie tym zjawiskiem nie ma co się przejmować.

murgrabia - 9 Lis 2021, 10:23

diodalodz napisał/a:
albo jest za dużo oleju albo jest gęsty. A skrzynia na syntetyku 75W90 powinna dawać radę.
Ogólnie tym zjawiskiem nie ma co się przejmować.
Nie powinno wtedy ciągnąć dwa koła na podnośniku? Zawsze obraca się prawe, nie zależnie od temperatury. Z tym, iż bez problemu ręką można zatrzymać.
Jaszczur - 9 Lis 2021, 11:18

murgrabia napisał/a:
Nie powinno wtedy ciągnąć dwa koła na podnośniku


Nie, mechanizm różnicowy powoduje że obraca się koło które stawia mniejszy opór (z jakiegoś powodu w tym przypadku). Podobnie jest jak masz uślizg, i jedno koło stoi w miejscu, a drugie buksuje na śliskiej nawierzchni.

FIESTA Moondust - 9 Lis 2021, 21:06

Jaszczur, Dobrze mówisz, koło które będzie stwarzać mniejszy opór na mechanizmie będzie wprawiane w ruch. Zaobserwowałem to zjawisko lata temu wpierw w koparko-ładowarce. Po podniesieniu na łapach jedno z kół bardzo często zaczynało się obracać.
murgrabia, Warto stosować olej przekładniowy zalecany przez producenta. Chodzi mi o klasę oleju. To wszystko można znaleźć na kartach charakterystyk. Do skrzyni biegów która jest w Fieście MK3 czyli B5 zalecany jest olej syntetyczny klasy 75W90. W tym modelu wiele źródeł podaje, że nie ma interwału wymiany. Lecz ja spotkałem się kilkukrotnie z zaleceniem wymiany co 90 tys km np. wg. Niemieckiego poradnika serwisowego. Co zresztą stosuję.

murgrabia - 10 Lis 2021, 19:32

Ewidentnie coś się dzieje ze skrzynią. Takiego objawu nie było przez bardzo długi czas. A olej zmieniony był w 2017 roku. Może podżarło synchronizatory po wlaniu GL5?
Jaszczur - 10 Lis 2021, 19:58

murgrabia, nie szukaj problemów tam, gdzie ich nie ma.
diodalodz - 11 Lis 2021, 12:58

a co maja symchronizatory do ciągnięcia ?
Rozbierz losową skrzynię i zobacz jak działa. Wtedy zrozumiesz jakie głupoty wygadujesz.
Prędzej mogą się zacierać koła zębate na wałku.

kuba87 - 11 Lis 2021, 23:15

murgrabia, czy skrzynia zgrzyta, lub nie pozwala przelączac biegów podczas jazdy? Jeśli nic takiego się nie dzieje to synchronizatory masz w porzadku. Za obracanie się koła na luzie, po podniesieniu auta, i uruchomieniu silnika, odpowiadają wszystkie luzy na walkach i synchronizatorach ktore gesty olej kasuje. Tego obracania się koła nie musialo być wczesniej z prostej przyczyny: oba koła stawialy jednakowy opór. Za ten opor odpowiadają hamulce, łożyska, czy nawet przeguby, nawet nowy uszczelniacz na skrzyni moze dawac minimalnie wiekszy opor, i kola obracać się nie będą na luzie
murgrabia - 12 Lis 2021, 10:50

kuba87 napisał/a:
, czy skrzynia zgrzyta, lub nie pozwala przełączać biegów podczas jazdy?...
Po przejechaniu długiego dystansu, gdy skrzynia już się w 100% rozgrzeje. Czasem nie mogę wrzucić 1 biegu, np. na światłach. Wtedy muszę wrzucić wsteczny i dopiero pierwszy bieg wejdzie. Ewentualnie ruszyć z 2 biegu. Natomiast gdy wszystko zimne, czasem nie mogę wbić wstecznego. I wtedy na odwrót. Muszę wrzucić 1 bieg i dopiero wsteczny. Nie jest to regularny schemat. Ale z biegiem czasu ,jednak nasila się to zjawisko...
kuba87 - 12 Lis 2021, 15:21

murgrabia, nasila się, ponieważ mechanizm coraz bardziej się zużywa. No i to nadal nie daje opisanego wcześniej efektu.
JoeMix - 13 Lis 2021, 21:29

Jaszczur napisał/a:
JoeMix napisał/a:
syntetyk [...] szybciej Ci skrzynie dobije, bo mniej się lepi i gorzej smaruje


Przecież to nie działa w taki sposób...
No niby tak, ale są historie,,, typu auto jechało na luzie zimą bo był gestu olej, to wymienili na syntetyk jakich który gęsty nie był i skrzynia przestała ciągnąć,,, do zimy kolejnej nie dożyła bo zalany olej nie kleił sie do elementów skrzyni jak trzeba więc nie było smarowania,,, skrzynia nie ma pompy oleju, smarowana jest olejem rozchlapywanym i tym co sie przyklei do tego co jest w oleju zanurzone i przenosi się dalej z elementu na element,,,
murgrabia - 18 Lis 2021, 11:13

Dziękuję za zainteresowanie tematem. Na razie autko jeździ...

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group