Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - Głodny wiedzy

DziDzia - 8 Wrz 2009, 22:38
Temat postu: Głodny wiedzy
Jestem na tyle leniwy/głupi że nic nie znalazłem w szukajce.
Tyle wstępu.
Na mój mało skomplikowany rozum, pojemność skokowa silnika zależy od średnicy cylindra. Im większa, tym większa pojemność.. Czy tak :?:
A skoro średnica cylindra jest zmienna, to średnica tłoków też..
Pytanie 1. Czy ja dobrze myślę :?:
Pytanie 2. Jeżeli dobrze myślę, to czy ktoś ma jakąś superhipermega mądrą książkę, w której podane są wartości średnicy tłoka/cylindra, tudzież posiada taką wiedzę :?:




pozdro :!:

marian - 8 Wrz 2009, 22:42

dobrze kombinujesz ale jest jeszcze skok tłoka i to też ma wpływ na poj.skokową(jak sama nazwa wskazuje) :)
kuba87 - 8 Wrz 2009, 22:52

pojemnosc skokowa cylindra to jest srednica cylindra pomnozona o skok tłoka
i jesli zmienisz srednice to idac tym torem zmienisz tez pojemnosc

DziDzia - 8 Wrz 2009, 22:59

To kto będzie mądry i mi powie, jakie są różnice w silnikach 0.9, 1.0, 1.1 :?:
Czy tylko skok tłoka jest inny (czyli de facto inny wał, jak mniemam), czy średnica cylindra (to drugie wygląda na tańsze rozwiązanie).



pozdro :!:

kuba87 - 8 Wrz 2009, 23:01

to zalezy ale raczej bloki roznia sie srednica cylidrow
patrzac wstecz na to jak były produkowane fiaty 125
własnie srednica cylindra była inna a wały korbowe takie same

DziDzia - 8 Wrz 2009, 23:03

kuba87 napisał/a:
własnie srednica cylindra była inna a wały korbowe takie same

Tak jak napisałem, to chyba tańsze rozwiązanie (dla Forda).
To kto wie jakie są średnice w tych motorkach :?: 0.9, 1.0, 1.1 :?:



pozdro :!:

AdamB - 8 Wrz 2009, 23:05

kuba87 napisał/a:
pojemnosc skokowa cylindra to jest srednica cylindra pomnozona o skok tłoka
i jesli zmienisz srednice to idac tym torem zmienisz tez pojemnosc


A jeszcze dokładniej pojemnosc, to jest pole powierzchni przekroju wewnatrz cylindra (czyli pi*d2/4) razy skok tłoka ;-). Zatem jest wprost proporcjonalna do kwadratu srednicy ;-).

kuba87 - 8 Wrz 2009, 23:08

musiałbys gdzies sie rozejrzec za ksiazka jaka albo pomierzyc srednicowka
AdamB - 8 Wrz 2009, 23:09

DziDzia napisał/a:
To kto będzie mądry i mi powie, jakie są różnice w silnikach 0.9, 1.0, 1.1 :?:
Czy tylko skok tłoka jest inny (czyli de facto inny wał, jak mniemam), czy średnica cylindra (to drugie wygląda na tańsze rozwiązanie).
pozdro :!:



1,0 LC - średnica tłoka 73,96;skok tłoka 55,70 (stopień sprężania 8,3) pojemnosc= 957ccm
1,0 HC - średnica tłoka 73,96; skok tłoka 55,70 (stopień spręzania 9,1) 957ccm
1,1 HC - średnica tłoka 73,96; skok tłoka 64,96 pojemnosc=1117ccm

DziDzia - 8 Wrz 2009, 23:12

AdamB,
Co oznaczają LC i HC (to tak poboczne pytanie)
Nie masz danych dla 0.9 :?:

W sumie to poszedłem za daleko z tymi różnymi wałami, bo same tłoki mogą mieć różną wysokość :rotfl:



pozdro :!:

AdamB - 8 Wrz 2009, 23:16

DziDzia napisał/a:
AdamB,
Co oznaczają LC i HC (to tak poboczne pytanie)
Nie masz danych dla 0.9 :?:
W sumie to poszedłem za daleko z tymi różnymi wałami, bo same tłoki mogą mieć różną wysokość :rotfl:
pozdro :!:

Wysokosc tłoka nic nie zmieni ;-), wektor przesunięcia będzie ten sam.
Wyedytowalem poprzedni post bo cos sie pomylilem.
LC i HC to strzelam , że znaczy low compression i high compression ;-), ale to drogą dedukcji bardziej. LC ma 40KM, a HC ma 45 KM. Niestety nie mam danych dla 0,9. Moze w drugiej ksiazce by byly, ale ją wożę w samochodzie.

AdamB napisał/a:
[A jeszcze dokładniej pojemnosc, to jest pole powierzchni przekroju wewnatrz cylindra (czyli pi*d2/4) razy skok tłoka ;-). Zatem jest wprost proporcjonalna do kwadratu srednicy ;-).

I jeszcze razy ilośc tłoków i wtedy jest wlasciwy wynik ;-) Sprawdziłem z podanym wczesniej danymi i wzór o dziwo się zgadza ;-)

DziDzia - 8 Wrz 2009, 23:34

AdamB napisał/a:
Wysokosc tłoka nic nie zmieni ;-), wektor przesunięcia będzie ten sam.
Ok kumam.. widać, że późno już :D
Byłbym jeszcze wdzięczny, jak mógłbyś sprawdzić w tej drugiej książce..
Konkretnie chodzi o 935 ( a tego niestety może nie być :( )
Chociaż jakby przyjąć skok tłoka jak w tych 1.0 to chyba dałoby radę obliczyć jego średnicą.. Ale to nie dla mnie i nie na tą porę :rotfl:



pozdro :!:

AdamB - 8 Wrz 2009, 23:43

DziDzia napisał/a:

Konkretnie chodzi o 935 ( a tego niestety może nie być :( )
Chociaż jakby przyjąć skok tłoka jak w tych 1.0 to chyba dałoby radę obliczyć jego średnicą..
:


Dla 935ccm przy średnicy tak jak powyżej to skok wyjdzie 54,5mm. Przynajmniej taki wynik wychodzi mi tuż przed północą ;-). Jutro może będzie wychodził inny ;-)

Wychodzi to z przeksztalconego wzoru : Skok=Pojemnosc/(pi*d2) (dla silnika 4 cylindrowego)

DziDzia - 8 Wrz 2009, 23:49

AdamB napisał/a:
Dla 935ccm przy średnicy tak jak powyżej to skok wyjdzie 54,5mm.
Nigdy nie miałem siły do matematyki i przekształcania wzorów :rotfl: .. Ale jak Tobie to fajnie idzie, to możesz obliczyć tak jak pisałem - skok 55,70; pojemność 0,935 (/4). Czyli szukamy "d"..

Nie no, to jest za trudne dla mnie :hahaha: Chyba trzeba przespać się z problemem..



pozdro :!:

AdamB - 8 Wrz 2009, 23:55

DziDzia napisał/a:
Nigdy nie miałem siły do matematyki i przekształcania wzorów :rotfl: .. Ale jak Tobie to fajnie idzie, to możesz obliczyć tak jak pisałem - skok 55,70; pojemność 0,935 (/4). Czyli szukamy "d"..

Nie no, to jest za trudne dla mnie :hahaha: Chyba trzeba przespać się z problemem..



No to w tej sytuacji średnica wychodzi 73,17mm.

d=pierwiastek(pojemnosc/(skok*pi)) (dla 4 cylindrow)

DziDzia - 9 Wrz 2009, 00:04

AdamB napisał/a:
Planujesz rozwiert??

Nie, bo wsadziłem 1.1.
Ogólnie to zacząłem się zastanawiać co za silnik miałem. W papierach 935. Na tłoku 1117 (dziwnie podobna liczba do pojemniości).. Jak na oko (suwmiarką, mój dokładniejszy sprzęt jest do 50mm) zmierzyłem średnicę tłoka (73,45-50) to mogłem porównać to z innymi (dlatego o nie pytałem). 73.17 to troszkę za mało.. Więc pewnie skok też jest inny..



pozdro :!:

blood_brother - 9 Wrz 2009, 00:29

Niby tu jest to co napisał AdamB, ale jest w ładnej tabelce:)

JoeMix - 9 Wrz 2009, 06:56

DziDzia napisał/a:
To kto będzie mądry i mi powie, jakie są różnice w silnikach 0.9, 1.0, 1.1 :?:
Generalnie żadnej,,, może być niewielka różnica w tłoku, jak pamiętam to on ma wgłębienie, a 935, 957, 1007, itp powstało na potrzeby rożnych krajów - chodzi o progi podatkowe i opłaty OC,,, LC i HC dobrze zgadliście, poza inna mocą (HC nieco większa ma) auta powinny być zasilane innym paliwem.
DziDzia - 9 Wrz 2009, 08:35

JoeMix napisał/a:
Generalnie żadnej,,, może być niewielka różnica w tłoku,

No i mi właśnie o te różnicę chodziło :)


pozdro :!:

Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 08:36

pytanie z innej beczki czy wielkosc powierzchni ciernej tłok/cylinder ma wplyw na eksploatacje?


pytanie numer 1:
powiedzmy ze dwa silniki ktore kreca jednakowo (te same RPM)
w pierwszym przypadku przyjmijmy ze oba silniki maja ten sam skok tloka i te same srednice tloka tym samym tą sama pojemnosc, ale maja rozne wysykosci tloka, czy silnik z dluzszym tlokiem bedzie zurzywal sie wolniej?

pytanie numer 2:
dwa silniki, ta sama pojemnosc, jeden ma wiekszy skok tloka, ale mniejsza srednice jego, a drugi mniejszy skok ale wieksza srednice, budowe maja identyczna, pracuja na tych samych RPM

ktory szybciej sie zurzywa?

DziDzia - 9 Wrz 2009, 08:46

Mnie to się wydaje, że powierzchnia styku tłok-cylinder kończy się na pierścieniach, a nie na samej ściance tłoka. Przynajmniej teoretycznie..
A samo zurzycie/żywotność zależy głównie od smarowidła (oleju)..
To były rozmyślania DziDzi :)



pozdro :!:

Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 08:49

to przyjmij jeszcze to ze tlok sie rozszerza w pewnych miejscach w czasie pracy, mimo ze ma te dodatki, ale mowimy tu ogolnie, majac na mysli proste silniki jednocylindrowe, dwusuwy i wezmy pod uwage ze tloki tez sie zurzywaja i mają dużo gorsza jakosc ...i przyjmijmy luzy na korbowodach (nie oszukujmy sie), jestem elektronikiem, takiego zawodowego pojecia o silnikach nie mam, widziec widze na codzien po 10 w srodku, a pytam bo interesuje mnie temat "tuning" - podmiana cylindrow i tlokow w dwusowach (np skutery)
DziDzia - 9 Wrz 2009, 09:11


To jest tłok z mojego starego silnika (made in 77'). Widać ryski i po drugiej stronie też są.
Masz tu uwzględnioną rozszerzalność, luzy i inne bajery..
Czy tłoki się zużywają :?: Na pewno.. Jak wszystko.. Jak szybko :?: Odpowiedz sobie patrząc na zdjęcie..




pozdro :!:

Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 09:17

wiem jak sie wycieraja tloki w samochodach i gdzie rozszerzaja najbardziej w czasie pracy, pracuje z mechanikami, ale jesli cos zasuwa na bardzo wysokich obrotach nie ma dodatkow to zurzywa sie znacznie, szybciej, zadalem 2 pytania reszta mnie nie interesuje
JoeMix - 9 Wrz 2009, 14:24

Pawełos666 napisał/a:
powiedzmy ze dwa silniki ktore kreca jednakowo (te same RPM)
w pierwszym przypadku przyjmijmy ze oba silniki maja ten sam skok tloka i te same srednice tloka tym samym tą sama pojemnosc, ale maja rozne wysykosci tloka, czy silnik z dluzszym tlokiem bedzie zurzywal sie wolniej?
Wydaje mi się że tak,,, w dodatku będzie miał mniejsza moc niż ten z krótszymi tłokami,

Pawełos666 napisał/a:
dwa silniki, ta sama pojemnosc, jeden ma wiekszy skok tloka, ale mniejsza srednice jego, a drugi mniejszy skok ale wieksza srednice, budowe maja identyczna, pracuja na tych samych RPM ktory szybciej sie zużywa?
Wydaje mi się że to bez znaczenia, jesli jeden silnik zrobi w ciągu minuty 2tyś suwów, to ten drugi zrobi tyle samo, tylko że na innej powszechni tarcia, więc jest to kryterium które nie ma wpływu zakładając taką sama konstrukcję silnika,,,

Generalnie dziwne pytanie i wydaje mi się że nie da się tak jednoznacznie na to odpowiedzieć gdyż za dużo innych czynników ma wpływ,,

Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 15:09

JoeMix napisał/a:
Wydaje mi się że tak,,, w dodatku będzie miał mniejsza moc niż ten z krótszymi tłokami,


czemu? masz tu na mysli przyslanianie kanalow wlot/wylot przez tlok?

marian - 9 Wrz 2009, 15:09

Pawełos666 napisał/a:
pytanie numer 1:
powiedzmy ze dwa silniki ktore kreca jednakowo (te same RPM)
w pierwszym przypadku przyjmijmy ze oba silniki maja ten sam skok tloka i te same srednice tloka tym samym tą sama pojemnosc, ale maja rozne wysykosci tloka, czy silnik z dluzszym tlokiem bedzie zurzywal sie wolniej?
wydaje mnie się że ten dłuższy tłok i cylinder zużyje się wolniej ponieważ jest mniejszy nacisk na powierzchnię tyle że będzie cięższy i np.wolniej wchodził na obroty
Pawełos666 napisał/a:
pytanie numer 2:
dwa silniki, ta sama pojemnosc, jeden ma wiekszy skok tloka, ale mniejsza srednice jego, a drugi mniejszy skok ale wieksza srednice, budowe maja identyczna, pracuja na tych samych RPM
ten silnik z większą średnica tłoka na pewno będzie lubił wyższe obroty ale to zależy też od wielu innych czynników
JoeMix - 9 Wrz 2009, 15:46

Pawełos666 napisał/a:
JoeMix napisał/a:
Wydaje mi się że tak,,, w dodatku będzie miał mniejsza moc niż ten z krótszymi tłokami,
czemu? masz tu na mysli przyslanianie kanalow wlot/wylot przez tlok?
Większy tłok, większe opory tarcia = mniejsza moc - tak mnie się wydaje.
diodalodz - 9 Wrz 2009, 15:52

dokładnie tłoki z długim prowadzeniem (dolna część tłoka) zapobiegają wybijaniu gładzi cylindrów na wahaniach , przez co sa cięższe i gorzej znosi to wał gdy pracują na wysokich obrotach. Trwałe jednostki to jednostki wolno obrotowe. Dlatego silniki merca z lat 70 maja 2.3 poj i nieco ponad 100 KM , ale wytrzymują bez remontów do 500 tyś km . Potem głowica i pierścienie i dalej w drogę :)
Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 16:00

ja mysle o dwusuwie wysokoobrotowym, to ja myslalem ze wal bardziej siada jak tlok jest krotszy i szerszy (jak jest ta mniejsza powierzchrznia tlok/cylinder, ze go wtedy bardziej prowadza...)
kuba87 - 9 Wrz 2009, 18:17

tak ale zauwaz ze gdy tłok jest lzejszy to wtenczas jest uzyskiwany mniejszy moment obrotowy ale wieksza moc i na odwrot
pamietacie stare komarki z rometu???
ktore były szybsze a ktore silniejsze?
generalnie silniki wolnoobrotowe sa silniejsze a wysokoobrotowe uzyskaja wieksza moc

Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 18:35

komarka to ja nie mialem, ale pochwale się że miałem motorynkę i kombinowałem z cylindrami i tłokami od komara, bo porysowalem oryginalny..., mialem 9 lat pamietam jak robilem tuning krocca ssacego do gaznika, zeby pasowal z cylindra komara do gaznika od "Motoryny" :V: (tam byly rozne tloki? z tego co wiem to byly rozne cylindry i rozne skrzynie), potem Jawe 350, a potem przesiadłem się na 1000cc :)
kuba87 - 9 Wrz 2009, 19:10

no motorynki i komarki silniki mialy takie same wiec podmianki nic by nie dały
trzeba zwrocici uwage na szczegoly
chocby samo przestawienie zaplonu potem delikatna korekta gazniczka i pare innych knyfów
ale to tak poza tematem
wazne jak jest zbudowany wal korbowy w dwusywie
jak jest zrobiony z dwuch"talerzy" to wtedy jest lekki tłok i zarazem obroty uzyskiwane sa rzedu 7-8 tys rpm
a jak wał jest zrobiony z takich "grzybkow" to tłok jest wtedy ciezki i wtenczas obroty sa mniejsze bo trzeba rozpedzic wał kordowy ale za to pojawiaja sie duze drgania jak chocby w maluchu silnik skacze jak stara kur....
wlasnie przez to ze sa dwa tloki i jeden przeciw ciezar ktory jest zbyt cyba ciezki w stosunku do tłokow

profi - 9 Wrz 2009, 19:49

akurat w tematyce komarków to jestem zorientowany i powiem Ci, ze skrzynie niczym się nie różniły, tylko tam były inne kształty silnika, jajko, albo kwadraciak, np w jawce żeby ją ztuningować, żeby łatwiej wchodziła na obroty obcina się tłok od dołu, jakiś 1mm od kanału ssącego
kuba87 - 9 Wrz 2009, 20:02

ale jawka miala silnik wysokoobrotowy wiec to mu akurat pomagało
a poza tym z silnika ktorego konstrukcja pamieta lata 60te niewiele da sie wycisnac
no chyba ze masz oryginalny czeski gaznik i tłok

diodalodz - 9 Wrz 2009, 20:06

kuba87 napisał/a:
jeden przeciw ciezar ktory jest zbyt cyba ciezki w stosunku do tłokow

no jeden bo nie da się tego inaczej zrobić . Kładło się przerobione wały z bisa . Ale to też osobna teoria . Maluch chodzi dennie bo jest 4 suwowy . Gdyby nie przeciwaga ciężka nie miał by gdzie zmagazywanować energii do ponownego sprężenia mieszanki . A z tego co mi się wydaje to w 2 suwach 2 cylindrowych raz jeden tłok jest na górze a raz drugi i to jest klucz do kultury pracy .

Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 21:11

kuba87 napisał/a:
no motorynki i komarki silniki mialy takie same wiec podmianki nic by nie dały

straszna dyspute zaczalem o motorynkach :łoś: ale ja tam tylko zmienialem cylinder i tlok bo mi zabezpieczenie wyskoczylo
wiem, ze silnik byl taki sam, co do cylindrow to byly inne z tego co pamietam, ale teraz mnie ten temat juz nie interesuje, to bylo dawno dawno temu, rozpetalem ten temat z tlokami i cylindrami, bo mam na uwadze kilka zestawow tlok/cylinder do powiekszenia pojemnosci silnika skutera i wlasnie roznia sie znacznie wysokoscia tlokow miedzy innymi, co mnie zaciekawilo

kuba87 - 9 Wrz 2009, 21:17

no coz temat i tak jest O TŁOKACH TŁOCZKACH I TŁOCZUNIACH wiec nic nie szkodzi
DziDzia - 10 Wrz 2009, 00:03

Wy tu pitolicie o motorynkach, a ja nadal nie wiem jak to jest z 935 :fox:



pozdro :!:

kuba87 - 10 Wrz 2009, 00:50

DziDzia teeeeeeeeeeego nie wie nikt <8>
Pawełos666 - 10 Wrz 2009, 00:59

[ Dodano: Czw Wrz 10, 2009 01:00 ]
kuba87 napisał/a:
DziDzia teeeeeeeeeeego nie wie nikt <8>


i się nie dowie
------------> http://mp3.teledyski.info...BTest%26quot%3B <8>

JoeMix - 10 Wrz 2009, 07:27

DziDzia napisał/a:
Wy tu pitolicie o motorynkach, a ja nadal nie wiem jak to jest z 935 :fox:
Czego nie wiesz,,, 1,0 w stosunku do 1,1 ma inny skok tłoka więc pewnie jest inny wał (935 to jest 1,0)
DziDzia - 10 Wrz 2009, 10:09

Tłok też jest inny (mniejszy). W sumie masz rację, już wiem :)
Skoro wartość przeze mnie zmierzona jest inna (mniejsza) od w/w wymienionych, to silnik jest inny (mniejszy) :D



pozdro :!:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group