Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - [MK6] Zachowanie wska¼nika temperatury p³ynu ch³odniczego

jurek - 15 Lut 2010, 11:42
Temat postu: [MK6] Zachowanie wska¼nika temperatury p³ynu ch³odniczego
po odpiêciu od czujnika?
Przypuszczalnie mam czujnik do wymiany, wiem wcze¶niej nale¿y sprawdziæ rezystancje w ró¿nych temperaturach, ale przy silniku nie ma podej¶cia a wykrêcenie wi±¿e siê ze spuszczaniem p³ynu i co najwa¿niejsze, to wpierw wola³bym znaæ odpowied¼ w sprawie wska¼nika.
Nastêpnie czy to, aby ten czujnik?

http://ford.sklep.pl/pl,p...atury,ford.html

. Przy tym czujniku pisze wyra¼nie, ¿e jest do komputera. Czy mo¿e s³u¿yæ do wska¼nika na desce i jednocze¶nie komputera? Wtedy niesprawny czujnik przekazywa³by nieprawid³owe informacje.
W moim silniku, gdy zdejmê wtyczkê z czujnika (ma dwa przewody), to wska¼nik wy¶wietla ca³y s³upek skali- przy ci±g³ym miganiu
Oczywi¶cie przy w³±czonym zap³onie, lecz bez uruchomionego silnika. Aby dostaæ siê do czujnika trzeba wymontowaæ obudowê filtru powietrza oraz cewkê zap³onow±.
Dlaczego szukam usterki: Nieprawid³owe wskazania temperatury p³ynu na zegarze?
Na zimnym silniku jest ok., czyli wska¼nik pokazuje minimum, dalej po oko³o 3 minutach s³upek w wska¼niku w jednej chwili wskakuje na po³owê i ju¿ ¿adna temperatura go nie rusza. Wcze¶niej do góry podchodzi³ stopniowo.
Szuka³em te¿ termostatu i my¶lê, ¿e jest pod obudow±, do której wkrêcony jest czujnik. Czy kto¶ mo¿e to potwierdziæ?

JoeMix - 15 Lut 2010, 16:57

Cytat:
W moim silniku, gdy zdejmê wtyczkê z czujnika (ma dwa przewody), to wska¼nik wy¶wietla ca³y s³upek skali- przy ci±g³ym miganiu
To raczej jest wspólny i wska¼nikiem steruje komputer, dlatego jak zdejmiesz wtyczkê to momentalnie zg³asza tym miganiem b³±d - tak mi siê mysli,,,
pawel182 - 15 Lut 2010, 18:19

U mnnie wska¼nik zachowuje siê podobnie do Twojego. TZN na zimnym pokazuje minimum a pó¼niej skacze na po³owe i juz tak jest....to chyba normalne....????
Parzych - 15 Lut 2010, 18:25

pawel182 napisa³/a:
to chyba normalne....????
Nienormalne... Mi p³ynnie wzrasta do po³owy i tak ju¿ na ogó³ zostaje... Po kilku minutach (2-4) jest w oko³o 1/4, a po kolejnych kilku wchodzi na oko³o 1/2... To jest normalne... :yes:
MARIUSZ.B - 15 Lut 2010, 20:35

jurek napisa³/a:
Szuka³em te¿ termostatu i my¶lê, ¿e jest pod obudow±, do której wkrêcony jest czujnik. Czy kto¶ mo¿e to potwierdziæ?

Tam go nie ma. Termostat jest mniej wiêcej pod alternatorem.

pawel182 - 15 Lut 2010, 22:45

Parzych napisa³/a:
pawel182 napisa³/a:
to chyba normalne....????
Nienormalne... Mi p³ynnie wzrasta do po³owy i tak ju¿ na ogó³ zostaje... Po kilku minutach (2-4) jest w oko³o 1/4, a po kolejnych kilku wchodzi na oko³o 1/2... To jest normalne... :yes:


Tyle, ¿e u Ciebie jest wska¼nik wskazówkowy i masz p³ynne wskazanie u mnie (przed FL) jest wka¼nik elektroniczny i nie wiem czy on ma takie p³ynne wskazanie...? (mysle ¿e nie ma)
Mo¿e kto¶ z mk6 przed FL siê jeszcze wypowie.

JoeMix - 15 Lut 2010, 23:02

pawel182 napisa³/a:
elektroniczny i nie wiem czy on ma takie p³ynne wskazanie
Powinien umieæ ka¿d± kreseczkê zapalaæ z osobna,,,
pawel182 - 15 Lut 2010, 23:08

JoeMix napisa³/a:
pawel182 napisa³/a:
elektroniczny i nie wiem czy on ma takie p³ynne wskazanie
Powinien umieæ ka¿d± kreseczkê zapalaæ z osobna,,,


kwestia tylko w tym ¿e te kreski nie s± takie malutkie :)

bid¿ej - 15 Lut 2010, 23:21

zawsze my¶la³em ¿e to "NORM" to lekkie nadu¿ycie (bo nawet z uwalonym termostatem wskazówka jednak wchodzi na to pole), ale to co powy¿ej to ju¿ przegiêcie :rotfl:
pawel182 - 16 Lut 2010, 09:49

bid¿ej napisa³/a:
zawsze my¶la³em ¿e to "NORM" to lekkie nadu¿ycie (bo nawet z uwalonym termostatem wskazówka jednak wchodzi na to pole), ale to co powy¿ej to ju¿ przegiêcie :rotfl:


Nie ¶miej siê :) tutaj przynajmniej wska¼nik pokazuje MIN, NORM, i sygnalizuje przegrzanie silnika a s± samochody które s± pozbawione wska¼nika temperatury silnika - jest tylko sygnalizacja przegrzania silnika czyli mo¿esz ca³y czas je¼dzic na niedogrzanym silniku i nawet tego nie wiesz.

jurek - 16 Lut 2010, 18:59

pawel182 napisa³/a:
JoeMix napisa³/a:
pawel182 napisa³/a:
elektroniczny i nie wiem czy on ma takie p³ynne wskazanie
Powinien umieæ ka¿d± kreseczkê zapalaæ z osobna,,,


kwestia tylko w tym ¿e te kreski nie s± takie malutkie :)
Obrazek


Wygl±da ¿e masz racje
Zauwa¿y³em jednak ¿e u ciebie jeden poziom jest wy¿ej :)


A tak wy¶wietlaj± siê wska¼niki w czasie oko³o 1 sekundy po w³±czeniu zap³onu


pawel182 - 16 Lut 2010, 19:27

jurek napisa³/a:

Wygl±da ¿e masz racje
Zauwa¿y³em jednak ¿e u ciebie jeden poziom jest wy¿ej :)


A¿ sam dzi¶ z ciekawo¶ci poszed³em i zapali³em auto w gara¿u i sprawdzi³em :)
po zapaleniu jak silnik jest zimny zapala sie pierwsza kreska, pó¼niej po kilku minutach zapali³a sie druga kreska (identycznie jak na twoim pierwszym zdjêciu) ta trzecia malutka kreska nie zapali³a sie. Ale wydaje mnie siê ¿e w czasie jazdy tez sie zapal. Dzis akurat nie mia³em potrzeby nigdzie jechac ale jutro zobacze raz jeszcze podczas jazdy.

JoeMix - 16 Lut 2010, 20:07

Patrze na zdjêcie to wychodzi, dolna kreska - silnik niedogrzany, potem 3 kreski w norm, i jedna kreska silnik przegrzany,,, ka¿da powinna byæ sterowana osobno, czyli wska¼nik potrafi wy¶wietliæ 5 stanów,,, Jak chcecie sprawdziæ czy wska¼nik dzia³a w górê, to odepnijcie wentylator chwile po tym jak siê w³±czy,,, powinno wyj¶æ za norm. (nie wiem jak komputer na takie co¶ zareaguje)
jurek - 16 Lut 2010, 20:49

JoeMix napisa³/a:
Patrze na zdjêcie to wychodzi, dolna kreska - silnik niedogrzany, potem 3 kreski w norm, i jedna kreska silnik przegrzany,,, ka¿da powinna byæ sterowana osobno, czyli wska¼nik potrafi wy¶wietliæ 5 stanów,,, Jak chcecie sprawdziæ czy wska¼nik dzia³a w górê, to odepnijcie wentylator chwile po tym jak siê w³±czy,,, powinno wyj¶æ za norm. (nie wiem jak komputer na takie co¶ zareaguje)


Jest to przednia my¶l, bo mo¿na dostaæ siê z kana³u, a czujnik odkrêciæ i sprawdziæ to u mnie koszmar-na zdjêciu jak widaæ ju¿ bez filtru powietrza


JoeMix - 16 Lut 2010, 20:50

jurek co mam Ci powiedzieæ, mia³e¶ auto gdzie by³ dostêp,,, to ci siê zachcia³o innego :twisted:
MARIUSZ.B - 16 Lut 2010, 21:38

Gazownia to zawsze tylko problem :hihihi:
jurek - 17 Lut 2010, 13:00

JoeMix napisa³/a:
jurek co mam Ci powiedzieæ, mia³e¶ auto gdzie by³ dostêp,,, to ci siê zachcia³o innego :twisted:


A co ja bym robi³ na emeryturze. W zawodzie samochodziarza przesta³em pracowaæ na¶cie lat temu, ostatnie lata jako mistrz warsztatowy wiêc te¿ nie bezpo¶rednio.
Czas jest wiêc teraz pogrzebaæ przy samochodzie i zarazem mniej czasu spêdzaæ w cha³upie :)
A tak szczerze to mk2 latem je¼dzi³o siê przyjemniej i czu³o siê, ¿e jest l¿ej a przy cofaniu by³ pe³ny komfort. Mk6 to z kolei wspania³y zimowy samochód. Szczególnie je¿eli chodzi o uk³ad kierowniczy, prawie paluszkiem i hamulcowy czyli ¶wietne wspomaganie :)

A wracaj±c do wska¼nika, to dzi¶ mam trochê jazdy to po powrocie ¶ci±gnê kostkê z termowentylatora i go dogrzejê

pawel182 - 17 Lut 2010, 17:31

dzi¶ sprawdzi³em. Po zapaleniu silnika jak jest zimny zapala sie od razu pierwsza kreska, pó¼niej po kilku minutach druga a po nastepnych kilku minutach trzecia malutka.
Co do wentylatora...to chyba nigdy nie widzia³em aby siê kiedykolwiek w³±czy³ ;) ale poprostu podczas jazdy go nie s³ychac a po drugie nigdy nie zwaraca³em uwagi.

jurek - 17 Lut 2010, 20:35

Wiêc tak, mia³em dzi¶ z godzinê jazdy po mie¶cie, w tym po³owa w korkach, wska¼nik na trzecim poziomie(jak u Pawel182).Elektrowentylator siê równie¿ nie w³±czy³ a temp. raczej by³a do¶æ wysoka bo wy³±czy³em ogrzewanie. Fakt po po³udniu by³o ciep³o, a zimowy ubiór,,,
Wjecha³em do gara¿u, potrzyma³em na obrotach oko³o 15 minut i wtedy ele-wen. siê w³±czy³, popatrzy³em na wska¼nik dalej to samo wskazanie.
Dalej wg wersji JoeMixa, czyli wy³±czy³em ele-wen. z kostki. Dalej na obrotach oko³o 10minut i wreszcie wska¼nik na koniec norm! Potrzyma³em jeszcze kilka minut czy nie wpadnie wy¿ej lub nie zapali siê kontrolka stanu krytycznego. Po 3 czy czterech minutach wska¼nik na tym samym poziomie. Wy³±czy³em silnik, w³±czy³em kostkê ele-wen. i jak siê spodziewa³em bez w³±czonego zap³onu ten zacz±³ wiaæ. Po jaki¶ 2 minutach wska¼nik spad³ na drugi poziom norm, a po nastêpnej minucie ele-wen. siê wy³±czy³./ Du¿o s³ów/

I teraz wypada³o by powiedzieæ: Widaæ tak maj±, no ale dlaczego jest wska¼nik a nie wiemy jak± mamy w danym momencie temp.
Wed³ug mnie s± takie mo¿liwo¶ci:
Czujnik ele-wen. w³±cza wcze¶niej ni¿ powinien lub czujnik temp. p³ynu nie jest par± do wska¼nika.
Je¿eli wszystkie tak maj± no to fabryka spieprzy³a sprawê.
Mariusz tak¿e mia³ racje bo faktycznie termostat tam siê znajduje, czyli w pobli¿u pompy wodnej, z pompy na blok i g³owice(ma³y obieg),a po otwarciu termostatu wê¿em do ch³odnicy, tylko inaczej ni¿ w starszych silnikach bo do jej dolnej czê¶ci. I mo¿e?… to te¿ mieæ jaki¶ wp³yw na kiepskie dogrzewanie silnika.

Czekam co klubowicze o tym my¶l±.

JoeMix - 17 Lut 2010, 22:15

Po pierwsze nie jest zasada ¿e wentylator w³±cza siê tu¿ przed czerwonym polem,,, mk1/2/3 tak maj± w silnikach OHV, nowsze konstrukcje odpalaj± wiatrak jeszcze w polu NORM aby temperatura silnik tak mocno nie falowa³a,,, nie wiem czy to dobrze czy nie, co do wska¼nika i jego dok³adno¶ci, w wielu autach go zwyczajnie go nie ma, jest elektronika która "mysli" za kierowce,,,
jurek - 18 Lut 2010, 10:19

JoeMix, to fakt tylko,¿e elektronika mo¿e pa¶æ razem z silnikiem.
¯e elektronika my¶li lub próbuje my¶leæ, to wyra¼nie s³ychaæ przy w³a¶nie podwy¿szonej temperaturze, poprzez w³±czanie i wy³±czanie jaki¶ styków.
Wygl±da, ¿e w zimie trzeba je¼dziæ na nie dogrzanym(mo¿na czê¶ciowo przys³oniæ ch³odnice o ile sterownik siê nie sprzeciwi), za¶ w lecie powinno byæ dobrze.
Swoj± drog± taniej mi bêdzie kupiæ cyfrowy wy¶wietlacz temperatury z sond± ni¿ czujnik, aby wreszcie poznaæ bli¿ej te temperatury

jurek - 20 Lut 2010, 19:02

Dzielenie siê informacjami na forum klubu, jest piêkn± i m±dr± zasad±.
W ten sposób skorzysta³em z porady z testami i nie muszê ju¿ kupowaæ uniwersalnego termometru cyfrowego.
Temperatura niestety jest wy¶wietlana, co dziesiêæ stopni( w skali od 1 do-kilkunastu) ale to wystarczy, aby stwierdziæ, ¿e:
W zakresie NORM pierwszy s³upek jest zaciemniony przy temperaturze oko³o 40oC , drugi ponad 60oC, a trzeci nie jest nigdy wykorzystany.
Je¿eli w którym¶ z mk6 jest inaczej(chodzi o górny s³upek w normal), to bêdê uwa¿a³, i¿ kupno czujnika ma wtedy sens.

Temperatura, z jak± w³±cza siê elektrowentylator to ponad 100oC

Mam nadzieje, ¿e informacja w tym temacie stworzona w grupie ludzi dobrej woli komu¶ jeszcze siê przyda

shinto_84 - 17 Maj 2010, 08:31

Witam
Mam problem z temperatur± w samochodzie. Wska¼nik temperatury p³ynu ch³odz±cego pokazuje przegrzanie-wczoraj z 3 razy mi to pokaza³. Wszystko po przejechaniu max 3-4 km. temperatura opad jak w³±czê ogrzewanie na maksa. Po zatrzymaniu kiedy podnoszê maskê na w³±czonym silniku wentylator stoi w miejscu-mimo ¿e wska¼nik pokazuje przegrzanie, wiêkszo¶æ wê¿y w których mo¿e byæ p³yn jest ch³odna
Co mo¿e byæ przyczyn± awarii, gdzie mo¿na to naprawiæ w 3 mie¶cie.?
dziêkujê za pomoc

bid¿ej - 17 Maj 2010, 09:39

a masz w ogóle p³yn w uk³adzie? je¶li tak, to byæ mo¿e uwalony jest wentylator albo jego czujnik (chyba ¿e w MK6 sterowany jest z komputera)
shinto_84 - 17 Maj 2010, 10:52

Jak sprawdziæ czy p³yn jest w uka³dzie?
Generalnie samochód mam od roku-nic w nim nie robi³em i wszystko smiga³o jak nalezy.
za³ó¿my wstêpnie ¿e to kwestia czujnika-gdzie go znalesæ?

JoeMix - 17 Maj 2010, 11:06

shinto_84 napisa³/a:
Jak sprawdziæ czy p³yn jest w uka³dzie?
:yyy: W instrukcji od samochodu jest napisane,,, to nowy wóz, wiêc takowa powinna byæ,,,
karolusms - 17 Maj 2010, 14:20

a jak to jest ze wskazaniem temp w HCS 1.1, wymieniony termostat i czujnik temp. a wkazowka ledwo wychyla sie poza biale pole ..... nawet przelozylem wtyk ze starej fiesty bo w tej co kupilem teraz kable byly poprzecinane ..... silnik mono ...
JoeMix - 17 Maj 2010, 14:46

Zawsze jest tak ze wskazania wska¼nika na desce które czêsto s± typu NORM albo MIN/MAX mo¿na sobie,,, jak jest podejrzenie ¿e nie pokazuje najdok³±dniej,,, znaczy ¿e g³upoty pokazuje, bo dok³adne to one nigdy nie s±, to trzeba niestety sondê i zwyk³y termometr i zmierzyæ faktyczn± temperaturê silnika,,,,
MARIUSZ.B - 17 Maj 2010, 17:18

shinto_84 napisa³/a:
Wska¼nik temperatury p³ynu ch³odz±cego pokazuje przegrzanie

shinto_84 napisa³/a:
Po zatrzymaniu kiedy podnoszê maskê na w³±czonym silniku wentylator stoi w miejscu-mimo ¿e wska¼nik pokazuje przegrzanie,

shinto_84 napisa³/a:
wiêkszo¶æ wê¿y w których mo¿e byæ p³yn jest ch³odna

Mo¿liwe:
brak p³ynu lub za ma³a jego ilo¶æ
zapowietrzenie uk³adu
zaciêty termostat
shinto_84 napisa³/a:
Generalnie samochód mam od roku-nic w nim nie robi³em i wszystko smiga³o jak nalezy.

Czas najwy¿szy oddaæ go na jaki¶ przegl±d, bo przeszukuj±c forum raczej nic nie naprawisz.
shinto_84 napisa³/a:
Jak sprawdziæ czy p³yn jest w uka³dzie?

Hmmm, zajrza³bym do zbiornika wyrównawczego.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group