Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK6] Wymiana pompy sprzęgła krok po kroku

PacMan - 20 Paź 2010, 02:57
Temat postu: [MK6] Wymiana pompy sprzęgła krok po kroku
Witam. Przedstawię wam wymianę pompy sprzęgła na podstawie swojej Fiesty mk6 1.4 16V. W tym modelu sprzęgło jest uruchamiane hydraulicznie przy pomocy małej pompki umieszczonej przy pedale sprzęgła, gdy zaczyna ona przeciekać niezbędna będzie jej wymiana.

Podzespoły niezbędne do naprawy:
-Pompa sprzęgła: LUK nr: 511 0353 10 cena:110zł (ABC AUTO – Zielona Góra)
-Płyn hamulcowy: FERODO DOT4 0,25L cena:10zł (ABC AUTO – Zielona Góra)



Koszty wymiany:
- ABC AUTO – Zielona Góra: 80-100zł
-ASO FORD GERMAZ: 300zł ;-)
Wniosek: taniej zrobić to samemu…

Dodatkowo przyda się nam:
-Lampa/ latarka
-Klucz płasko-oczkowy 10 + klucz oczkowy(grzechotka) 10
-Śrubokręt krzyżakowy
-Słoiczek
-Gumowy wężyk + strzykawka 100ml
-Drut
-DYPLOM Z GIMNASTYKI SPORTOWEJ ;-)

1.Na początek zdejmujemy osłonę umieszczoną pod kolumną kierownicy- ułatwi to nam nieco dostęp i poprawi widoczność.



2.Pompa umieszczona jest przy pedale sprzęgła i przytrzymują ją dwa wkręty-klucz 10 (oznaczone czerwonymi strzałkami) –wykręcamy je.





3.Lokalizujemy zbiornik płynu hamulcowego i umieszczony w głębi przewód doprowadzający płyn do pompy (zielona strzałka)



4.Spuszczamy nieco płynu ze zbiorniczka a następnie odłączamy przewód i zastępujemy go gumowym wężykiem- co zabezpieczy nas przed wypłynięciem całego płynu.
Aby odłączyc przewód należy scisnąć przyciski na jego końcu i delikatnie go wysunąć. (czerwona strzałka)



5.Kładziemy sie przy pedałach w aucie. Jeśli mamy już odkręcony wkręty trzymajce pompe możemy jeszcze odczepić i odsunąć wiązke przewodów. Aby zdjąć pompe należy ją przesunąć około 0,5cm w dół na mocowaniach. (mocowania- czerwone strzałki, przesunięcie- zółte strzałki)



6.Zdejmujemy ja z blachy mocującej i z pedału sprzęgła.
UWAGA: do pompy jest przymocowany jeszcze jeden przewód idący do siłownika przy sprzegle.
Wyciagamu pompe około 5cm do środka i odczepiamy dolny przewód trzymany przez zawleczkę na pompie- zawleczke sie wysówa. Przewód profilaktycznie zaczepiamy sobie drucikiem aby nam nie uciekł do komory silnika i owijamy go szmatką.



7.Ze starej pompy zdejmujemy gąbke uszczelniającą i górny przewód (czerwone strzałki). Przewód przytrzymuje zawleczka (zółta strzałka)



8.Gwintujemy sobie otwory w nowej pompie przy pomocy wcześniej wykręconych wkrętów, ułatwi to nam później montaż.






10.Na nową pompę zakładamy uszczelkę i po wcześniejszym usunieciu koreczków zabezpieczających mocujemy górny przewód pompy. Dodadkowo mocujemy sprezynke która będzie odciągać pedał - u mnie byla ona zerwana.



11.Zakładamy powoli pompę na swoje miejsce. Górny przewód przeprowadzamy przez przegrodę później mocujemy końcówkę tłoczka na pedale i na koniec podłączamy dolny przewód poprzez wciśnięcie go na koncówkę pompy.

Gdy pompa jest już na swoim miejscu mocujemy ją do blachy. Wystające kołeczki muszą przejść przez otwory w blasze i tym razem pompe należy przesunąć do góry aby ją zamocować (kołeczki- czerwone strzałki, przesunięcie- zółte strzałki)



12.Wkręcamy wkręty mocujące w otwory i mocujemy sprężynkę odbijającą pedał. Przyda się tu klucz z oczkiem z drutu za który zaczepimy sprężynke aby ją naciągnąć.






13.Zakładamy górny przewód pompki na koncówkę zbiorniczka płynu hamulcowego.






14.Najtrudniejsze za nami ;-). Teraz czas na odpowietrzanie. Są dwie szkóły: 1* podobnie jak hamulce pompujemy pedałem sprzęgła ąż wypłynie ładny płyn przez odpowietrznik. 2* wtłaczamy płyn do układu przez odpowietrznik aż usuniemy powietrze z nowej pompy. Ja wybrałem rozwiązanie 2*.

15. lokalizujemy odpowietrznik. jest on umieszczony na skrzyni biegów i zabezpiecza go gumowa osłonka. (niebieska strzałka)



16.Na odpowietrznik zakładamy gumowy wężyk ze strzykawką wypełnioną płynem. Odkecamy odpowietrznik palcami aby nieco płynu dostało sie do wężyka, ściskając wężyk przesówamy ewentualny pęcherzyk powietrza do strzykawki. Wtłaczamy płyn jednocześnie kontrolując jego poziom w zbiorniku.






17. Zakręcamy odpowietrznik i odłączamy wężyk ze strzykawką. ewentualne zanieczyszczenia odsysamy ze zbiorniczka i uzupełniamy płyn hamulcowy.

Sprawdzamy czy pedał jest twardy tak jak powinien. Jeśli jest ok odpalamy silnik i robimy próbę pracy sprzęgła. jeśli dobrze odpowietrzyliśmy wszystko powinno być OK. Sprawdzamy czy nie ma wycieków.

Montujemy osłone pod kolumną kierownicy.... ttttaadddaaaaa :luzik:

Mam nadzieję, że udało mi sie tą naprawę dość jasno przedstawić- każdy kto już troche dłubie w aucie powinien sobie poradzić bo zabieg nie jest trudny ale wymaga troche kombinacji ze względu na trudny dostęp.


W razie problemów służę pomocą...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group