|
[TD] Skrzynia biegów MTX75 - przełożenia / swap MT6 |
Autor |
Wiadomość |
BuMeL
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 40 Dołączył: 02 Wrz 2010 Posty: 1046 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 22 Wrz 2019, 20:25 [TD] Skrzynia biegów MTX75 - przełożenia / swap MT6
|
|
|
Witam.
Nie widzę konkretnego tematu więc zaczynam.
Bardzo, ale to bardzo irytuje mnie skrzynia biegów w moim klekocie 1.8TD 90KM. O ile trasa to bajka, o tyle żeby jeździć jakkolwiek dynamicznie, trzeba to ustrojstwo zakręcić do minimum 3000rpm (powyżej okolic 3500 już nie ma sensu) i przy tych obrotach prędkość ma się mniej więcej tak :
1- 25km/h
2- 45km/h
3- 65km/h
4- 90km/h
5- 120km/h
Prędkości mierzone licznikowo, 3 niezależne GPS-y wskazują prędkość około 3km/k niższą niż licznik.
Na tych przełożeniach jadąc np. pod większą górkę okazuje się, że 3 bieg już wyje a 4 nie wrzucę bo przy takim turbo mule nie pojedzie.
Czy ktoś ma może tabelę/rozpiskę dla skrzyń biegów MTX75 ? Było tego dużo, od Fiest przez Eskorty/Focusy po Mondeo i zapewne w paru innych markach/modelach. Do IB5 takie informacje można spokojnie znaleźć a do MTX nie widzę.
A może zastanawiał się ktoś nad swapem skrzyni na MT6 ? Były na cięgnie czy tylko hydrauliczne ? Może da się to przełożyć bez większej rzeźby, palenia flansz etc ?
Wszystkie informacje mile widziane. |
_________________ BUILT, NOT BOUGHT
fiesta fiestolot fiestodrom fiestodont fiestokrator dj fiesto
Fofik
i pincet kuniuf |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1090 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 09:42
|
|
|
Są dłuższe, fajniejsze skrzynie. Ale musisz wziąć pod uwagę to, że te 90KM i 190Nm jakie ma 1.8TD w serii zostanie zabite przez dłuższą skrzynię. I pomimo że wyć nie będzie, to będziesz czuł że jedziesz czymś ociężałym. Więc żeby to miało jakiś sens, to musiałbyś przede wszystkim powalczyć o to, żeby moment był ogólnie większy, i gwałtownie nie szedł w dół po 3.5tyś, co wiąże się z przeróbką pompy wtryskowej i modyfikacją turbo.
Z pięciobiegowych skrzyń najlepsze przełożenia ma skrzynia z focusa MK1 1.8TDCI.
Z sześciobiegowych fajnie zbilansowana jest MT6 z Mondeo MK4.
Oba przypadki to linki do biegów, co wiąże się z oczywistą przeróbką wybieraka.
W obu przypadkach trzeba strugać obie łapy. Do tego jeszcze dochodzi oczywiście ogarnięcie hydrosprzęgła. Nie było innych wysprzęglików niż hydro w MT6.
Obie skrzynie w oryginale współpracują z kołem dwumasowym.
W przypadku skrzyni z focusa można by spróbować z zestawem sprzęgła z 1.8TD z MTXem, ale nie jestem pewien czy wieniec koła zamachowego ma odpowiednią średnicę. Ktoś mi pisał że ma inną średnicę, i różni się średnicą nawet między 1.8TDDI a 1.8TDCI w foce.
Oczywiście o ile można próbować szczepić escortowe półosie i przeguby wewnętrzne ze skrzynią z focusa, to w przypadku MT6 na pewno będzie się to różnić.
Można spróbować zrobić hybrydę - dzwon MTX z escorta i biegi/przełożenie z foki 1.8TDCI, ale nie słyszałem nigdy by ktokolwiek coś takiego robił, więc nie wiem czy to w ogóle jest możliwe.
Należy spodziewać się problemów, mając na uwadze chociażby różnice jakie są w rodzinie IB5.
Inaczej mówiąc - łatwo nie będzie.
U siebie w fieście póki co będę montował hybrydę IB5 którą mi wystrugał Bobson, w przyszłym roku może zacznę strugać wszystko co potrzebne żeby założyć MT6.
Niestety nie będzie dało się tego przeszczepić na potrzeby escorta, bo oryginalne łapy są zupełnie inne w fieście. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 09:59
|
|
|
Z Jaszczurem żeśmy drapali temat czas jakiś temu, został w to wciągnięty Bob swego czasu, więc traktuj powyższy wpis jak kopalnię wiedzy
Co do tego, do czego się i Jaszczur ustosunkował:
BuMeL napisał/a: | w moim klekocie 1.8TD 90KM |
Inne... czyli Focus? Albo Fiesta po modach? Bo brzmi jak to pierwsze. Tak czy siak, jak miałem fabrycznie 75KM to faktycznie kręcenie silnika powyżej 3krpm zdawało się najwyżej zwiększać hałas, a wszystko nad 3,7krpm to już było batożenie silnika w zamian za nikły przyrost mocy i prędkości.
Po pierwszym chipie używalny zakres obrotów urósł do 4.2krpm (i z rozpędu, na niższych biegach pod 4.5krpm), zaś po drugim chipie i wsadzeniu IC, ciągnąłem auto zawsze do odcinki na pompie (4650rpm).
Jeśli to nie mechanik, a hybryda (VP30), to sam będę sprawdzał (nie za tydzień ani dwa, ale niedługo) ile silnik wyrobi, jeśli pompie się zrzuci kagańce, niemniej do uzyskania na serii (GT15 + IC + Chip) jest 112/250 i przy takiej mocy w Fieście, mam wrażenie że to pudełko byłoby w stanie się rozhuśtać spokojnie do 210-220km/h ze względu na swoją niską wagę, zwłaszcza że ostatnie 650rpm (~23km/h, tj. 160 -> 183) pokonywało na opadającej krzywej momentu i mocy, a i tak miało siłę iść do przodu.
Wtedy też jeżdżenie na 5 biegu na odcince zrobiło się dla mnie nudne, ale w sumie z takich powodów powstają tego typu tematy. |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1090 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 10:03
|
|
|
Puff napisał/a: | Inne... czyli Focus? Albo Fiesta po modach |
Escort |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
BuMeL
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 40 Dołączył: 02 Wrz 2010 Posty: 1046 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 13:32
|
|
|
Dziadek z odcinką na 5 problemów większych nie ma, nie przeszkadza mi też max 185km/h. Chciałbym zwyczajnie przedłużyć chociaż pierwsze 3 biegi. Większość czasu spędzam na pokręconych wioskach do pracy i do domu i więcej się nawachluję dźwignią niż to warte. Lubię jeździć dynamicznie, o ile można tak nazwać jazdę seryjnym TD i dostaję już białej gorączki.
Podsumowując: w modelach zbliżonych diesli, skrzynia ma przełożenia te same, nowsze mają hydro sprzęgło, za rzeźbę pod MT6, wedle przedstawionych informacji, brał się póki co nie będę.
Dorobienie odpowiednich łap to najmniejszy problem bo pracuję w metalurgii.
W temacie o IB5 jest fajnie rozpisana tabela, co w jakim aucie siedzi a o MTX po prostu nie widzę nic.
Co do modyfikacji pompy/turbo : pompa przeżyje silnik, turbo wystarczy do ~120KM a jak nie to flansze i większa dmuchawa - też nie problem. Nie martwię się o "ociężałość" samochodu bo będę miał większego kopa do pogrzebania w silniku. |
_________________ BUILT, NOT BOUGHT
fiesta fiestolot fiestodrom fiestodont fiestokrator dj fiesto
Fofik
i pincet kuniuf |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1090 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 13:40
|
|
|
Pompa seryjna może i przeżyje silnik, ale bez pogrzebania nie będziesz miał zbyt wiele z niej pożytku przy większym turbo, i przez to z samego turbo. Oczywiście przy założeniu że to bosch, bo lucasów się nie modyfikuje, tylko swapuje na bosche.
Oryginalne turbo które masz w escorcie wystarczy do 120KM? Jesteś pewien? Było tam kilka rodzajów kładzione, pokaż którą dmuchawę masz. Jedyna która ma potencjał BEZPIECZNIE wydmuchać 120KM to ta, która była zastosowana w mondeo MK1, reszta to to samo małe gówienko które jest w fiestach 1.8DI, i one długo takiej pracy nie wytrzymują.
Wniosek o tym że skrzynie mają przełożenia te same to nie wiem skąd wyciągnąłeś. Pisałem przecież że fajniej jest zestopniowana 5-cio biegowa skrzynia w foce, i jej z escortowym MTX nawet nie ma co porównywać. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
BuMeL
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 40 Dołączył: 02 Wrz 2010 Posty: 1046 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 15:12
|
|
|
Wywnioskowałem z Twojej wypowiedzi, może to moja błędna interpretacja (napisaleś, że fokusowa skrzynka ma hydro). Na dzień dzisiejszy zależy mi na jak najmniejszej ilości przeróbek. Czy do wybieraka na lince wystarczy zmienić dźwignię na fokusową czy nie podejdzie ? A jak rozwiązać hydro ? Szczerze powiedziawszy nie mam pojęcia jak to wygląda w foce, jak mocowania, jak pompka, musiałbym zerknąć własnymi gałkami albo dostać obszerną fotogalerię. |
_________________ BUILT, NOT BOUGHT
fiesta fiestolot fiestodrom fiestodont fiestokrator dj fiesto
Fofik
i pincet kuniuf |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1090 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 15:18
|
|
|
Tak, ma hydro, ale była mowa o niej również w kontekście przełożeń.
Odnośnie wybieraka: cały mechanizm mocowania wybieraka trzeba zmienić, same linki również trzeba jakoś poprowadzić. Mocowana skrzyń w obu autach są zupełnie inne.
Hydro - przeszczep pedałboxa z pompą z jakiejś fiesty czy KA, ew. sama pompa + mocowanie do linki.
Generalnie to rzeźba. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
BuMeL
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 40 Dołączył: 02 Wrz 2010 Posty: 1046 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 23 Wrz 2019, 16:22
|
|
|
Tego sie wlasnie obawialem, raczej przed zima sie za to nie wezme :/ ale postaram sie chociaz cokolwiek skompletowac. Uwazam, ze temat jest wart poruszenia. |
_________________ BUILT, NOT BOUGHT
fiesta fiestolot fiestodrom fiestodont fiestokrator dj fiesto
Fofik
i pincet kuniuf |
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|