| Przesunięty przez: Freeman 21 Cze 2014,  19:13
 | [MK4] Wymiana zaworów / ustawianie rozrządu | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | napus   
  
 Model: Ford Fiesta Mk4`98
 Wersja: S
 Silnik: 1.25i/75KM
 Dołączył: 29 Paź 2007
 Posty: 19
 Skąd: Worcester, UK
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Paź 2007,  21:29   [MK4] Wymiana zaworów / ustawianie rozrządu |   
 |  
               | 
 |  
               | Chciałem opisać wam wymianę zaworów i ustawianie rozrządu w Fieście z 1998 roku. Wiem jak trudno jest znaleźć informacje na ten temat, ale uwierzcie mi trochę chęci i można zaoszczędzić kupę kasy.
 
 Robię to pierwszy raz mam nadzieję że się uda, teoretycznie wiem wszystko.
 
 Będę aktualizował posta na bieżąco.
 
 Ford Fiesta Zetec - S 16v 1.25
 
 
 
 
 
 Pierwszy krok to odłączamy akumulator i odkręcamy plastik w którym był, bo będzie nam przeszkadzał.
 
 Drugi krok odkręcamy korek z pojemnika na płyn chłodzący, zdejmujemy węża z pompy i spuszczamy płyn.
 Odpinamy przewody wysokiego napięcia.
 Następnie zdejmujemy pokrywę zaworów. Cztery śrubki kręcimy raczej w lewo.
 
 
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez trzeci 14 Lis 2012,  22:24, w całości zmieniany 4 razy |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Laskosz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`79
 Wersja: RS
 Silnik: 1.8i16V/130KM
 Imię: Piotr
 Wiek: 39
 Dołączył: 04 Kwi 2005
 Posty: 2321
 Skąd: Nowy Sącz
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Paź 2007,  21:35 |   
 |  
               | 
 |  
               | pamiętaj że w zetecu masz rozrząd pływający   |  
				| _________________ " zanim zadasz pytanie - poszukaj może jest już gotowa odpowiedź "
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | zefir   
 
  
 
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Piotruś
 Wiek: 39
 Dołączyła: 30 Wrz 2004
 Posty: 1562
 Skąd: Łódź/Ozorków
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Paź 2007,  22:00 |   
 |  
               | 
 |  
               | jestes klubowiczem, masz manuala w dzial download |  
				| _________________ Cific TypeS r18a2 140KM  180NM
 ...drin team....
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | diodalodz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`82
 Wersja: C
 Silnik: 1.0/45KM
 Imię: Krzysztof
 Wiek: 40
 Dołączył: 19 Cze 2004
 Posty: 5676
 Skąd: Łódź
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Paź 2007,  01:10 |   
 |  
               | 
 |  
               | nie spuszczamy płynu tylko zdejmujemy zbiorenik . Odkręcamy koło prawe . Ustawiamy silnik w górnym martwym punkcie na 1 cylindrze . najprosciej zdjąć pekiel zaworowy i dorobić sobie płaskownik pod wałki . Potem wywalamy alternator i wszystko w koło co nam przeszkadza . I wkręcamy kołek blokujący dół silnika . Którego pewno nie masz tak samo jak płaskowanika do blokowania wałków .
 Następnie odkrecamy  dolną śrubę na kole pasowym i zdejmujemy koło i obudowy . Reszta już jest prosta i oczywista jak masz rozebrane .
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | napus   
  
 Model: Ford Fiesta Mk4`98
 Wersja: S
 Silnik: 1.25i/75KM
 Dołączył: 29 Paź 2007
 Posty: 19
 Skąd: Worcester, UK
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Paź 2007,  11:20 |   
 |  
               | 
 |  
               | ja rozumiem o co Ci chodzi co tam se napisałeś ale spróbuj to wytłumaczyć kolesiowi który przy silniku nigdy nic nie robił,(wiem napiszesz żeby się za to nie brał) a i mam Ford Timing pin 303-507 i płaskownik też Ford setting tool 303-376 
 A i nie spuszczasz płynu, to jak chcesz zdjąć głowice, bo jak byś nie doczytał to najpierw pisze o wymianie zaworów, a jak nie spuścisz płynu to ci się wyleje przy zdejmowaniu głowicy, naleje sie do otworów śrub gdzie bezwzględnie musi być sucho chyba że chcesz żeby ci wywaliło uszczelkę
 
 pozdro
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | diodalodz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`82
 Wersja: C
 Silnik: 1.0/45KM
 Imię: Krzysztof
 Wiek: 40
 Dołączył: 19 Cze 2004
 Posty: 5676
 Skąd: Łódź
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Paź 2007,  13:45 |   
 |  
               | 
 |  
               | ano jeśli wymiana zaworów to faktycznie trzeba zdjąć głowice . Więc musisz spuścić płyn . wyjąć wszystko co ci przeszkada
 alternator . Wykręcić srubę z bloku i wkręcić kołek blokujący .Jak zdjemiesz pekiel zaworowy to końcówki wałków maja nacięcia . jeśli wejdzie w nie płaskownik i oprze się o pow głowicy to znaczy ze jest górny martwy punkt silnika . Wtedy wkrecasz kołek blokujący w blok silnika i rozpoczynasz rozbieranie głowicy
 Pamiętaj aby oznaczyć gdzie po kolei była każda półpanewka wałka rozrządu i gdzie była każda szklanka .
 samej głowicy nie naprawisz bo :
 A : nie wiesz jak to zrobić
 B: nie masz sprzętu do szlifowania gniazd zaworowych
 Tam jest potrzebna precyzja i wiedza bo błąd mści się jak adolf Hitler na polakach
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | napus   
  
 Model: Ford Fiesta Mk4`98
 Wersja: S
 Silnik: 1.25i/75KM
 Dołączył: 29 Paź 2007
 Posty: 19
 Skąd: Worcester, UK
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Paź 2007,  14:14 |   
 |  
               | 
 |  
               | Skąd wiesz że nie mam znasz mnie ?? 
 Zachodzi potrzeba szlifowania gniazda zaworów jeżeli zostały one uszkodzone mechanicznie tj. wżery itp.
 
 A co do oznaczania rozrządu - robia to tylko ludzie którzy nie wiedzą jak się to ustawia. (bez urazy)
 
 To jak z ciebie taki specjalista to powiedz mi co spowodowało te uszkodzenia
 
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | diodalodz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`82
 Wersja: C
 Silnik: 1.0/45KM
 Imię: Krzysztof
 Wiek: 40
 Dołączył: 19 Cze 2004
 Posty: 5676
 Skąd: Łódź
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Paź 2007,  15:25 |   
 |  
               | 
 |  
               | gniazda zawsze trzeba zabielić przy montażu nowych zaworów bo z upływem kilometrów gniazda się rozklepują i tracą kąty . Jeśli uważasz się za specjalistę to poco pytasz o takie banały jak rozrząd w zetec ach . A pisze jak pisze bo jak ktoś umie zrobić głowice to pytań o rozrząd nie zadaje . Wybacz . a co usterki to przyczyna była woda , albo uszkodzona instalacja gazowa .
 a jak jesteś takim cwaniaczkiem to wstaw zdjęcie uszczelki to bedzie wiedziało odrazu wiecej osób co spowodowało usterkę a nie na loterie liczysz
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | szef-mk3   
 Model: Ford Fiesta Mk3`91
 Wersja: Fun
 Silnik: 1.3i/60KM
 Imię: Marcin
 Wiek: 35
 Dołączył: 09 Maj 2007
 Posty: 106
 Skąd: Kluczbork
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Paź 2007,  21:18 |   
 |  
               | 
 |  
               | tutaj z mojej strony dygresja: czy przy okazji ściągania głowicy należy sprawdzić równość głowicy i bloku, tu pytanie. robimy to za pomocą szczelinomierza i listwy czy metodą "farby i płytki"? Bo sprawdzić by co namniej to wypadało i jeśli nastąpi nierówność to jaką możemy tolerować? Będzie to przykładowo XIV Klasa dokładności warsztatowej czyli ok 0.1mm nierówności? |  
				| _________________ FiEsToLoT
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Marcin   
 Model: Inne auto
 Wersja: Sport
 Silnik: 1.6i16V/100KM
 Imię: Marcin
 Wiek: 40
 Dołączył: 10 Kwi 2006
 Posty: 3110
 Skąd: Krosno Odrz.
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Paź 2007,  22:46 |   
 |  
               | 
 |  
               | chyba 0,05mm gdzieś mi się to na oczy rzuciło ale nie jestem pewien... |  
				| _________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
 Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | KrystianA [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 31 Paź 2007,  00:01 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | diodalodz napisał/a: |  	  | ano jeśli wymiana zaworów to faktycznie trzeba zdjąć głowice . Więc musisz spuścić płyn . wyjąć wszystko co ci przeszkada
 alternator . Wykręcić srubę z bloku i wkręcić kołek blokujący .Jak zdjemiesz pekiel zaworowy to końcówki wałków maja nacięcia . jeśli wejdzie w nie płaskownik i oprze się o pow głowicy to znaczy ze jest górny martwy punkt silnika . Wtedy wkrecasz kołek blokujący w blok silnika i rozpoczynasz rozbieranie głowicy
 Pamiętaj aby oznaczyć gdzie po kolei była każda półpanewka wałka rozrządu i gdzie była każda szklanka .
 samej głowicy nie naprawisz bo :
 A : nie wiesz jak to zrobić
 B: nie masz sprzętu do szlifowania gniazd zaworowych
 Tam jest potrzebna precyzja i wiedza bo błąd mści się jak adolf Hitler na polakach
 | 
 
 kołek blokujący jeśli kolega  Napus nie ma, to polecam tokarza... koszt 20-30 zł
 Bez niego to bym się nie zabierał do niczego..
 U mnie przy wymianie rozrządu nie zastosował mechanik i pogiął w głowicy zawory, tak że szkoda by było żebyś miał żelazny deszcz.....  jak coś to polecam mój post z zabawą w głowicę..:
 
 http://www.fiestaklubpols...pic.php?t=25525
 
 pewne informacje dotyczące ogólnie głowic są tam poruszone, może Ci się przyda...
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | diodalodz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`82
 Wersja: C
 Silnik: 1.0/45KM
 Imię: Krzysztof
 Wiek: 40
 Dołączył: 19 Cze 2004
 Posty: 5676
 Skąd: Łódź
 
 | 
            
               |  Wysłany: 31 Paź 2007,  08:14 |   
 |  
               | 
 |  
               | hm przymiarem i szczelinomierzem da się rade często . 0,2 to już taki max dla głowicy aluminiowej
 żeliwne generalnie lubią mniej mieć . Alusa się dociągnie na siłe i bedzies szczelny żeliwniaka zapomnij
  . |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | napus   
  
 Model: Ford Fiesta Mk4`98
 Wersja: S
 Silnik: 1.25i/75KM
 Dołączył: 29 Paź 2007
 Posty: 19
 Skąd: Worcester, UK
 
 | 
            
               |  Wysłany: 31 Paź 2007,  11:55 |   
 |  
               | 
 |  
               | nie uważam się za specjalistę bo nim nie jestem raczej amatorem początkującym ale lubię wyzwania, jak sie nie uda to złom, ta Fiesta nie jest zagazowana załączam zdjęcie uszczelki. 
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | diodalodz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`82
 Wersja: C
 Silnik: 1.0/45KM
 Imię: Krzysztof
 Wiek: 40
 Dołączył: 19 Cze 2004
 Posty: 5676
 Skąd: Łódź
 
 | 
            
               |  Wysłany: 31 Paź 2007,  12:10 |   
 |  
               | 
 |  
               | ewidentnie puściła uszczelka pod głowica . widać to najlepiej na krawędzi 1/4 cylindra . Cała historia głowicy zawsze zapisana jest na pierścieniach uszczelki . Widać odrazu co i w którym miejscu . Też nie jestem specjalista dlatego powiedziałem właśnie żeby ci sprecjalista robił zawory bo to jest sztuka . Przylgnia musi mieć swój kształt być we właściwym miejscu na gnieździe i musi mieć właściwa szerokość . Jak poszła uszczelka pod głowica to na bank w gniazdach wypalone są kratery . To niestety norma i np od samego gazu gniazda siadają szczególnie w zetecach a to własnie z 2 powodów zawartość wody i różnica temperatur .
 Badź uważny przy kupowniu zaowrów bo często zawory różnia się długościami trzonków i ciężko się pokapować bo ford nie stosował oznaczeń .  Odrazu możesz wywalić wszystkie wydechy a jak na ssących nie ma wrzerów to dobrzeć delikatnie i bedzie dobrze .
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | napus   
  
 Model: Ford Fiesta Mk4`98
 Wersja: S
 Silnik: 1.25i/75KM
 Dołączył: 29 Paź 2007
 Posty: 19
 Skąd: Worcester, UK
 
 | 
            
               |  Wysłany: 3 Lis 2007,  19:17 |   
 |  
               | 
 |  
               | Pytanko 
 Przykręcić głowice tak jak w książce 30Nm cz dokręcić na hama ???
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Laskosz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`79
 Wersja: RS
 Silnik: 1.8i16V/130KM
 Imię: Piotr
 Wiek: 39
 Dołączył: 04 Kwi 2005
 Posty: 2321
 Skąd: Nowy Sącz
 
 | 
            
               |  Wysłany: 3 Lis 2007,  20:15 |   
 |  
               | 
 |  
               | wg autodaty walisz 15Nm później 30Nm i na koniec dokręcasz po 90 stopni w ten sposób dokręcasz głowice
 |  
				| _________________ " zanim zadasz pytanie - poszukaj może jest już gotowa odpowiedź "
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | diodalodz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`82
 Wersja: C
 Silnik: 1.0/45KM
 Imię: Krzysztof
 Wiek: 40
 Dołączył: 19 Cze 2004
 Posty: 5676
 Skąd: Łódź
 
 | 
            
               |  Wysłany: 4 Lis 2007,  00:40 |   
 |  
               | 
 |  
               | 90 stopni czyli prawie na chama . tylko uwaga zeby głowicę dokręcić równo i nie urwać szpilek . głowica powinna byś splanowana bo napewno się pokrzywiła . |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Lokmen   Zeus
 
 
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Dołączyła: 23 Maj 2004
 Posty: 1723
 Skąd: ___
 
 | 
            
               |  Wysłany: 4 Lis 2007,  11:17 |   
 |  
               | 
 |  
               | daleki był bym od takiego stwierdzenia w ciemno - najpierwbym ją sprawdził i wtedy ewentualnie dał do splanowania jeśli bedzie taka potrzeba 	  | diodalodz napisał/a: |  	  | głowica powinna byś splanowana bo napewno się pokrzywiła . | 
 |  
				| _________________ 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | stasiek49   
 Model: Ford Fiesta Mk3`95
 Wersja: CL
 Silnik: 1.1i/50KM
 Dołączył: 02 Paź 2006
 Posty: 105
 Skąd: zawiercie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 4 Lis 2007,  12:32 |   
 |  
               | 
 |  
               | nawet w kaszlaku planowało się głowice jak miał mieć co najmniej serie,nowej aluminiowej głowicy nie planujemy |  
				| _________________ stasiek49
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | diodalodz   
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`82
 Wersja: C
 Silnik: 1.0/45KM
 Imię: Krzysztof
 Wiek: 40
 Dołączył: 19 Cze 2004
 Posty: 5676
 Skąd: Łódź
 
 | 
            
               |  Wysłany: 4 Lis 2007,  12:34 |   
 |  
               | 
 |  
               | popatrz łokmen na uszczelkę . jak uszczelka puściła i woda rowaliła zawory wydechowe to znaczy ze było jeżdzone bardzo długo z tą usterka wiec głowica jest na minion procent krzywa . i moge powiedzieć nawet w która stonę . Zapadły się zewnętrzne krawędzie głowicy . |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |