|
[MK3] FAQ - Shortshifter |
Autor |
Wiadomość |
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
Wysłany: 7 Paź 2011, 01:07 [MK3] FAQ - Shortshifter
|
|
|
FAQ - Ghetto Shortshifter
Krótko o modyfikacji:
Celem jest skrócenie dystansu jaki potrzebuje przemierzyć lewarek aby wrzucić wybrany bieg - dzięki czemu biegi wchodzą szybciej. Bardzo ciężko jest znaleźć jakiekolwiek informacje nt budowy shortshifta do fiesty, w UK istnieją gotowe "kity", inni polecają wsadzić lewarek z Pumy, ale jest sporo przerabiania, poza tym to wszystko kosztowne rozwiązania. Pokażę wam jak zrobić to domowym sposobem.
1) Czy ów mod może mi popsuć skrzynię?
Odp: Niektórzy mówią o szybciej zużywających się synchronizatorach, aczkolwiek jeśli robisz tą modyfikację w konkretnym celu i tak jak ja odczuwasz, że seryjny skok lewarka jest zbyt duży, to nie martw się o nie. Trzeba tylko pamiętać, żeby w skrzyni nie brakowało oleju Jeśli to Cię nie przekonuje polecam poczytać link podany przez Pufcia -> KLIK
2) O ile krótszy będzie skok lewarka po modyfikacji?
Odp: Skok fabrycznego lewarka to około 20 cm, więc prawie pół auta W moim przypadku, przedłużenie dźwigni o niecałe 3 cm zaowocowało spadkiem skoku lewarka do około 12 cm!
[b]3) Budżet?
Odp: Jeśli mamy narzędzia, to jedynym kosztem będzie rurka, pręt, więc groszowe sprawy.
4) Co jest potrzebne?
Odp: Do wymontowania i rozmontowania lewarka:
- klucze 13, 19 (do odkręcenia stabilizatora lewarka od skrzyni i wybieraka), dwie 10 (do rozkręcenia obudowy)
- nasadowa 10 (do odkręcenia lewarka od karoserii)
- torx T40 (boczne trzymadełka lewarka)
- kombinerki do zdjęcia osłony termicznej
Do wykonania shortshifta przede wszystkim:
- spawarka
- szlifierka
- kawałek pręta o średnicy przynajmniej 6mm
- kawałek rurki o grubości ścianki 1,5mm lub płaskownik o gr. 3mm.
- coś do mierzenia typu linijka
Ok, zaczynamy.
Po pierwsze, demontujemy lewarek. Odkręcamy staba lewarka od skrzyni, wybierak, osłonę termiczną wydechu. We wnętrzu samochodu zdejmujemy gałkę, mieszek, gumową osłonę, odkręcamy 4 śrubki trzymające obudowę do karoserii. Wyjmujemy lewar od spodu.
Powinniśmy mieć w rękach takie cuś:
Rozbieramy to na części pierwsze:
Schemat nr1
Schemat nr2
Elementy zaznaczone na zielono będą modyfikowane.
Pierwszą na stół bierzemy dźwignię (el. nr 2)
Od tego momentu zmiany będą nieodwracalne!
Przecinamy pręt w miejscu zaznaczonym przerywaną kreską (Krok 1). Odcinamy sam grzybek, wypustki mają być na górnej części dźwigni. Następnie (Krok 2) pilnikiem/brzeszczotem/szlifierą usuwamy nadmiar plastiku. Musimy się go pozbyć, żeby było lepiej spawać. Kolejnym krokiem jest przygotowanie kawałka metalu, który będzie naszą przedłużką (Krok 3). Może być cokolwiek, jakiś stary imbus na przykład, ale najlepszy będzie lity pręt. Ja u siebie dałem wstawkę o długości trochę poniżej 3cm. Spawając, trzeba robić to dość powoli, bo nam się popali grzybek. Pamiętamy też, żeby było ustawione prosto.
Jak się z tym uporamy, to możemy się zabrać za ciachanie plastikowej obudowy (el. nr 13 na schemacie nr1). Jako, że nasza dźwignia jest teraz przedłużona, musimy wyciąć "podłogę" wybieraka.
Ja to zrobiłem szlifierką - szybko i przyjemnie (tylko trzeba uważać na gorący plastik). Ma to wyglądać tak:
Teraz bierzemy się za wybierak (el. nr 3).
Przy drugim shortshifcie odkryłem, że nawet nie trzeba odcinać pierścienia, wystarczy włożyć go w imadło i pomachać z wyczuciem prętem - to połączenie jest zgrzewane, więc niewiele trzeba, żeby fajnie odpadł:
Jeśli w dźwignię wstawiliśmy 3cm kawałek, to tutaj także musimy przedłużyć o 3cm. Najlepiej zrobić sobie taką wstawkę z kawałka grubościennej rurki, żeby było zaokrąglone. Coś pokroju żółtego elementu na poniższym pseudo 3D obrazku:
Spawamy blaszkę do pierścienia po bokach, jak na rysunku, oraz do pręta wybieraka.
Wkładamy do obudowy i przymierzamy, czy pierścień jest wypoziomowany.
Jeśli jest ok, to wypada pospawane elementy psiknąć sprayem, co by przedłużyć ich żywotność. Następnie kapka smaru, poskręcać obudowę nie zapominając o sprężynkach i tulejkach dociskowych. Montujemy do auta, sprawdzamy jak nam wchodzą biegi, czy nie wypadają i jeśli wszystko jest git to cieszymy się z nowego moda
Skok lewarka zmienił się diametralnie, seryjnie było to około 20 cm, teraz wynosi około 12 cm! Biegi wrzuca się jak w hondzie CRX. Aczkolwiek 3 cm to raczej górna granica przedłużenia lewarka, później pewnie skrzynia staje się słabo wyczuwalna. Jeśli macie zbędny lewarek, to poeksperymentujcie
Pozostaje jeszcze kwestia otwartej obudowy, niektórym to przeszkadza - osobiście zostawiam jak jest, na teraz wystarczy osłona termiczna, dopóki nie wymyślę jakiegoś prostego sposobu na zabudowę. Pole do popisu spore, gdyż rozwiązań jest multum - spawanie plastiku, metalowa obudowa, włókno szklane. Jak uda mi się coś wymyślić, to zrobię aktualizację. |
_________________ Polerowanie i odnawianie części samochodowych i rowerowych.
XR2i RS1800: 0-96km/h - 7,46s |
Ostatnio zmieniony przez TomeX500 9 Paź 2011, 17:44, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
|
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 7 Paź 2011, 01:39
|
|
|
brak zdjęcia pociachanej obudowy, mógłbys dorzucić jakieś zdjęcia reala oraz opisać o ile przy takiej modyfikacji skrócił się skok lewarka, ale ogólnei na plus, bo sam juz chciałem coś pomysleć nad tym |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
|
|
|
|
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 7 Paź 2011, 20:06
|
|
|
i to bedzie takie bez obudowy teraz? |
|
|
|
|
mmbu
Model: Ford Fiesta Mk5`01
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Dołączył: 29 Gru 2009 Posty: 327 Skąd: WF
|
Wysłany: 7 Paź 2011, 20:17
|
|
|
A czemu poprostu nie dałeś podkładki między obudowy? Mniej spawania, które i tak nie jest niezbędne, bo można rozciąć ten plastik na lewarku i rozsunąć go o te 3 cm zamiast wstawiać kawałek lewarka. Jak zostawisz, to bez obudowy, to za długo nie pojeździ. Cały syf z drogi będzie tam leciał.Osłona termiczna może trochę pomoże ale niekoniecznie |
_________________ jak ktoś się p... urodził, to skowronkiem nie umrze
Umiesz liczyć? Licz na siebie...
Moje Allegro |
Ostatnio zmieniony przez mmbu 7 Paź 2011, 20:19, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
Wysłany: 7 Paź 2011, 20:23
|
|
|
Maciek_B napisał/a: | A czemu poprostu nie dałeś podkładki między obudowy? Mniej spawania, które i tak nie jest niezbędne, bo można rozciąć ten plastik na lewarku i rozsunąć go o te 3 cm zamiast wstawiać kawałek lewarka |
Podkładki nie dałem, bo nie widziałem jakim sposobem te rozpychacze lewarka miałyby je utrzymać w miejscu, poza tym nie da się przedłużyć lewarka bez spawania? No bo ile to wtedy wytrzyma. Na moim prototypowym lewarze prędzej się plastik kruszył, niż schodził. Ten lewarek jest ponacinany, a plastik w niego zatopiony i naprawdę nie widzę, jak on miałby zejść w dół. "Mój" sposób wydaje mi się o wiele łatwiejszy i trwalszy
No a co do syfu z drogi, to nie sądzę, żeby się jakoś mega szybciej zużywało, lewarki w innych autach są praktycznie całkowicie odsłonięte i narażone na wszystkie czynniki zewnętrzne, a działają w porządku. Trzeba tylko pamiętać, żeby nie dawać smaru na ten grzybek. |
_________________ Polerowanie i odnawianie części samochodowych i rowerowych.
XR2i RS1800: 0-96km/h - 7,46s |
|
|
|
|
mmbu
Model: Ford Fiesta Mk5`01
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Dołączył: 29 Gru 2009 Posty: 327 Skąd: WF
|
Wysłany: 7 Paź 2011, 21:03
|
|
|
Górną część plastiku się przesuwa do góry. Stabilizatory, są utrzymywane przez pełną podkładkę/dystans między obudowami. Tak czy inaczej gratulacje wykonanej pracy i podejrzewam że niezłego banana na twarzy masz przy zmianie biegów |
_________________ jak ktoś się p... urodził, to skowronkiem nie umrze
Umiesz liczyć? Licz na siebie...
Moje Allegro |
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
Wysłany: 7 Paź 2011, 23:32
|
|
|
Maciek_B napisał/a: | Stabilizatory, są utrzymywane przez pełną podkładkę/dystans między obudowami. |
Ni chu chu nie wiem jak one mają się trzymać, jak dasz dystans, to on jest załóżmy 3 centymetrowy, ale płaski, a ta górna pokrywa ma wypustki,które ograniczają ruch tych "stabilizatorów", żeby nie wypadły. Więc trzeba by tą podkładkę wyrzeźbić, no ale Ty to robiłeś i u Ciebie nie wypadało? No bo teoretycznie te wypustki na drążku je przytrzymują w miejscu, ale jakoś nie ufam temu rozwiązaniu Dystans to w sumie mniej zachodu, ale trza sobie dorwać materiał na niego i obrobić. Jakbym miał to robić profi, to wyciąłbym wodą dystans z alu albo coś, ale koszt pewnie też byłby ciekawy Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety Ja jestem mega zajarany, biegi wchodzą świetnie! |
_________________ Polerowanie i odnawianie części samochodowych i rowerowych.
XR2i RS1800: 0-96km/h - 7,46s |
|
|
|
|
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 8 Paź 2011, 07:56
|
|
|
musze to sprawdzić |
|
|
|
|
Daras84
King of Bednary 2011
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: RST
Silnik: 2.0 16V
Dołączyła: 05 Maj 2005 Posty: 2563 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 8 Paź 2011, 09:25
|
|
|
jak sie wbija 3 bieg?? |
_________________ AUTO LAWETA 24H
SKUP AUT całych i powypadkowych 883-255-991 |
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
|
|
|
|
a1topgear
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: RST
Wiek: 40 Dołączył: 10 Wrz 2006 Posty: 432 Skąd: Chelsea
|
Wysłany: 8 Paź 2011, 23:32
|
|
|
Heh, pewnie jako jeden z nielicznych posiadających jakiś czas temu short shifter dedykowany do MK3, czyli B&M mogę powiedzieć tylko tyle, że zabije Ci to synchonizatory, bądź łożyska w skrzyni (przez to mam hybryde 2i/RST, bo starą RST rozerwało...). Co więcej pomysł dobry, choć są prostsze metody - najprostsza i czasami na brytolskim ebayu spotkasz coś takiego, to poprostu dystans, czyli podkładki, dystans z CNC, badz tulejki między obie części dolnej obudowy. Tam jest bodaj 5mm roznicy co przeklada sie na krotsza droge prowadzenia lewarka - to tak bez ciecia. Dobrze jest tez po takiej operacji ustawic mechanizm wybierania na skrzyni, to przedluży nieco zycie calego ukladu. Pomysl fajny:) |
_________________ HyHy:)
|
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 8 Paź 2011, 23:59
|
|
|
O ile dałoby się przedłużyć to przy grzybku, żeby nie trzeba było rozwalać obudowy? |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Parzych
Prince of Biłgoraj 2012
Model: Ford Fiesta Mk6`06
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.6Duratec 100KM
Imię: Jacek
Wiek: 50 Dołączył: 26 Kwi 2007 Posty: 8085 Skąd: WawaTeam/Praga
|
Wysłany: 9 Paź 2011, 00:31
|
|
|
Zamiast wycinać dziurę w obudowie, można przeciąć ją wzdłuż linii i dać wstawkę np. z blachy...
|
_________________ BARDZO PROSZĘ O NIE MĘCZENIE MNIE NA PW (ANI PRZEZ GG) PROŚBAMI DORADZENIA W SPRAWIE ZAKUPU AUTA (ANI W SPRAWACH MECHANIKI/ELEKTRYKI OGÓLNEJ I CAR AUDIO), NIE ZNAM SIĘ I MAM JUŻ DOŚĆ PISANIA TEGO KAŻDEMU!!! OD TEGO SĄ TEMATY W DZIALE "PRZED ZAKUPEM (ORAZ MECHANIKA/ELEKTRYKA/CAR AUDIO)"!!! DZIĘKUJĘ, DOBRANOC...
F16 w obiektywie Krzyśka Palińskiego
|
|
|
|
|
a1topgear
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: RST
Wiek: 40 Dołączył: 10 Wrz 2006 Posty: 432 Skąd: Chelsea
|
Wysłany: 9 Paź 2011, 01:26
|
|
|
Przeciez najwazniejsza w tym wszystkim jest odległosc miedzy punktem obrotu, a punktem zaczepienia oczka wybieraka. Im dalej tym mniejszy skok dzwigni trzeba wykonac. I na tym polega shortshifter BMa- po prostu punkt obrotu jest wyzej, reszta pasuje do seryjnej obudowy (czyli ten czarny plastik zostaje. Dlatego daje rade opcja z wsadzeniem dystansu z cnc- nie podwyzszamy punktu obrotu, ale za to obnizamy punkt zaczepienia oczka, o te pare mm, jednakze wszystko hula jak nalezy. Poza tym przedluzanie przy grzybku nie ma sensu bez ciecia wybieraka i zmiany polozenia oczka- tutaj cala sprawe storpeduje obudowa plastikowa, ktora trzyma wybierak w jednym polozeniu. Patent z cnc brytole sprzedaja jako tansza wersje rozwiazania BM, ktore w swej budowie jest proste jak drut (drazek, dwie sprezynki, obudowa z dwoma frezami i podstawa pasujaca w otwory fordowskie). |
_________________ HyHy:)
|
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
Wysłany: 9 Paź 2011, 11:49
|
|
|
Taaa, tylko ile kosztują tamte rozwiązania, a ile to Jeśli miałbyś obrobić bloczek alu to myślę, że wyjdzie Cię więcej niż zakup tego patentu z UK. A działanie to samo, z tym że tutaj możesz sam sobie ustalić o ile chcesz przedłużyć.
Ktoś tu napisał 5mm, takie przedłużenie chyba nie dałoby pożądanego efektu, seryjny skok lewarka to jakieś 20 cm, nie mierzyłem obecnego skoku, bo w prototypie mam skróconą także górę o parę cm - na tyle, że gałka jest gdzieś poniżej poziomu fotela. Dzisiaj zmierzę, a przy drugim lewarku sprawdzę jak kiedyś zamontuję |
_________________ Polerowanie i odnawianie części samochodowych i rowerowych.
XR2i RS1800: 0-96km/h - 7,46s |
|
|
|
|
Daras84
King of Bednary 2011
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: RST
Silnik: 2.0 16V
Dołączyła: 05 Maj 2005 Posty: 2563 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 9 Paź 2011, 12:13
|
|
|
nie no patent na pewno dziala ale tak jak pisal a1topgear, szybko zabija skrzynie, |
_________________ AUTO LAWETA 24H
SKUP AUT całych i powypadkowych 883-255-991 |
|
|
|
|
TomeX500
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Tomek
Wiek: 36 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 466 Skąd: Opole
|
Wysłany: 9 Paź 2011, 13:17
|
|
|
Jak mi ktoś uzasadni czemu, to uwierzę. A jako ciekawostkę powiem wam, że lewar z RS nieco się różnił od 1.1 , przedewszystkim kolorem tego plastiku, a poza tym miał właśnie niżej ten pierścień, tak na oko jakieś 2 mm |
_________________ Polerowanie i odnawianie części samochodowych i rowerowych.
XR2i RS1800: 0-96km/h - 7,46s |
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|