[MK6] Błąd P0130 |
Autor |
Wiadomość |
krzystar
Model: Ford Fiesta Mk6`04
Wersja: Gold
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 14 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 18:42 [MK6] Błąd P0130
|
|
|
Witam wszystkich,
Niedawno w mojej Fieście (MK6 2004 1.25 benzyna) zaświeciła się kontrolka "Check Engine", jednak po kilku rozruchach zgasła (czytałem o resetowaniu się tej kontrolki co 5 rozruchów). Gdy przejadę ok 50km to kontrolka znów się włącza i tak w kółko. Wskazywałoby to więc na jakiś błąd okazjonalny.
Podłączyłem komputer przez ODB2 i odczytany błąd to:
P0130 - O2 oxygen sensor bank 1, sensor 1
Samochód ma bardzo mały przebieg jak na swój wiek bo ok 50tyś km, podobno na uszkodzenie sondy lambda jeszcze za wcześnie.
Czy jest coś co mogę zrobić sam zanim oddam samochód do serwisu? Czy to może być wina brudnego filtru powietrza, czy jakiegoś węża doprowadzającego powietrze?
Z góry dziękuję za odp
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
kuba87

Model: Inne auto
Wersja: Ambiente
Silnik: Inny
Imię: Jakub
Wiek: 38 Dołączył: 06 Lis 2008 Posty: 3357 Skąd: Roskilde
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 18:58
|
|
|
sonda lambda może paść wtedy kiedy jej się zachce
na to nie ma znaczenia przebieg
najczęsciej pomaga wymiana sondy na sprawną |
_________________ było 5 Ikserków, i 3 fiesty.
było łałdi w automacie, funwagen
był transit mk5 long na dokładkę
jest faketaxi w dizlu
jest dokurwiator D2Callya
jest transit blaszak z windą 2.4 tdczerwoneDI |
|
|
|
 |
krzystar
Model: Ford Fiesta Mk6`04
Wersja: Gold
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 14 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 19:02
|
|
|
Dzięki za odpowiedź.
Z tą sondą to sugerowałem się wypowiedziami użytkowników z tego forum, ale ok.
Czy uszkodzenie sondy lambda może mieć wpływ na występowanie tego błędu czy raczej nie są związane ze sobą?
Zapomniałem dodać że gdy kontrolka się nie świeci to silnik poniżej 2000obrotów trochę szarpie i ma znacznie mniejszą moc, w pewnym momencie zapala się kontrolka i silnik odzyskuje moc. Tak więc nie wiem czy to może być spowodowane jedynie uszkodzeniem sondy (o ile ona w ogóle ma prawo tu coś zepsuć). |
|
|
|
 |
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 19:04
|
|
|
tak. sonda ma prawo zmienić prace silnika i wywołać błąd |
|
|
|
 |
krzystar
Model: Ford Fiesta Mk6`04
Wersja: Gold
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 14 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 19:12
|
|
|
OK.
Czy można jakoś ustalić która z sond jest uszkodzona? (rozumiem że są dwie)
Czy są to sondy identyczne tylko w różnych miejscach czy jednak różnią się modelem/parametrami itd?
Czy coś jeszcze oprócz sond może powodować ten błąd? (domyślam się że jest wiele możliwych przyczyn, ale z takich najbardziej popularnych) |
|
|
|
 |
kuba87

Model: Inne auto
Wersja: Ambiente
Silnik: Inny
Imię: Jakub
Wiek: 38 Dołączył: 06 Lis 2008 Posty: 3357 Skąd: Roskilde
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 19:20
|
|
|
należy własciwie zinterpretować błąd w kodzie blędu jest zawarte wszysto min. to ktora sonda jest uszkodzona |
_________________ było 5 Ikserków, i 3 fiesty.
było łałdi w automacie, funwagen
był transit mk5 long na dokładkę
jest faketaxi w dizlu
jest dokurwiator D2Callya
jest transit blaszak z windą 2.4 tdczerwoneDI |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5674 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 21:04
|
|
|
bank 1 sensor 1 czyli 1 sonda za silnikiem.
Ale ten błąd może oznaczać problemy z grzałką sondy. Na wstępie należy odłączyć sondę i zbadać ciągłość grzałki.
Następnie sprawdzić czy grzałka ma właściwe zasilanie po przekręceniu stacyjki i czy wszystkie przewody sa na swoim miesjcu.
Warto miernikiem cęgowym dokonać pomiaru prądu grzałki . Jeśli jest niesprawna to sprawa jest wiadoma -należy ja wymienić. |
|
|
|
 |
Parzych
Prince of Biłgoraj 2012


Model: Ford Fiesta Mk6`06
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.6Duratec 100KM
Imię: Jacek
Wiek: 52 Dołączył: 26 Kwi 2007 Posty: 8085 Skąd: WawaTeam/Praga
|
Wysłany: 27 Maj 2012, 21:15
|
|
|
krzystar napisał/a: | czytałem o resetowaniu się tej kontrolki co 5 rozruchów | To bym wsadził między bajki... |
_________________ BARDZO PROSZĘ O NIE MĘCZENIE MNIE NA PW (ANI PRZEZ GG) PROŚBAMI DORADZENIA W SPRAWIE ZAKUPU AUTA (ANI W SPRAWACH MECHANIKI/ELEKTRYKI OGÓLNEJ I CAR AUDIO), NIE ZNAM SIĘ I MAM JUŻ DOŚĆ PISANIA TEGO KAŻDEMU!!! OD TEGO SĄ TEMATY W DZIALE "PRZED ZAKUPEM (ORAZ MECHANIKA/ELEKTRYKA/CAR AUDIO)"!!! DZIĘKUJĘ, DOBRANOC...
F16 w obiektywie Krzyśka Palińskiego
 |
|
|
|
 |
krzystar
Model: Ford Fiesta Mk6`04
Wersja: Gold
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 14 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 00:46
|
|
|
Bardzo dziękuję za odpowiedzi i...cierpliwość
Z pomiarami nie będzie problemów, jedynie czy można prosić o jakąś wskazówkę gdzie należy szukać tej sondy? Wiem że w komorze silnika, ale z której strony oraz czy jest ona dostępna tak po prostu czy trzeba rozkręcać jakieś osłony itd?
Oraz...(bo na tym forum pojawiają się różne opinie)...lepiej kupić oryginalną używaną sondę czy nową np. Bosch-a?
Czy dla wszystkich silników benzynowych montowanych w MK6 stosowane są takie same sondy czy musi to być sonda konkretnie pochodząca od 1.25? (jeśli mowa o kupieniu używanej oczywiście).
Ostatnie pytanie w tym poście to: Czy jest gdzieś dostępna instrukcja serwisowa do tego samochodu oprócz książki "Haynes MK6"? (rozmieszczenie elementów, opis wyprowadzeń na złączach, itd)
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
Parzych
Prince of Biłgoraj 2012


Model: Ford Fiesta Mk6`06
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.6Duratec 100KM
Imię: Jacek
Wiek: 52 Dołączył: 26 Kwi 2007 Posty: 8085 Skąd: WawaTeam/Praga
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 00:51
|
|
|
krzystar napisał/a: | czy można prosić o jakąś wskazówkę gdzie należy szukać tej sondy? Wiem że w komorze silnika, ale z której strony oraz czy jest ona dostępna tak po prostu czy trzeba rozkręcać jakieś osłony itd? | Pierwsza jest za silnikiem na kolektorze wydechowym, druga jest pod katalizatorem dostępna z kanału... |
_________________ BARDZO PROSZĘ O NIE MĘCZENIE MNIE NA PW (ANI PRZEZ GG) PROŚBAMI DORADZENIA W SPRAWIE ZAKUPU AUTA (ANI W SPRAWACH MECHANIKI/ELEKTRYKI OGÓLNEJ I CAR AUDIO), NIE ZNAM SIĘ I MAM JUŻ DOŚĆ PISANIA TEGO KAŻDEMU!!! OD TEGO SĄ TEMATY W DZIALE "PRZED ZAKUPEM (ORAZ MECHANIKA/ELEKTRYKA/CAR AUDIO)"!!! DZIĘKUJĘ, DOBRANOC...
F16 w obiektywie Krzyśka Palińskiego
 |
|
|
|
 |
Parzych
Prince of Biłgoraj 2012


Model: Ford Fiesta Mk6`06
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.6Duratec 100KM
Imię: Jacek
Wiek: 52 Dołączył: 26 Kwi 2007 Posty: 8085 Skąd: WawaTeam/Praga
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 01:32
|
|
|
Dobra, mi ostatnio wywaliło takie błędy (oczywiście czek endżin świecił pomimo prawidłowych osiągów):
Cytat: | Vehicle VIN: WF0DXXGAJD6J28054
Vehicle ManufacturerFord
Vehicle Calibration IDF14E6037SMA
Current Fault Log
------------------
P0420: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
Pending Fault Log
------------------
ECU reports no pending faults
Historic Fault Log
------------------
ECU reports no historic faults
Other discovered fault codes
(possibly pending, current or manufacturer specific)
----------------------------------------------------
P0351: Ignition Coil "A" Primary/Secondary Circuit
P0625: null
P1794: null
U0121: null
End of report. |
MisiekT obstawia pierwszą lambdę (przebieg to 80kkm)... Da się organoleptycznie stwierdzić że padła Jaką kupić ewentualnie |
_________________ BARDZO PROSZĘ O NIE MĘCZENIE MNIE NA PW (ANI PRZEZ GG) PROŚBAMI DORADZENIA W SPRAWIE ZAKUPU AUTA (ANI W SPRAWACH MECHANIKI/ELEKTRYKI OGÓLNEJ I CAR AUDIO), NIE ZNAM SIĘ I MAM JUŻ DOŚĆ PISANIA TEGO KAŻDEMU!!! OD TEGO SĄ TEMATY W DZIALE "PRZED ZAKUPEM (ORAZ MECHANIKA/ELEKTRYKA/CAR AUDIO)"!!! DZIĘKUJĘ, DOBRANOC...
F16 w obiektywie Krzyśka Palińskiego
 |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12081 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 05:52
|
|
|
krzystar napisał/a: | Czy jest gdzieś dostępna instrukcja serwisowa do tego samochodu oprócz książki "Haynes MK6"? | chyba nie,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Pawełos666
Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Sport
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Ford BMW
Wiek: 38 Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 1139 Skąd: BOSCH CS
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 07:31
|
|
|
krzystar najlepsza bedzie uniwersalna boscha (to bedzie najlepsze pewne i optymalne rozwiazanie) i trzeba podlaczyc przewody ze stara kostka, jest taki zestaw do zacisniecia ze stara wtyczka + nowa sonda z kabelkiem, jak chcesz to u mnie mozna takie coś zamowic...wysle Ci od reki, jesli pilne |
_________________ CVH 1.4 FU..'89
Profesjonalna pomoc w doborze świec i kabli zapłonowych, napisz gg 540570 - CVH, HCS / Endura, Zetec |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5674 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 11:23
|
|
|
Najpierw trzeba sprawdzić co jej jest a potem wymieniać. Co za parszywe przyzwyczajenia macie.
Omomierz do ręki i badasz
odłaczasz sondę i mierzysz przejście między dwoma białymi - opór powinien być rzędu kilku omów np 4 omy.
Następnie przekręcasz stacyjkę i mierzysz woltomierzem napięcie na przewodach które łączyły się z białymi.
Następnie dokonujesz pomiaru między szarym i czarnym (ale po stronie auta) na włączonym zapłonie powinno być ok 0,5 V non stop.
Następnie możesz spróbować sztucznego obciążenia czyli np żarówkę 5W podłączasz pod zasilanie sondy i patrzysz czy świeci. W mk6 sterowanie grzałki może być już zrealizowane przez PWM. Więc żarówka może migać albo palić się różną mocą.
Po takiej diagnozie będziesz już wiedział mniej więcej co jest nie tak. |
|
|
|
 |
krzystar
Model: Ford Fiesta Mk6`04
Wersja: Gold
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 14 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 11:56
|
|
|
Wielkie dzięki za pomocne odpowiedzi
Tak jak napisałem, pomierzę wszystko i dam znać.
Czy w przypadku gdy sonda będzie miała sprawną grzałkę oraz napięcie ją zasilające będzie OK to można jeszcze jakoś sprawdzić samą sondę czy jest uszkodzona? Widziałem na forum że można to ocenić na podstawie wykresów odczytów z sond (mam kabel OBD2 którym chyba można odczytać takie rzeczy).
Czy jeśli faktycznie uszkodzona jest sonda to kontrolka "Engine Check" nie powinna się świecić non stop? Trochę mnie zastanawia to że co jakiś czas gaśnie, jest ok, a później znów się zapala. Coś nie kontaktuje? Czy sonda kończąca swój żywot może jeszcze czasem pracować poprawnie a czasem zgłaszać błędy? |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5674 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 28 Maj 2012, 14:23
|
|
|
Jeśli jest uszkodzona grzałka to takie objawy się zdarzają. Np błąd po skasowaniu może pojawić się dopiero po kilku dniach.
Sonda sama w sobie nawet z niesprawną grzałką jakoś będzie działać bo jest to ogniwo zrobione ze dwóch metali. jedna część metalu jest po za wydechem druga w środku. Jeśli obie strony maja taka samą ilość tlenu różnica potencjału jest 0 gdy jest różna wytwarzają napięcie. Działanie jest podobne np do termopary.
Tylko że sonda potrzebuje do poprawnej pracy wysokiej temperatury której nie są w stanie dostarczyć nowoczesne silniki z uwagi na wysoką sprawność. To właśnie dlatego większość nowoczesnych silników CR nie może osiągnąć właściwej temperatury gdy na dworze jest np - 15 oC . Również dla tego pojawiają się problemy z dopalaniem filtrów cząstek stałych.
Wyższa sprawność generuje mniej strat na ciepło. Innym czynnikiem który wymusił podgrzewanie sondy był czas oczekiwania na jej poprawną pracę . Większość starszych sterowników np firmy GM Multec ignoruje wskazania sondy puki silnik nie osiągnie określonej temperatury. Fiesta mk3 np często nie jest w stanie zauważyć że sonda jest odłączona. Nowoczesne konstrukcje błąd sondy zgłaszają po ułamku sekundy od odłączenia . |
|
|
|
 |
krzystar
Model: Ford Fiesta Mk6`04
Wersja: Gold
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 14 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 4 Cze 2012, 15:55
|
|
|
Witam ponownie,
Nie odpisywałem przez dłuższy czas ponieważ chciałem być pewien że problem nie wróci. Otóż zgodnie z radami odnalazłem tę sondę, jednak ponieważ "tak po prostu" dostęp jest do niej trochę utrudniony (o wykręceniu tylko sondy można raczej zapomnieć) to chciałem przynajmniej pomierzyć napięcia na jej złączach. Okazało się że po pomiarach i podłączeniu wtyczek z powrotem kontrolka "Engine Check" zgasła i od ponad 150km się nie zapaliła.
Wygląda więc na to że powodem była wtyczka sondy która mimo iż jest zabezpieczona przed rozłączeniem (zatrzask) jak i przed wilgocią (uszczelka) nie kontaktowała i trzeba było ją rozłączyć i podłączyć raz jeszcze...
Problem na razie uznaję za rozwiązany i proszę o zamknięcie tematu.
Dziękuję wszystkim za pomoc w rozwiązaniu problemu
Pozdrawiam
Krzysiek |
|
|
|
 |
|