Przeguby, sprzęgło czy skrzynia? |
Autor |
Wiadomość |
lesiu142
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Damian
Wiek: 30 Dołączył: 20 Sty 2014 Posty: 24 Skąd: G-dz
|
Wysłany: 25 Maj 2014, 22:42 Przeguby, sprzęgło czy skrzynia?
|
|
|
Witajcie, mam nadzieje że pomożecie mi upewnić sie co do usterki w mojej fofi
Wczoraj podczas cofania, strasznie zszarpał mi samochód. Dźwięk był bardzo głośny ( coś jak przeskakiwanie trybów).
Nie sądzę że to mogą być przeguby, ponieważ nie słychać ich podczas jazdy/ruszaniu z piskiem na skręconych kołach.
Sprzęgło też jest dobre, biegi wchodzą dobrze. I było wymieniane równio rok temu. Nie czuć żeby się ślizgało(na dwójce po puszczeniu nagle sprzęgła koła na kostce potrafią zapiszczeć )
Pozostaje tylko skrzynia. Wsteczny wskakuje łatwo, bez zgrzytów. Jeśli ruszam bardzo delikatnie to toczy się do tyłu, ale czasami właśnie zaczyna mi strasznie zgrzytać, szarpać itd.
Czy to jednak skrzynia? Czy mogłem coś pominąć? Wypowiedzcie się proszę
Pozdrawiam Lesiu142 |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5651 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 26 Maj 2014, 12:38
|
|
|
sprawdź poduszki pod skrzynią. Może unosi ci się skrzynia. |
|
|
|
|
lesiu142
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Damian
Wiek: 30 Dołączył: 20 Sty 2014 Posty: 24 Skąd: G-dz
|
Wysłany: 26 Maj 2014, 17:00
|
|
|
Poduszki mam do wymiany. Drążek zmiany biegów lubi sobie "polatać" przy nagłym odpuszczeniu gazu na jedynce czy dwójce. Poza tym widać pęknięcia. |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5651 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 26 Maj 2014, 21:16
|
|
|
jak są uszkodzone poduszki to może przeskakiwać przegub wewnętrzny. Sprawdź jego osłonę, często jest po tym zmasakrowana. |
|
|
|
|
lesiu142
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Damian
Wiek: 30 Dołączył: 20 Sty 2014 Posty: 24 Skąd: G-dz
|
Wysłany: 27 Maj 2014, 09:38
|
|
|
Sprawdzianem osłony przegubów.
Zewnętrzna od strony kierowcy jest rozerwana.
Wewnętrzna cała i nie wygląda w żaden sposób na ruszoną.
Wewnętrzna od strony pasażera jest cała, ale wygląda jak by ciężko pracowała, jest przesunięta trochę.
Zewnętrzna jest cała i zdrowa
Czy po wymianie poduszek, jest szansa na dalszą sprawną pracę przegubów? Czy będzie trzeba je wymienić? Jeśli tak to oba wewnętrzne?
Co do tego z rozerwaną osłoną to oczywiście wyczyścić i nowa osłona. |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5651 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 27 Maj 2014, 10:59
|
|
|
trzeba będzie poprawić osłony jeśli wszystko wróci do normy. |
|
|
|
|
lesiu142
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Damian
Wiek: 30 Dołączył: 20 Sty 2014 Posty: 24 Skąd: G-dz
|
Wysłany: 27 Maj 2014, 18:23
|
|
|
Poduszki jutro będe mieć, wymieniać będe sam
Tylko pytania, w którym miejscu podeprzeć skrzynie żeby nie spadła? na łączeniu z silnikiem? odkręcenie tych sanek jest konieczne? |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5651 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 27 Maj 2014, 18:56
|
|
|
Skrzynie możesz podeprzeć na brzegu po stronie podłużnicy, a nawet za miskę olejową na silniku. OHV nie jest na tyle ciężkie by coś zrobić. Co do samych sanek to raczej trzeba je odkręcić z przodu i z tyłu (ze 4 śruby) i po 2 śruby od poduszek. Niech się wypowie ktoś kto lepiej zna mk3. |
|
|
|
|
lesiu142
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Damian
Wiek: 30 Dołączył: 20 Sty 2014 Posty: 24 Skąd: G-dz
|
Wysłany: 27 Maj 2014, 19:16
|
|
|
Dziękuje za pomoc Uratowałeś mnie od niemałego wydatku Jeśli kiedyś będę w Łodzi, to postawie Tobie wielkie piwo Pozdrawiam! |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5651 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 27 Maj 2014, 19:31
|
|
|
Luzik. Najpierw wymień, potem będziemy świętować |
|
|
|
|
lesiu142
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Damian
Wiek: 30 Dołączył: 20 Sty 2014 Posty: 24 Skąd: G-dz
|
Wysłany: 28 Maj 2014, 17:12
|
|
|
Poduszki wymienione, wszystko wróciło do normy, a nawet jest lepiej niż było
Została tylko wymiana tej osłony przegub. Możesz mi poradzić jak do niego się dostać? |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5651 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 28 Maj 2014, 22:51
|
|
|
Do operacji trzeba wyjąć półoś.
A żeby tego dokonać trzeba, odkręcić śrubę centralną piasty (klucz 30 albo 32).
podnieść auto
rozpiąć sworzeń wahacza i końcówkę drążka(albo sworzeń wahacza i zdjąć zacisk) albo (wyjąć amora ze zwrotnicy i zdjąć zacisk)
Wyjąć przegub ze zwrotnicy . Wczołgać się pod auto i używając łomu albo przecinaka wybić półoś ze skrzyni (zazwyczaj idzie przy minimalnej sile, wystarczy duży śrubokręt).
Ze skrzyni wyleci trochę oleju który trzeba złapać w miskę.
Jeśli naprawiasz tylko wewnętrzny przegub, to należy go wyjąć z kieliszka, umyć, rozpiąć zewnętrzny pierścień segera, zdjąć krzyżaczek. Zdjąć resztki osłony, założyć nową (wcześniej zakładając małą opaskę).
i poskładać wszystko w odwrotnej kolejności. Potem dolać olej do skrzyni.
Sprawdź czy z półosi nie cieknie, bo przy okazji możesz sobie zmienić simmering za 5 zł.
Widzę, że jesteś bystry to pooglądaj sobie moje filmy na YT. Może ci się coś przyda.
https://www.youtube.com/user/diodadioda
Pamiętaj także o momencie przykręcania śruby centralnej piasty. Wynosi on ok 220 Nm
I tu małe przypomnienie z fizyki
Moment = Siła(niutony) razy ramię(w metrach)
jeśli ważysz 70kg a przyspieszenie ziemskie to 9,81
to wywierasz stojąc nieruchomo siłę 70*9,81=686N
I teraz jeśli chcesz uzyskać ok 200 Nm to robisz proporcje
jak masz 1metrowy klucz to uzyskasz 686Nm
długość X musi dać 240Nm
x*686Nm=240Nm*1m
x=0,34m
Z tego prosty wniosek, że musisz stanąć na 30 cm kluczu jeśli ważysz 70kg, ale dla pewności zawsze warto dodać troszkę i dokręcić nieco dłuższym ramieniem. Nie wolno na tym skakać. Trzeba powolutku stanąć, bez gwałtownych ruchów. Ramię 50cm będzie optymalne.
Prościej kupić klucz dynamometryczny, ale to kosztuje. |
|
|
|
|
|