| 
		Duratec-HE - dane, ciekawostki, tuning | 
   
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
   
            
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 12 Sty 2020,  15:08   Duratec-HE - dane, ciekawostki, tuning
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Hej,
 
dla znajomego składam 2 litrowego Durateca, oczywiście silnik ma dostać trochę wigoru w specyfikacji wolnossącej. 
 
Postanowiłem porobić trochę fot i opisać różne zagadnienia związane z tym silnikiem.
 
 
Ogólnie silnik zbudowany przez Mazdę i Forda. Cały aluminiowy, blok posiada stalowe tuleje cylindrów. Słupek bardzo lekki około 85kg (około 20kg lżejszy niż Zetec 2.0).
 
Wał lany, bez klinu dla zębatek rozrządu i koła pasowego, zamiast tego zastosowano podkładki cierne. Podpory wału spięte w jeden karter dla usztywnienia konstrukcji bloku.
 
Natrysk oleju na denko tłoka poprzez dysze z zaworkiem zamontowane w bloku silnika w podporze wału - są zasilane w olej z kanaliku w panewce głównej.
 
 
Rozrząd łańcuchowy, na 2 ślizgach z jednym napinaczem sprężynowo hydraulicznym. Pompa oleju napędzana osobnym łańcuchem z ślizgiem napinanym sprężyną. 
 
 
Pompa wody napędzana paskiem PK. Termostat 89*C i 82*C w wersji 2,5l. Przy obudowie termostatu w bloku jest taki charakterystyczny króciec - bypass. Służy do równomiernego przepływu płynu w bloku i głowicy.
 
 
Głowica oczywiście aluminiowa, w 2.0 duże zawory 35mm ssące i 30mm wydechowe. Luz regulowany mechanicznie szklankami - regulacja luzu polega na wymienia szklanki na cieńszą/grubszą. Dość głupio jest to rozwiązane bo do wymiany trzeba rozpiąć rozrząd i podnieść wałki. Szklanka w ASO kosztuje około 40zł sztuka.
 
 
Średnica cylindra i skok tłoka.
 
1.8l - tłok 83mm x wał 83,1mm
 
2.0l - tłok 87,5mm x wał 83,1mm
 
2.3l - tłok 87,5mm x wał 94mm
 
2.5l - tłok 89mm x wał 100mm
 
 
Ogólnie silnik jest stosowany w różnych wariacjach przez Forda, Mazdę, Volvo.
 
Ecoboost 2.0l i 2.3l to doładowany Duratec z zmienioną głowicą pod wtrysk bezpośredni.
 
W Mazdzie SkyActiv-G 2.5l bazuje na Duratecu.
 
Mazda MX-5 NC korzysta z silników Duratec, dla kogoś kto chce zbudować jakiegoś kitcara RWD to fajna opcja bo skrzynie z MX-5 są śmiesznie tanie.
 
 
Z ciekawostek to w fordowskich duratecach 2.0 od 2006r-2008r stosowano inną głowice określaną jako "high port". Według informacji jakie znalazłem Ford poprawił kanały usprawniając przepływ, podobno o dobre 10%. Stare głowice na kanale ssącym robiły około 225CFM, nowe okolice 255-260CFM - to duża poprawa wpływająca na moc podczas modyfikacji.
 
 
Kolejna ciekawostka to w 2.3l i pewnie w 2.5l też zastosowano wydajniejszą pompe oleju którą można bez problemu zastosować w 1.8l\2.0l.
 
 
To tyle odnośnie suchych danych.
 
 
Kilka fotek silnika AOWA z S-Maxa, silnik z głowicą "high port".
 
 
słupek
 
   
 
 
pod pokrywą zaworową
 
 
 
 
rozrząd i pompa oleju
 
   
 
 
karter wału i wał, miska
 
     
 
 
blok i natrysk
 
   
 
 
głowica
 
     
 
27.09.2019
 
 
UP, 12.01.2020
 
 
Duratec jest obecnie na szlifierni, pod koniec przyszłego tygodnia prawdopodobnie będę mógł zabrać się za jego składanie.
 
 
Podsyłam Wam kilka fot z prac i nowych gratów zakupionych do tego motoru.
 
 
Zestaw uszczelek i innych pierdół. Wpadnie też nowy rozrząd z pompą wody.
 
 
 
 
Seryjny zestaw wałków został zastąpiony topowym zestawem Catcamsa dedykowanym do rajdów.
 
Wałki i sprężyny to graty od Catcamsa, talerzyki z zamkami z Clio 2.0 16v. W porównaniu z serią krzywki są ogromne. 
 
   
 
 
Kucizna - Wossner 12,5:1, korby chińczyk
 
   
 
 
Zamiast kolektora 4-1 będzie 4-2-1
 
   
 
 
Popracowałem trochę nad głowicą i blokiem robiąc porting. Ogólnie fajna robota, czasochłonna ale jakoś tak wciąga jak się obrabia te powierzchnie    Wiem już jakie narzędzia dokupić aby poszło szybciej i wygodniej niż teraz. Myślę, że jak na pierwszą zabawę z portingiem nie wyszło najgorzej.
 
 
Głowica
 
   
 
   
 
 
Blok - zwróćcie uwagę, że tam jest taki ledwo trzymający się bloku zadzior... Fabryczny odlew pozostawia trochę do życzenia.
 
   
 
 
Mały mod zaworów, będzie zrobione jeszcze jedno podcięcie. Foto później.
 
  | 
             
						
				_________________ Fiesta XR2i ITB
 
Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 
www.ford-tech.pl | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Pyros  		  
		 
         King of Tor Kielce 2014
  
  
                  Model: Ford Fiesta Mk2`85 
                  Wersja: Xr2 
                  Silnik: 1.6/96KM 
                  Dołączył: 01 Gru 2010 Posty: 305 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 13 Sty 2020,  20:59   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | W jaka moc celujesz? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Pyros  		  
		 
         King of Tor Kielce 2014
  
  
                  Model: Ford Fiesta Mk2`85 
                  Wersja: Xr2 
                  Silnik: 1.6/96KM 
                  Dołączył: 01 Gru 2010 Posty: 305 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 14 Sty 2020,  18:12   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | W jakim aucie to bedzie siedziało? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Pyros  		  
		 
         King of Tor Kielce 2014
  
  
                  Model: Ford Fiesta Mk2`85 
                  Wersja: Xr2 
                  Silnik: 1.6/96KM 
                  Dołączył: 01 Gru 2010 Posty: 305 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 15 Sty 2020,  18:01   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Jak to bedzie cos pokroju Fiesty mk3 to git. W mondeo to zniknie    
 
Robisz swapy Fordowskie?? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Marcin  		  
		 
          
                  Model: Inne auto 
                  Wersja: Sport 
                  Silnik: 1.6i16V/100KM 
                  Imię: Marcin 
                  Wiek: 40  Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3110 Skąd: Krosno Odrz. 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 16 Sty 2020,  19:09   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               W mazdach głowice miały zmienne fazy na dolocie, nie pamiętam tylko czy wszystkie pojemności.
 
Wersja 2,5 siedziała w mazdzie 6 II-gen, i fordzie escape/kuga II.
 
 
Bobson, powyżej 2008 te lepsze głowie też występowały? Mają jakieś konkretne oznaczenia? Kolektory dolotowe były takie same? | 
             
						
				_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
 
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 16 Sty 2020,  23:11   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | Marcin napisał/a: | 	 		  W mazdach głowice miały zmienne fazy na dolocie, nie pamiętam tylko czy wszystkie pojemności.
 
Wersja 2,5 siedziała w mazdzie 6 II-gen, i fordzie escape/kuga II.
 
 
Bobson, powyżej 2008 te lepsze głowie też występowały? Mają jakieś konkretne oznaczenia? Kolektory dolotowe były takie same? | 	  
 
 
Zmienna faza w Mazdzie jest dużo częściej niż w Fordzie, to fakt. 2,5 w Fordzie już ją ma.
 
Lepsze głowice były już od okolic 2006, nazywane jako "high port", ich oznaczenia to RF3S4G i RF6S4E.
 
 
http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Cylinder%20Head.htm | 
             
						
				_________________ Fiesta XR2i ITB
 
Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 
www.ford-tech.pl | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 7 Mar 2020,  08:43   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Hej, silnik poskładany i siedzi już w aucie. Poprawiam pierdy i docieram na dniach.
 
 
Ktoś pytał o wysokość więc podaje:
 
- pokrywa zaworowa z korkiem - 9cm
 
- głowica - 12,5cm
 
- blok - 30,3cm
 
- miska - 13cm
 
 
Całościowo słupek wychodzi coś koło 65cm.
 
 
kilka fot z ostatnich prac.
 
 
Adaptacja przepustnicy 70mm, chinol.
 
   
 
 
 
 
Składanie motoru
 
   
 
  
 
    | 
             
						
				_________________ Fiesta XR2i ITB
 
Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 
www.ford-tech.pl | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Mały  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`95 
                  Wersja: Sport 
                  Silnik: 1.6i8V/130KM 
                  Imię: Michał 
                  Wiek: 34  Dołączył: 09 Wrz 2014 Posty: 543 Skąd: Witkowice 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 7 Mar 2020,  19:45   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | Jaka jakość tej przepustnicy majster? Tez nad taka myślałem, jak sie ma to wszystko np do cpp? Jego sie tam montuje do przepustnicy jakoś czy jak?😁bo ja bym to musial jakos ten cpp zaadoptowac | 
             
						
				_________________ Bóg dał nam nogi abyśmy doszli tam, gdzie nie dojedziemy na glebie:) | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 9 Mar 2020,  00:37   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | Mały napisał/a: | 	 		  | Jaka jakość tej przepustnicy majster? Tez nad taka myślałem, jak sie ma to wszystko np do cpp? Jego sie tam montuje do przepustnicy jakoś czy jak?😁bo ja bym to musial jakos ten cpp zaadoptowac | 	  
 
 
Ogólnie jakość jest OK, przepustnica wymagała drobnych poprawek ale to pierdołki.
 
Czujnik trzeba sobie zaadaptować pod wałek i flansze montażową. | 
             
						
				_________________ Fiesta XR2i ITB
 
Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 
www.ford-tech.pl | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Mały  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`95 
                  Wersja: Sport 
                  Silnik: 1.6i8V/130KM 
                  Imię: Michał 
                  Wiek: 34  Dołączył: 09 Wrz 2014 Posty: 543 Skąd: Witkowice 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 9 Mar 2020,  06:57   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | Aha. No to wszystko wiem. A zabieg zmiany turbiny na wieksza duzo daje? Ogolnie to wiem, zeby dolot byl najlepiej srednicy przepustnicy😁 | 
             
						
				_________________ Bóg dał nam nogi abyśmy doszli tam, gdzie nie dojedziemy na glebie:) | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 18 Maj 2020,  08:59   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Hej,
 
część z Was już pewnie widziała na FB - Duratec już dotarty i finalnie wystrojony. Została mi już totalna kosmetyka.
 
 
https://www.facebook.com/...76174955970873/
 
Tak to się napędza.
 
 
Udało się osiągnąć poziom mocy na który liczyłem zabierając się za ten silnik. Jestem z tego powodu zadowolony. Dodam tylko, że motor tak naprawdę potrzebuje ITB - czuć, że chciałby dużo więcej ale dolot jest już ogromnym hamulcem.
 
Śmiem twierdzić, że po przebudowie wydechu i dołożeniu trąbek wyszło by z 240ps do 8k rpm.
 
 
Obecny wynik to 222PS i 219Nm   
 
  | 
             
						
				_________________ Fiesta XR2i ITB
 
Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 
www.ford-tech.pl | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Mariox003  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`91 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Marek 
                  Wiek: 30  Dołączył: 16 Gru 2011 Posty: 478 Skąd: Pisarzowice 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 18 Maj 2020,  09:43   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Bardzo ładny wynik     | 
             
						
				_________________ Dwie już były, ale mówią że do trzech razy sztuka   
 
Czarna
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Darekptr  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk8`19 
                  Wersja: ST 
                  Silnik: 1.5/200KM 
                  Imię: Dariusz 
                  Wiek: 28  Dołączył: 06 Mar 2019 Posty: 116 Skąd: Bartoszówka 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 28 Sie 2020,  12:54   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Fajno fajno. W końcu jakiś ciekawa lektura o 2.0 Duratecu. Pompa oleju i głowica trafia na prywatną listę "modów które poprawiają fabrykę przy pomocy fabryki(tak jak przepustnica z 2.3)"
 
Długa droga przed moimi modami. | 
             
						
				_________________
 
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 10 Sie 2022,  07:41   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Hej, dawno nic nie pisałem ale to nie znaczy, że nic się nie działo   
 
 
Moim zadaniem było zrobienie swapa w ST150 - 2,5l N/A, dłuższa skrzynia - samochód na daily.
 
 
Spec:
 
silnik Duratec 2,5l L5-VE - seryjny, nie otwierany, usunięta kaseta balansowa
 
czujniki wału i wałka Hall, fajkocewki
 
wałki rozrządu Catcams
 
sterownik Ecumaster EMU Black
 
układ wydechowy Milltek 4-1, dalej wydech z nierdzewki 63mm na 2 tłumikach przelotowych i katalizatorze
 
skrzynia seryjna ST150 po rewizji z głównym dłuższym z diesla + szpera Torsen
 
 
Ogólnie silnik został poskładany z wykorzystaniem elementów z Forda/Mazdy z silników Duratec lub Ecoboost - nie ma ani jednej części customowej pod tym względem.
 
 
W trakcie składania zapadła decyzja o przygotowaniu osprzętu silnika na stage2 tj montaż kompresora odśrodkowego Rotrex. 
 
W tym celu zostało zmienione koło pasowe na takie z Focusa MK2 oraz miska z Mondeo MK4 2.3 - dzięki temu, będzie można przenieść kompresor klimatyzacji pod miskę olejową a w miejscu kompresora klimy będzie Rotrex.
 
 
Tak jak pisałem, auto to daily więc pod względem wyposażenia nie ma kompromisów, wszystko zostaje i musi być sprawne!
 
 
W aucie działają 2 zestawy klap w dolocie oraz zmienna faza wałka ssącego. 
 
 
 
Kilka foto:
 
 
   
 
   
 
   
 
   
 
   
 
 
 
 
Obecnie tak wygląda wykres w porównaniu do seryjnego silnika 2.0 z seryjnym wydechem oraz krótkim dolotem na stożku.
 
 
 
 
Nie jest to jeszcze finalny wynik ponieważ jest kilka poprawek. Liczę, że uda się osiągnąć 20xPS i 27x Nm    | 
             
						
				_________________ Fiesta XR2i ITB
 
Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 
www.ford-tech.pl | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 Darekptr  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk8`19 
                  Wersja: ST 
                  Silnik: 1.5/200KM 
                  Imię: Dariusz 
                  Wiek: 28  Dołączył: 06 Mar 2019 Posty: 116 Skąd: Bartoszówka 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 28 Lis 2022,  10:24   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | Wytłumaczysz czym różni się misa z 2.3, że nagle jest tam miejsce na kompresor klimatyzacji? | 
             
						
				_________________
 
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 bobson  		  
		 
          
                  Model: Ford Fiesta Mk3`90 
                  Wersja: Xr2i 
                  Silnik: 2.0/16V 
                  Imię: Andrzej 
                  Wiek: 37  Dołączył: 27 Lut 2010 Posty: 806 Skąd: Złotów 
                         | 
      
         
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      | 
         
       |